Do výroby BMW M3 Touring chyběl jen kousek

Inženýři BMW o em-trojku s velkým kufrem zabojovali poctivě, ale nestačilo to.

Mercedes C63 AMG Estate? Trhač pneumatik pro otce od rodin s punkem v krvi. Audi RS4 Avant? Kombi je samozřejmostí ve všech generacích, naopak sedan se vyráběl jen jednou, v generaci B7. V Německé trojici se vyjímá jen BMW, které své M3 nikdy jako kombi nepostavilo. Tedy, skoro nikdy.

Jednou to zkusilo. BMW u generace E46 koketovalo s výrobou M3 Touring, do jisté míry mu dalo zelenou a byl vyroben prototyp, ale pak byl celý projekt utnut.

Jediný exemplář byl postaven realisticky – nešlo o planý koncept, ale o vůz připravený do sériové výroby. Do podobné fáze se o několik let dříve dostal i M3 Compact generace E36, ten byl ale půjčován novinářům k otestování, aby BMW zaznamenalo reakce veřejnosti a teprve podle nich se rozhodlo, zda ho pustí do výroby – což se nakonec také nestalo. Připomíná nám to, že doba, kdy BMW naslouchalo reakcím odborné veřejnosti už je asi dávno pryč. No nic, nostalgický brek necháme někomu jinému.

U M3 Touring se to každopádně nestalo. Nejen, že automobilka nepůjčila auto novinářům, ona o něm pomlčela a nechala ho na dlouhá léta uložené v archivu. Až teprve minulý rok, kdy BMW slavilo 30. výročí modelu, značka na oslavu ukázala některé nerealizované verze M3, mezi kterými bylo i toto kombi.

Pro inženýry z BMW nebylo tak těžké vytvořit funkční vůz, jako spíš byl oříšek vytvořit ho tak, aby šlo M3 Touring vyrábět na běžné výrobní lince s ostatními kombi trojkové řady. I přes to se ale nakonec přenesli, přestože bylo v tomto ohledu složité například vymyslet zadní dveře tak, aby fungovaly s nafouklými zadními blatníky. Když by M3 Touring prošlo linkou, stačilo by jen málo ručních dokončovacích prací. Jejich množství se dá přirovnat třeba k příplatkovým doplňkům M paketu nebo řady Individual. To je rozhodně dobré skóre pro mnichovské inženýry, ale nestačilo to.

Přes všechnu úspěšnou snahu, BMW M3 Touring se do výroby nikdy nedostalo. Nejpravděpodobněji proto, že odhadovaná prodejní čísla nebyla tak růžová, aby si na sebe superkombi vydělalo. Někteří říkají, že by tím vzniklo jedno z nejlepších BMW historie. Jiní namítají, že by se tím z M3 stalo všední auto, které by přišlo o jistou dávku exkluzivity danou karosérií kupé. No a my? Smutníme za každé potenciálně skvělé auto, které z výrobní linky nesjelo.

Naštěstí je mezi fanoušky BMW dostatek nadšenců, kteří si M3 Touring postavili sami – známé jsou kousky v Holandsku nebo v Kalifornii. Tak sláva rychlým kombi!

Paul Rosche: Motorářský génius z BMW a konstruktér motoru McLarenu F1

Paul Rosche se jako talentovaný inženýr s citem pro vačkové hřídele podílel na vývoji nejslavnějších motorů v historii BMW.

Číst celé

Aston Martin Atom: Prototyp prťavého sedanu, o kterém jste nikdy neslyšeli

Aston Martin Atom měl být nejmenším, nejlehčím a nejlepším malým sedanem na trhu, ale vývoj přerušila 2. světová válka.

Číst celé

Auto roku podle Honzy

Soudy petrolheada založené na selských datech a referencích ostatních. Hledám hodnotné nabídky z nových aut, která mi nejvíce utkvěly v hlavě. Dal sem si hranici 200 koní, takže na nominaci nedosáhl Duster.

Číst celé

Aston Martin DB6: Následovník DB5 z Newport Pagnell

Ikonický Aston Martin DB5 byl zdařilým luxusním grand tourerem. Vedení značky se tedy rozhodlo, že by měl být následovník jen jeho vylepšenou verzí.

Číst celé

Drift, aneb sledování cesty bočními okny

Slovo drift, neboli „unášení“ pochází z japonského „dorifuto“. Jízda dveřmi napřed se v posledních letech stala fenoménem, což Dominika dovedlo k tomu, aby se ohlédl za jejími počátky.

Číst celé

Maserati oslavuje 70. výročí vozu A6G 2000, modelu pojmenovaného na počest Alfieriho Maseratiho

V roce 1951 se Maserati A6G 2000 stalo modelem, který oslavoval spoluzakladatele značky, automobilového závodníka a konstruktéra Alfieriho Maseratiho.

Číst celé