Porsche 918 Spyder: Druhý svatý

Ještě před několika lety byla myšlenka hybridních superaut pasé. Svatá trojice, jíž vytvořilo Ferrari, McLaren a Porsche později ukázala, že tím může vzniknout skvělá technologie. Představujeme vám druhého člena, jímž je Porsche 918 Spyder.

Hybridní hypersporty jsou stále ještě novou kategorií, ale na jejím počátku stála trojice fantastických aut. Porsche se po vzoru svých hlavních konkurentů vrhlo do vývoje po hlavě a rozhodlo se, že zkonstruuje kombinaci surového závodního motoru a elektromobility. Výsledkem snažení pečlivých inženýrů měl být nejrychlejší a nejlepší vůz, jaký ve Stuttgartu kdy vytvořili. Lepší, než byla výjimečná Carrera GT.

Prototyp Porsche 918 Spyder se poprvé ukázal světu na 80. ročníku autosalonu v Ženevě, kde se představil po boku hybridních sourozenců – Cayenne S Hybrid a 911 GT3 R Hybrid. Už během výstavy Porsche oslovilo více než 2 000 zájemců, což značku přesvědčilo o tom, aby vývoj dotáhla do podoby sériově vyráběného modelu. Porsche se při vývoji drželo své filosofie kombinující vypilované technologie z motorsportu se supermoderními prvky a klasickým návrhem.

Krásný produkční hypersport, který nesl tvary navržené designérem Michaelem Mauerem, se ukázal ve Frankfurtu roku 2013. Lehká karosářská struktura modelu 918 Spyder nesla DNA přenesenou přímo ze světa automobilového závodění, jelikož byla tvořená modulární konstrukcí s monokokovou karoserií vyrobenou z uhlíkově vyztuženého plastu (CFP) s použitím dalších materiálů, mezi něž se řadil hořčík či hliník. Výsledná kombinace byla s hmotností 1 678 kilogramů na poměry hyperaut nejen lehká, ale zároveň zajišťovala vysokou torzní tuhost. Propracovaná aerodynamika byla ovlivňovaná nastavitelnými přívody vzduchu vpředu a vysouvacím přítlačným křídlem na zádi.

Porsche 918 Spyder poháněl atmosférický vidlicový osmiválec, jehož architektura přímo vycházela z prototypu RS Spyder, s nímž se tovární závodní tým zúčastnil vytrvalostního závodu v Le Mans. Motor vážící pouhých 135 kilogramů disponoval zdvihovým objemem 4,6 litru, který mu dopomáhal k nejvyššímu výkonu 608 koní a točivému momentu 530 newtonmetrů. Mezi spalovacím motorem a dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou PDK byl uložený první z elektromotorů, jež poskytoval výkon 156 koní. Výsledná hnací síla pak putovala na zadní kola. Přední nápravu poháněl elektromotor o výkonu 129 koní s elektrickou spojkou, jejíž pomocí mohl být odpojen z činnosti.

Úložištěm elektrické energie byl kapalinou chlazený lithium-ion akumulátor složený z 312 článků, jehož nejvyšší kapacita dosahovala 6,8 kWh. Porsche 918 Spyder bylo navržené jako plug-in hybrid, takže může být nabito skrze elektrickou zásuvku umístěnou v B sloupku na straně spolujezdce. Druhou možností dobíjení je rekuperace nabíjející baterie pomocí elektromotoru připevněného ke spalovacímu motoru. S použitím moderních technologií hypersport od Porsche není nenažraným autem, jaká známe z minulosti. V hybridním režimu dosahuje kombinované spotřeby 3,5 litru na 100 kilometrů a při jízdě pouze za pomoci spalovacího motoru si řekne o 11 litrů benzínu na 100 kilometrů. Za pomoci režimu E-Drive je 918 Spyder schopné jet čistě na elektřinu, přičemž na plné nabití ujede až 29 kilometrů.

Obrovská porce hnací síly tvořená hybridním ústrojím, jíž dohromady tvořilo 899 koní a 1 280 Nm dopomohla hypersportovnímu Porsche k dechberoucím výkonům. Akcelerace z 0 na 100 kilometrů v hodině trvá 2,5 sekundy, vůz jede dvoustovkou po pouhých 7,2 sekundách. K dosažení 300 kilometrů v hodině stačí méně než dvacet vteřin a rychloměr se následně zastaví na 350 km/h. Porsche 918 Spyder však nebylo rychlé jen v přímce. Exemplář vybavený příplatkovým odlehčujícím balíčkem Weissach v září roku 2013 objel okruh Nürburging-Nordschleife v čase 6:57, s nímž se typ stal prvním autem schváleným pro silniční provoz, které prolomilo sedmiminutovou bariéru. Předchozí rekord byl poražen o přibližně 14 vteřin.

Porsche 918 Spyder vstoupilo do výroby ještě před koncem roku 2013 a do září následujícího roku novopečení majitelé zaregistrovali více než 105 kusů. Továrna v německém Zuffenhausenu smontovala dohromady 918 exemplářů, z nichž velká část skončila u zákazníků ve Spojených státech amerických, v Číně a v Německu. Poslední vyrobený vůz opustil výrobní linku v roce 2015 a Porsche se do té doby potýkalo s několika svolávacími akcemi, z nichž nejdůležitější nařizovala výměnu ramen náprav na celkem 44 kusech.

Honda S800: Nejrychlejší japonské auto roku 1966 jezdilo 160 km/h

Honda S800 se v roce 1966 stala nejrychlejším sériově vyráběným japonským autem. S nízkou zátěží se uměla rozjet na nejvyšší rychlost lehce přes 160 km/h.

Číst celé

Sportovně laděná osmdesátá léta. Na tahle auta svět zapomněl

Osmdesátky přinesly hroznou módu, velké množství hudebních pecek a sportovně laděná hranatá auta. Jenže automobilový svět na některá z nich zapomněl, takže jsme se rozhodli oprášit pět z nich.

Číst celé

Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

Honda Civic Type-R EK9: Klenot ze Suzuky

Japonský hot hatch, který je i dnes stále vnímán jako rychlý vůz, jenž poslouží nejen na ulici, ale i na okruhu. Jeho první generace se na trhu objevila před dvaceti lety a byla více hardcore než současná pátá generace s označením FK8.

Číst celé

Rozhovor s Nelly Pacourkovou

Nastal čas, abych vytvořil svůj první rozhovor, a to s malířkou Nelly Pacourkovou o malování, automobilismu, i cestě za úspěchem. Přeji příjemné čtení.

Číst celé