Aston Martin V8 Zagato: Motor se vstřikováním nestačil na to, aby jel 300 km/h

Aston Martin se ve druhé polovině osmdesátých let spojil se Zagatem, aby společně oslavili ikonický DB4 GT Zagato. Vzácné GT vycházející z V8 Vantage je považované za jeden z nejlepších vozů značky všech dob.

Když v šedesátých letech Aston Martin potřeboval konkurenceschopnou verzi soutěžního DB4 GT, obrátil se na Zagato. Italská karosárna se v historii proslavila výrobou lehkých uhlazených karoserií, jejichž tvary a vlastnosti byly ideální pro potřeby motoristického sportu. Ačkoliv Aston Martin DB4 GT Zagato nedosáhl ohromujících úspěchů, jeho vzácnost a nezaměnitelný vzhled jej učinily jedním z nejvyhledávanějších modelů Aston Martin všech dob. O dvacet let později se společnosti Aston Martin a Zagato opět spojily, aby oživili ducha překrásného unikátního DB4. Jejich záměrem bylo připravit limitovanou edici modelu V8 Vantage.

Obě společnosti oficiálně oznámily plán na autosalonu v Ženevě v roce 1985, kde byla představena první skica nového vozu. Po zákroku Zagata byl V8 Vantage přepracovaný, aby byl menší, lehčí a schopný dosáhnout maximální rychlosti přes 300 kilometrů v hodině. Výroba byla striktně omezená a později vzniklo pouze na 52 kupé a 37 kabrioletů. Aston Martin přijal zálohy od zákazníků dříve, než byl dokončený první designový prototyp. Velká poptávka zájemců tlačila prodejní ceny až na několikanásobek původní cenovky 87 000 liber. Trh očekával podobný nárůst hodnot, který se stal u DB4 GT Zagato.

Všechno se zdálo být v pořádku až do chvíle, kdy testování ukázalo, že 5,3 litrový vidlicový osmiválec s novým systémem vstřikování paliva nebude dostatečně výkonný na to, aby vůz dokázal jet 300 km/h. Problém byl opravený relativně snadno. Konstruktéři vyměnili moderní vstřikování za staré dvoukomorové karburátory Weber, což udělalo motor podstatně vyšší a nevešel se do připravené celohliníkové karoserie. Vedení společnosti se muselo rozhodnout, zda uzná porážku a vyrobí pomalejší auto, nebo upraví kryt motoru tak, aby se pod něj motor vměstnal. Výsledným řešením se stala kapota s enormním vyboulením, jež se nelíbilo některým zákazníkům.

Aston Martin V8 Zagato byl o deset procent lehčí a podstatně kratší než původní auto, což mělo za následek mnohem lepší ovladatelnost. Zagato bylo dobře známé pro jejich kontroverzní styl, charakteristický i dvojicí boulí na střeše, a předělané Vantage nebylo výjimkou. Hotový výrobek byl snadno rozpoznatelný a úplné odchýlení od pravidelného designu V8 Vantage přineslo propracovanou aerodynamiku s hodnotou odporu vzduchu pouhých Cx=0,29.

Speciální Aston Martin V8 Zagato byl odhalen na ženevském autosalonu roku 1986. Výroba byla omezena na dvě auta měsíčně a trvala až do roku 1990. Bohužel pro mnoho neúspěšných zájemců, většinu z nich zakoupili investoři, kteří je uložili do garáží a čekali na růst cen, což z V8 Zagato udělalo vůz, který se objevuje na venkovním světle jen málokdy. Nejvyšší ceny byly dosaženy už kolem roku 1989, kdy byly některé kusy prodány i za 500 000 liber. Možná je to poetická spravedlnost, ale všichni, kdo si koupili modely s karoserií od Zagata a neprodali je, se později potýkaly se strmým propadem tržních hodnot.

Krása je subjektivním pocitem každého z nás, ale můžeme bezpečně říci, že Aston Martin V8 Zagato má velmi nápadný a kontroverzní design, který je pro osmdesátá léta typický. Velká dieta a přepracované zavěšení z něj učinily jeden z nejrychlejších a nejovladatelnějších vozů, jaký kdy Aston Martin postavil. Byl to skutečný nástupce legendárního typu DB4 GT Zagato.

Heuliez Pregunta: Budoucnost Lamborghini, kterou vytlačilo Murciélago

Budoucnost Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let inspirovala stíhacími letouny. Unikátní prototyp byl smeten ze stolu okamžitě poté, co italskou automobilku koupilo Audi.

Číst celé

Porsche 918 Spyder: Druhý svatý

Ještě před několika lety byla myšlenka hybridních superaut pasé. Svatá trojice, jíž vytvořilo Ferrari, McLaren a Porsche později ukázala, že tím může vzniknout skvělá technologie. Představujeme vám druhého člena, jímž je Porsche 918 Spyder.

Číst celé

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé

La Voiture Noire: Je čtvrtý Atlantic nenávratně ztracen?

Bugatti vyrobilo pouze čtyři exempláře Type 57 SC Atlantic, kvůli čemuž se dnes jedná o extrémně vzácná auta. Jeden z nich, známý jako La Voiture Noire, však stále chybí.

Číst celé

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé

Koenig Ferrari Testarossa: Twin-turbo o 1 000 koních a možnost Spideru

Legendární Koenig Specials začali upravovat Ferrari Testarossa krátce po uvedení na trh. S dvojitým přeplňováním vyvinula až 1 000 koní a mohla být i bez střechy.

Číst celé