Do výroby BMW M3 Touring chyběl jen kousek

Inženýři BMW o em-trojku s velkým kufrem zabojovali poctivě, ale nestačilo to.

Mercedes C63 AMG Estate? Trhač pneumatik pro otce od rodin s punkem v krvi. Audi RS4 Avant? Kombi je samozřejmostí ve všech generacích, naopak sedan se vyráběl jen jednou, v generaci B7. V Německé trojici se vyjímá jen BMW, které své M3 nikdy jako kombi nepostavilo. Tedy, skoro nikdy.

Jednou to zkusilo. BMW u generace E46 koketovalo s výrobou M3 Touring, do jisté míry mu dalo zelenou a byl vyroben prototyp, ale pak byl celý projekt utnut.

Jediný exemplář byl postaven realisticky – nešlo o planý koncept, ale o vůz připravený do sériové výroby. Do podobné fáze se o několik let dříve dostal i M3 Compact generace E36, ten byl ale půjčován novinářům k otestování, aby BMW zaznamenalo reakce veřejnosti a teprve podle nich se rozhodlo, zda ho pustí do výroby – což se nakonec také nestalo. Připomíná nám to, že doba, kdy BMW naslouchalo reakcím odborné veřejnosti už je asi dávno pryč. No nic, nostalgický brek necháme někomu jinému.

U M3 Touring se to každopádně nestalo. Nejen, že automobilka nepůjčila auto novinářům, ona o něm pomlčela a nechala ho na dlouhá léta uložené v archivu. Až teprve minulý rok, kdy BMW slavilo 30. výročí modelu, značka na oslavu ukázala některé nerealizované verze M3, mezi kterými bylo i toto kombi.

Pro inženýry z BMW nebylo tak těžké vytvořit funkční vůz, jako spíš byl oříšek vytvořit ho tak, aby šlo M3 Touring vyrábět na běžné výrobní lince s ostatními kombi trojkové řady. I přes to se ale nakonec přenesli, přestože bylo v tomto ohledu složité například vymyslet zadní dveře tak, aby fungovaly s nafouklými zadními blatníky. Když by M3 Touring prošlo linkou, stačilo by jen málo ručních dokončovacích prací. Jejich množství se dá přirovnat třeba k příplatkovým doplňkům M paketu nebo řady Individual. To je rozhodně dobré skóre pro mnichovské inženýry, ale nestačilo to.

Přes všechnu úspěšnou snahu, BMW M3 Touring se do výroby nikdy nedostalo. Nejpravděpodobněji proto, že odhadovaná prodejní čísla nebyla tak růžová, aby si na sebe superkombi vydělalo. Někteří říkají, že by tím vzniklo jedno z nejlepších BMW historie. Jiní namítají, že by se tím z M3 stalo všední auto, které by přišlo o jistou dávku exkluzivity danou karosérií kupé. No a my? Smutníme za každé potenciálně skvělé auto, které z výrobní linky nesjelo.

Naštěstí je mezi fanoušky BMW dostatek nadšenců, kteří si M3 Touring postavili sami – známé jsou kousky v Holandsku nebo v Kalifornii. Tak sláva rychlým kombi!

Kam se poděla všechna patnáctiletá Ferrari?

Pohybuje se tu spousta supersportů, ale všechny jsou prakticky nové. Vrtá nám hlavou, kam se sakra poděly všechny ty starší kousky?

Číst celé

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé

Vzpomínky na Ferrari F40 od tří mužů, kteří jej zkonstruovali

Designér Leonardo Fioravanti, testovací jezdec Dario Benuzzi a šéf speciálních projektů Ferrari Ermanno Bonfiglioli vzpomínají na Ferrari F40.

Číst celé

Toyota 2000 GT Convertible: Japonská kráska z bondovky

Toyota 2000GT se ukázala jako skvělé auto pro pátou bondovku, ale vysoký vzrůst Seana Conneryho si vyžádal vývoj otevřené verze Convertible.

Číst celé

Škoda 450/Felicia, aneb šťastný kabriolet

Za vznikem ikonického československého kabrioletu stála vyhlídka na vysoké příjmy ze západu.

Číst celé

Mazda MX-5 NA: Za jednoduchým sporťákem stál novinář

Jen výjimečně se stane, automobilky poslechnou rady a názory motoristických novinářů. Mazda to však v minulosti udělala a na svět přišel jeden z nejlepších sportovních vozů všech dob. Znáte jeho příběh?

Číst celé