Škoda Octavia RS 245: Nejrychlejší a nejlepší

Octavia RS 245 je nejrychlejší sériově vyráběnou Octavií všech dob, ale je i nejlepší? Podle Lukáše ano.

Sportovně laděná Octavia RS tvoří jeden z pomyslných vrcholů nabídky škodovky už pěkných pár let a zvláště na domácím trhu si vydobyla dobré jméno. Zatím poslední generace je ve svém základním podání slušným rodinným liftbackem, který nabízí dostatek výkonu pro svižnější jízdu. Mladoboleslavské značce to však nestačilo a po vzoru předfaceliftové vylepšené RS 230 připravila vypilovanou verzi i v případě Kabaňova čtyřočka. Škoda Octavia RS 245, jak se nazývá celým jménem, je i přes několik chyb pravděpodobně taková, jakou mělo být už obyčejné RS.

Jelikož se mi kontroverzně vypadající liftback dostal do rukou ve stejné barvě jako obyčejné auto na podzim, mám příležitost najít odlišnosti ostřeji laděné verze velmi snadno. Ruku na srdce, mnoho jich není. Z exteriéru zmizely chromované doplňky nahrazené lesklou černou barvou, k nimž se řadí například rámeček masky chladiče, kryty zrcátek či falešné koncovky výfuku. Přestože rozdělená přední světla dodnes vyvolávají názorové střety, v případě agresivněji vypadajícího paketu RS dávají autu neokoukatelnou tvář. Celé to doplňují černá devatenáctipalcová kola, která tvoří skvělý kontrast s červeným lakem.

Významné změny se neodehrály ani v prostorném interiéru. Bohatě vybavený vnitřek disponuje téměř vším, na co si lze v současných autech vzpomenout. Není tedy potřeba do detailu rozebírat jednotlivé prvky výbavy, protože zajímavosti Octavie RS 245, neboli nejrychlejší Octavie všech dob, jsou totiž úplně někde jinde.

Mezi předními koly se totiž po vzoru RS 230 opět nachází elektronický diferenciál VAQ, který rozděluje hnací sílu na jednotlivá hnaná přední kola v takovém poměru, aby za každé situace nasměroval auto do zatáčky a zamezil nedotáčivosti. RS 245 tak zatáčí výrazně snadněji, než běžné RS. Ačkoliv zatáčky pro auto problémem nejsou, opravdová řidičská nirvána se nekoná. Jízdní potenciál sráží řízení, které je i v tužším sportovním režimu příliš lehké a poskytuje jen minimum zpětné vazby od kol.

Nejrychlejší Octavii v obloucích pomáhá i příjemně naladěný podvozek. Ten řidiči dává solidní porci jistoty, která se ale může ztrácet v samé koncepci rychlého liftbacku. Při rychlých nájezdech do zatáček lze snadno pocítit těžkou příď, jíž řidič musí do zatáček směrovat silou. Právě v ten moment si téměř každý uvědomí, že Octavia RS 245 zkrátka není sportovním autem v rodinném balení.

O rychlé přesuny mezi zatáčkami i po dálnicích se stále stará benzínový dvoulitr s turbem, který v případě nejrychlejší Octavie dosahuje výkonu 245 koní a točivého momentu 370 newtonmetrů dostupného již od 1 600 otáček za minutu. Zajímá vás, jakým způsobem škodovka získala dalších 15 koní k dobru ze svého TSI? Změna hnací jednotky byla poněkud složitější, než jen úpravou samotného softwaru řízení motoru. Konstruktéři motor zcela přepracovali a osadili jej novým sáním, turbodmychadlem, výfukem a dokonce i písty.

Následkem toho dokáže RS 245 vystřelit z téměř jakékoliv rychlosti, čemuž dopomáhá i sedmistupňová převodovka DSG, která má oproti standardnímu RS nejen o jeden stupeň navíc, ale zároveň nabízí bytelnější konstrukci. Dvouspojková převodovka stále disponuje funkcí launch control a rychlý rozjezd vyžadující aktivaci sportovního režimu a deaktivaci ASR je sám o sobě docela brutální. Jen málokdo z mých občasných pasažérů v ten okamžik věřil, že stále sedí v Octavii. Auto s automatickou převodovkou totiž atakuje stovku za přibližně šest a půl sekundy a později dosahuje elektronicky omezené rychlosti 250 kilometrů v hodině. Každé prudké zrychlování je doplněné návykovým zvukem syčícího turbodmychadla, který řidiče nutí jezdit se staženými okny namísto klimatizace i ve velmi horkých dnech.

Ačkoliv hodnota výkonu povyskočila, svižnější dynamiku auta ovlivňuje hlavně převodovka s kratšími kvalty. Jakékoliv předjíždění se tak stává rychlým manévrem, který v mnoha případech snadno končí rychlostmi přesahujícími 170 km/h. Sám jsem byl velmi překvapený, jak šíleně rychlá může Octavia vůbec být. Když však opomeneme rychlé ježdění, mnoho případných zájemců zajímá, jak celé auto funguje při každodenním používání.

V rámci městského ježdění téměř každý řidič ocení nastavitelné tlumiče DCC, za něž se opravdu vyplatí připlatit. Octavia RS 245 v komfortním nastavení příjemně změkne a nelze o ni říci, že by byla tvrdá, jako tomu je v případě normálního a sportovního režimu. Se standardním režimem režimem motoru auto tolik neotravuje falešným dunivým zvukem přehrávaným do interiéru, který naopak zesílí v případě režimu Sport. Osobně mi umělý soundtrack nijak zvlášť nevadí, protože kromě hlasitého turbodmychadla motor sám o sobě téměř nijak nezní.

Jaký je tedy výsledný verdikt nad Octavií RS 245 po více než tisíci kilometrech testování? Fanoušky sportovní jízdy ochotné mávnout rukou nad vyšší spotřebou benzínu nejspíše odradí moderními vyměklými ovládacími prvky bez výrazné zpětné vazby. Jenže RS 245 zkrátka není hot hatchem zabaleným do praktičtější karoserie, ač ji tak lze prezentovat. Já sám ji považuji spíše za svižný liftback, případně kombi, který je ve výsledném mixu překvapivě rychlým, příjemným a dobře vybaveným autem schopným sloužit denně a čas od času bavit při přesunech po okreskách. A taková měla být současná Octavia RS už v základním balení.

Za pomoc s focením děkujeme High Heels and Toe.

Sunbeam Tiger: Zapomenutý sourozenec legendární Shelby Cobry

Carroll Shelby se proslavil vývojem legendární Cobry, Fordu GT40 a nadupaných mustangů. Sunbeam Tiger je však jeho zapomenutým počinem, který si zaslouží pozornost.

Číst celé

Bugatti Type 29/30: Zapomenutý první řadový osmiválec z Molsheimu

Ettore Bugatti se ve 20. letech proslavil závodním Bugatti Type 35, jehož předchůdcem byl neméně důležitý vůz Type 29/30, který poháněl první osmiválec značky.

Číst celé

Jak se ničí funkční pětiválcová Marea ve jménu pochybného motorsportu

Jak se upravuje normálně funkční Fiat Marea Weekend 2.0 20v s pětiválcem na závodní auto, které má startovat v amatérské šestihodinovce v Mostě?

Číst celé

Peerless GT: Zapomenutý sporťák zaujal úspěchem v Le Mans 1958

Dnes zapomenutý Peerless GT se ukázal na startu vytrvalostního závodu Le Mans a zaujal prvním místem ve své třídě a celkovým umístěním na 16 místě.

Číst celé

Píše se rok 1991 a my vám představujeme nejlepší auto na světě

15. září 1991 bylo najednou na zámku ve Versailles a pod obloukem Le Grande Arche v pařížské čtvrti La Défense vystaveno něco neuvěřitelného. Stalo se tak přesně 110 let od narození slavného zakladatele značky Ettoreho Bugatti.

Číst celé

Vzestup a pád Peugeotu

Tentokrát jsme dali v našem blogu prostor v “křesle pro hosta” jednomu z našich fanoušků a čtenářů – Václavu Divišovi. A to zejména proto, že se stručně, ale poměrně zábavně rozepsal o tom, jak vnímá značku Peugeot. A my tím pádem už nebudeme muset poslouchat, že hatujeme pouze Teslu.

Číst celé