BMW 118d: Dieselový Golf po mnichovsku
Největším konkurentem nejnovějšího BMW řady 1 je vládce kategorie městských hatchbacků, kterým je Volkswagen Golf. Jak jezdí s prostředním turbodieselem?
Populární BMW řady 1 prošlo radikální mezigenerační změnou, když se v květnu 2019 představila třetí generace se zcela novou koncepcí pohonu. Nová jednička je první generací, pod jejíž kapotou se ukrývá motor uložený napříč se standardním pohonem předních kol. Tím nejnižší řada bavoráků upustila od tradice předchozích generací podélně uloženými motory a základním pohonem zadních kol.
Nejnovější jednička, spolu se sesterskou stylovější dvojkou, je v moderní historii mnichovské automobilky zcela novým autem. Řidičští nadšenci stále kritizují BMW, protože nenavázalo na sportovní schopnosti předchozích generací, ale důvod je prostý. Většinu dnešních zákazníků už jízdní vlastnosti zkrátka moc nezajímají. Nová auta jsou pro ně pouze komfortním a moderně vybaveným způsobem cestování. Automobilový svět pro ně existuje jen, když zrovna sedí za volantem.
O budoucnosti bavoráků s pohonem předních kol se poprvé mluvilo už v roce 2010. Tehdejší šéf automobilky reagoval na kritiku budoucího vývoje modelů s pohonem předních kol tvrzením, že si přibližně 80 procent majitelů řady 1 myslí, že jejich auta mají hnanou přední nápravu. U městských hatchbacků je to typická koncepce pohonu a jednička nad nimi vždy vyčnívala svou „nadšeneckou“ klasickou koncepcí. Byla jediným moderním hatchbackem, který uměl opouštět zatáčky efektním powerslidem.
Z konstrukčního hlediska je předokolka jednodušší a levnější a z uživatelského pohledu nová koncepce přináší více praktičnosti a prostornosti. Design nové jedničky je evolucí linií předchozího modelu, ale zejména při pohledu zezadu je nové auto opticky placatější. I když je nová jednička o 5 milimetrů kratší než předchůdce a má o 20 milimetrů kratší rozvor náprav, nabízí v podélném směru více prostoru v interiéru a větší zavazadelník. Jednička sice ve své třídě neexceluje vnitřním prostorem, ale oproti předchozí generaci se výrazně zlepšila a více místa ocení zejména pasažéři na zadních sedadlech.
Interiér nové jedničky vychází ze současného trendu mnichovské značky a najdete v něm typické poznávací prvky. Ve srovnání s vyššími řadami bavoráků působí trochu obyčejněji, ale stále je kvalitně vyrobený a útulný. BMW evidentně nešetřilo na materiálech, protože v interiéru najdete jen měkčené a na dotek příjemné plasty. Ani v jedničce nechybí středový panel natočený k řidiči a s příplatkovou výbavou Sport Line si dostanete sportovní volant se silným věncem, sportovní sedadla, podsvícené obložení interiéru a další komfortní a bezpečností výbavu.
V aktuální době se BMW řady 1 prodává s pěticí motorů, dvěma zážehovými (118i a M135i) a třemi vznětovými (116d, 118d a 120d). V minulosti jsem mohl vyzkoušet sportovní verzi M135i s pohonem xDrive a nyní se mi dostal do rukou prostřední turbodiesel, kterým je dvoulitrový čtyřválec s dvoustupňovým přeplňováním nízkotlakým turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a vysokotlakým turbodmychadlem, které je integrováno do výfukových svodů.
Vznětový čtyřválec vyvine nejvyšší výkon 150 koní při 4 000 ot./min. a točivý moment 350 newtonmetrů v rozsahu 1 750 až 2 500 ot./min. Motorizace 118d je k dispozici výhradně jako předokolka a v testovaném autě je spojená s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF s hydrodynamickým měničem. Bavorák se zrychlením na stovku za 8,4 sekundy a nejvyšší rychlostí 216 km/h není trhačem asfaltu, ale s lineárním silným zátahem v nízkém a středním pásmu otáček jsem při normálním ježdění neměl pocit, že by mu chyběl výkon. Turbodiesel v jedničce je kultivovaný, skvěle odhlučněný a s kombinovanou spotřebou do 6 litrů na 100 kilometrů a 50 litrovou palivovou nádrží nabízí dojezd až 1 000 kilometrů.
Čtěte také: BMW 118d: Sportování v naftovém hatchbacku?
Moderní podvozková platforma UKL2 je vybavena zavěšením typu MacPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu, ale zároveň přináší motor umístěný téměř až před přední nápravou. Takové rozložení hmotnosti není pro BMW typické, ale naštěstí to příliš neovlivňuje jízdní vlastnosti. Nedotáčivost je při rychlé jízdě v zatáčkách cítit jen krátce po zatočení, ale poté se jednička rychle srovná a vykrouží čistý oblouk. I s pohonem předních kol se ochotně vrhá do zatáček, je neutrální a ani se příliš nenaklání.
I když dieselová jednička zvládá sportovní jízdu, mnohem lepší je při každodenním životě ve městě a dlouhém cestování. Napomáhá tomu i řízení, které je bavorácky tužší a strmější, ale není vyloženě rychlé a sportovní. Interiér je příjemně odhlučněný a pohodlný podvozek snadno vyžehlí většinu nerovností na českých silnicích. Jízdním komfortem se jednička blíží svým mnohem dospělejším sourozencům.
Jaké je celkové hodnocení nové generace BMW řady 1? Oblíbená jednička s novou platformou bohužel ztratila to nejzábavnější ze svého charakteru, ale zanechává na mně pozitivní dojem. Nový model je všestrannějším autem než předchůdce, nechybí mu prémiový pocit, umí vyvinout dostatečnou dynamiku, je pohodlný a kultivovaný. Oproti konkurentům je však výrazně dražší, ale je to bavorák, který si své zákazníky vždycky najde. Ty zákazníky, jež si s klidem v duši koupí předokolku a ani je nenapadne, že tomu dříve bylo jinak.