Prototyp Fordu GT40 Mk.IV se v roce 1976 prodával za cenu dnešního supersportu

Vývojový prototyp Fordu GT40 Mk.IV bylo možné pořídit za částku, která se v dnešních dnech téměř rovná katalogové ceně nového Fordu GT.

Prohlížení starých magazínů v mnoha nadšencích probouzí vzpomínky na minulost automobilového průmyslu. Samostatnou kapitolou je mnohdy přítomná inzerce ukazující prodejní nabídky skvělých aut v dobách, kdy stála zlomek dnešních cen. Vhodnou, avšak netradiční ukázkou je inzerát otištěný v magazínu Road & Track v roce 1976, který nabízel k mání devět let starý Ford GT40 Mk.IV.

Ford GT40 byl speciálním autem, s nímž Ford dokázal porazit Ferrari, a jeho čtvrtá verze byla tou nejlepší a nejvzácnější, jelikož vzniklo pouhých 12 kusů. Cílem vylepšování původního závodního vozu bylo zvítězit ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1967, kvůli čemuž byl vůz výrazně lehčí a aerodynamičtější oproti typu Mk.II, který zde zvítězil rok předchozí (Mk.III byl silniční vůz vycházející z Mark II). Vůz byl vyvinutý a propagovaný společností Shelby American a v roce 1967 nastoupil pouze do dvou vytrvalostních závodů, jež ale zároveň vyhrál – Le Mans a Sebring.

Překvapení při nálezu takového auta v běžné inzerci však může být ještě větší, jelikož nabízený exemplář nesl číslo podvozku J-3. Dle archivu Racing Sports Cars se jednalo o vývojový prototyp, který s největší pravděpodobností nikdy nezávodil. Na slavném okruhu závodu Le Mans se objevil pouze v dubnu 1967, kde byl podrobený testování s Brucem McLarenem a Markem Donohuem za volantem. Ford následně přivezl do Le Mans čtveřici kusů s čísly podvozků J-5 až J-8, přičemž v závodě zvítězil první z nich, kdy byl řízený Danem Gurneyem a A.J. Foytem.

Prodávající J.L. Rodgers III v inzerátu uváděl, že byl prototyp J-3 zrestaurovaný specialisty z Holman & Moody a v roce 1972 se objevil na stránkách magazínu, v němž byl později inzerovaný. Požadovaná cena dosahovala 100 000 amerických dolarů, což v dnešní ekonomice představuje částku přibližně 420 000 dolarů. Za podobné množství peněz lze u Fordu objednat zbrusu nový Ford GT poháněný dvakrát přeplňovaným vidlicovým šestiválcem EcoBoost.

Nelze však opomenout pohled na trh s klasickými auty. Přestože se prodejní cena přepočítaná na dnešní hodnotu může zdát jako hodně peněz, poslední veřejně prodaný Mark IV stál nového majitele přibližně 2 miliony amerických dolarů. Pokud kupec z roku 1976 vzácný Ford GT40 stále vlastní, do dnešního dne mu investice přinesla obrovskou návratnost.

13B-MSP Renesis: Znáte poslední sériový wankel?

Atmosférický dvourotorový wankel nabízel vysoký litrový výkon a nechal se točit k 9 500 otáčkám za minutu. Spolehlivost nepatří k jeho kladným stránkám, ale charakter naopak ano.

Číst celé

SWRT: Příběh hvězdného rally týmu

Modro-žluté zbarvení se stalo stejně ikonické, jako dunivý řev čtyřválcového boxeru. Znáte příběh továrního rally týmu Subaru?

Číst celé

Pierce-Arrow Silver Arrow: Design budoucnosti

Pokrokový luxusní sedan, který se stal majetkem jen úzké hrstky vyvolených. Jejich počet byste napočítali na prstech jedné ruky.

Číst celé

Trhači asfaltu od protinožců: 5 australských muscle cars

Okruh Bathurst je v Austrálii něco jako kostel a v minulých desetiletích byl důvodem vzniku velkého počtu místních muscle cars. Pojďte se podívat, co Australané vyráběli v sedmdesátých a osmdesátých letech.

Číst celé

Autosalon v Detroitu roku 2004. Jaká auta se představila před 15 lety?

Výstava NAIAS 2004 se nesla v duchu odvážných konceptů i znovuzrození automobilových ikon z minulosti.

Číst celé

Mercedes-Benz T80: Hitlerův Černý pták měl dosáhnout až 750 km/h

Mercedes-Benz T80 vznikl, aby stanovil nový světový rychlostní rekord a pomohl propagandě Třetí říše, ale jeho ambiciózní projekt ukončil začátek 2. světové války.

Číst celé