Audi Avus Quattro: Duchovní předchůdce Veyronu oslavoval úspěchy na okruhu AVUS

Audi na začátku 90. let vzdalo hold svým historickým úspěchům na legendárním okruhu AVUS. Koncept Audi Avus Quattro byl duchovní předchůdce Bugatti Veyron 16.4.

Kultovní Quattro bylo zásadním modelem v moderní historii Audi a začalo transformovat image značky z výrobce normálních aut na prestižní automobilku. S nástupem 90. let začalo vznikat více zajímavých strojů se slavným znakem se čtyřmi kruhy a na Audi se začalo koukat jako na skutečnou alternativu značek BMW a Mercedes-Benz. Na konci tohoto desetiletí se Audi stalo nejmodernějším ze všech německých výrobců automobilů.

Audi vyrábělo hezká a dobře zkonstruovaná auta, ale rozhodlo se zaujmout svět představením nejmodernějších technologií. Automobilka na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1991 ukázala koncept sportovního vozu Audi Quattro Spyder, který vypadal jako připravený k sériové výrobě. Dvoumístné kupé s vidlicovým šestiválcem okouzlilo milovníky rychlé jízdy, ale v rukávu Audi se skrývalo další mnohem silnější eso.

Německá automobilka necelé tři týdny po zahájení frankfurtského autosalonu ohromila motoristický svět jedním z nejzajímavějších konceptů posledních let. V říjnu na autosalonu v Tokiu představila prototyp Audi Avus s motorem W12. Designová studie, kterou nyní svět vnímá jako první náznak produkčního supersportu Audi R8, vzdávala hold legendární německé dálnici a okruhu Automobil-Verkehrs-und Ubungsstrasse (AVUS).

Historie společnosti Audi na závodním okruhu AVUS začala v roce 1934, kdy se nové Auto Uniony Type A postavily proti konkurenčním Mercedesům-Benz W25. V prvním závodě Audi sice zvítězil italský tým Scuderia Ferrari s Alfami Romeo P3, ale už v následujících závodech začaly vyhrávat stříbrné šípy, financované nacistickou stranou Adolfa Hitlera.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Auto Union na AVUSu nikdy nevyhrál, ale v roce 1937 se závodní okruh na okraji Berlína stal místem, kde se šestnáctiválcový Type C stal nejrychlejším závodním vozem v historii. Tehdejší závod se nezapočítával do evropského šampionátu, což závodním týmům umožnilo použít závodní vozy s aerodynamickou karoserií, které se běžně používaly při pokusech o závodní rekordy.

Luigi Fagioli s Auto Unionem Type C Stromlinie při kvalifikaci do druhého závodu dosáhl průměrné rychlosti 272 kilometrů v hodině, což byl rekord, který nebyl poražen více než dvacet let. Fagioliho auto bylo inspirací pro koncept Audi Avus 1991 s leštěnou hliníkovou karoserií a motorem W12 uprostřed, který měl podle očekávání vyvinout nejvyšší výkon přesahující 500 koní.

Základem hliníkové karoserie byl lehký trubkový rám, nejmodernější systém pohonu všech kol quattro se skládal z trojice uzamykatelných diferenciálů a koncept byl vybavený řízením všech kol. Ventilované kotoučové brzdy s ABS se ukrývaly za obrovskými koly o rozměrech 20×8 palců, jež představovaly přibližně polovinu výšky vozu.

Prototyp Audi Avus byl vybavený pouze maketou motoru z plastu a dřeva, ale Audi již pracovalo na vývoji pohonné jednotky W12 se třemi řadami po čtyřech válcích. Dvanáctiválec o zdvihovém objemu 5 998 cm3 byl vybavený ventilovým rozvodem DOHC s pěti ventily na válec. Inženýři předpokládali, že by nejvyšší výkon mohl dosáhnout 509 koní při 5 800 otáčkách za minutu a točivý moment měl dosahovat až 540 newtonmetrů.

Čtěte také: Audi Quattro Spyder: Nástupce Quattra se nedostal na trh, aby nenarušil rodinné vztahy

I přes zajímavou techniku se šestistupňovou převodovkou mezi předními koly, pro příznivější rozložení hmotnosti, se koncept Avus dostával na titulní stránky automobilových časopisů kvůli karoserii. Tloušťka ručně tvarovaných hliníkových panelů byla jen 1,5 milimetru a celá karoserie vážila méně než 100 kilogramů. Supersport s kabinou vpředu a dlouhou zádí odkazoval na původní Auto Union Type C Stromlinie. Aerodynamika s mohutným zadním difuzorem se obešla bez velkých spoilerů.

Jakmile lidé otevřeli nůžkové dveře a přes široký práh nastoupili do vozu, ocitli se v závodních sedadlech z uhlíkových vláken s červeným koženým čalouněním. Zbytek čalounění byl vyroben ze světle šedé alcantary. Přístrojová deska nesla analogové a digitální přístroje s nejmodernějším palubním počítačem.

Audi uvádělo, že hmotnost konceptu Avus nepřesahuje 1 250 kilogramů, nejvyšší rychlost dosahuje 337 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zabere jen 2,9 sekundy. Ale na rozdíl od modelu Quattro Spyder, který byl představen jen o pár týdnů dříve, však nikdo vážně neuvažoval o sériové výrobě. Potenciální zákazníci nabízeli až 10 milionů amerických dolarů za kus, ale Audi odolalo.

Motor W12 si později našel cestu do limuzíny Audi A8 z roku 2001. Koncern Volkswagen Group v roce 1998 koupil zbankrotovanou značku Bugatti a zahájil vývoj duchovního nástupce konceptu Audi Avus, kterým se v roce 2005 stal luxusní hypersport Bugatti Veyron 16.4.

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

Lister Storm: Neúspěšný supersport ohromil vzhledem, ale pobouřil cenou

Lister Storm se představil v roce 1993 jako první vlastní vůz značky po více než 30 letech. Podle novinářů jezdil skvěle, ale byl šíleně drahý.

Číst celé

Katovna: Design mi připomíná ikonky na androidech, je to taková anti-sexy žába

Temple of Speed zkouší nový formát článku. Čtyři samozvaní znalci hodnotí auta svými subjektivními názory a nepokrytě si u toho připadají jako v Top Gearu. Toť naše Katovna. Pojďme na to, ať víme, jestli to stojí za to.

Číst celé

Poznejte původ emblému Ferrari. Kde se vzal vzpínající se kůň?

Všichni z nás ho znají a někteří z nás ho uctívají. Odkud ale pochází ikonický znak Ferrari zobrazující vzpínajícího se koně? Tohle je skutečný příběh nejslavnějšího znaku automobilky.

Číst celé

Dělejte světu službu, jezděte zajímavými auty

Vlastnit uživatelsky příjemná auta je parádní komfort, ale i přesto existují lidé, kteří si rádi nechají ubližovat vlastní technikou. Ono to za to totiž celkem stojí.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vstup do neznámých vod

Moji praktičtí přátelé si myslí, že je Mazda RX-8 nepraktický krám s nespolehlivým motorem. Když jsem přemýšlel, jakým autem nahradit svou Hondu Civic, rozhodl jsem se vykročit do neznámých vod. Říkali mi, abych to nedělal.

Číst celé