Pět důležitých milníků Le Mans

Na oko je Le Mans dobře vypadajícím cirkusem, ale v pozadí se doopravdy závodí. Pro úspěšné zdolání 24 hodin na trati je třeba maximální odhodlání.

Bentley Boys

Bentley si v Le Mans vybudovalo svou sportovní reputací vítězstvím v pěti z prvních osmi závodů. Od svých pravověrných anglických fanoušků tým získal přezdívku „Bentley Boys“ a jejich kompresorem přeplňovaný Bentley Blower se stal legendárním. Před dekádami Fordu, Porsche a Audi se Bentley stal první automobilovou dynastií ve slavném čtyřiadvacetihodinovém závodě. Tehdy byly zkušenosti, know-how a taktika nahrazeny čistou rychlostí.

Mazda 787B

Mazda je dodnes jedinou japonskou značkou, která i přes miliardové investice Nissanu a Toyoty zvítězila v náročném vytrvalostním závodě. Oranžovo-zelený prototyp 787B poháněný čtyřrotorovým wankelem si pro své vítězství dojel v roce 1991, kdy za sebou nechal velké konkurenty od Jaguaru, Porsche a Audi, a zapsal se do knih rekordů. Úspěch továrního týmu Mazdy dodnes patří k nejdůležitějším momentům z historie Le Mans.

Éra Audi

Tovární tým Audi doslova ovládl Le Mans nového tisíciletí. Od roku 2000 se svými prototypy zvítězil ve 13 závodech. K úspěchům Audi lze přiřadit i vítězství Bentley Speed 8 v roce 2003, protože speciál využíval technologii vyvinutou v laboratořích Audi. Do roku 2016, kdy Audi kvůli aféře Dieselgate ukončilo závodní program, byla značka poražena pouze dvakrát. Poprvé v roce 2009 domácím Peugeotem a podruhé roku 2015 týmem Porsche. Audi své úspěchy zvěčnilo dokumentárními filmy Truth in 24 a Truth in 24 II z let 2008 a 2012.

Ford GT40

Závodní speciál GT40 se stal dítětem Henryho Forda II poté, co hrdý Enzo Ferrari hrubě odmítl Američanovu nabídku na odkoupení maranellské značky. Pomsta měla být sladká a mělo k ní dojít na závodní trati v Le Mans, kde Ferrari dlouhé roky vládlo. Ford se do přípravy porážky nabubřelého Itala opřel plnou silou a věnoval jí veškeré své umění. Odhodlání zašlo k opravdovým extravagancím. Ford vypravil nepravidelný let Boeingu 707 z Detroitu do Francie, aby na okruh včas dorazila náhradní čelní skla. Obrovská snaha se nakonec doopravdy vyplatila, trojice Fordů GT40 obsadila stupně vítězů ročníku 1966. Velký úspěch si Ford připomenul na začátku nového tisíciletí uvedením supersportu GT.

Porsche 917

Přestože Porsche vyhrálo 19 ročníků francouzské čtyřiadvacetihodinovky, jeho nejvíce ikonickým a nezapomenutelným závoďákem je jednoznačně typ 917. Tehdejší dominance závodního auta téměř vedla k přezdívce „vše dobývající Porsche 917“. Závodní speciál totiž v roce 1970 vyhrál devět závodů z deseti, včetně 24h Le Mans, a započal úspěšnou vítěznou šňůru Porsche. Vůz  si zároveň zahrál hlavní roli ve slavném filmu Le Mans, kde jej řídila filmová ikona Steve McQueen.

Škoda 450/Felicia, aneb šťastný kabriolet

Za vznikem ikonického československého kabrioletu stála vyhlídka na vysoké příjmy ze západu.

Číst celé

Peugeot 405 Mi16: Pocta poslednímu sportovnímu sedanu automobilky

Na konci osmdesátých let přišel Peugeot s jeho prvním sportovním sedanem. Nástupce se nedočkal dodnes.

Číst celé

Maserati 250F: Fascinující vítězství na Nürburgringu

Maserati předvedlo při návrhu 250F skvělou práci, ale i přesto s ním dokázal excelovat jeden jediný muž. Juan Manuel Fangio upevnil status legendy fascinujícím vítězstvím na Nürburgringu v roce 1957.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Točí lehce, chytá těžce

Redakční Mazda RX-8 se těší usilovné údržbě a velkému zájmu na Legendách, ale i tak zlobí.

Číst celé

Bandama Rally 1972: Závod, který nikdo nedokončil

Ačkoli má téměř každá rally svého vítěze, v historii motorsportu se objevil jeden podnik, v němž neuspěl žádný z účastníků.

Číst celé

Porsche 356/01: Počátek historie Porsche vznikl ve skromných poválečných podmínkách

Porsche se zapsalo do automobilové historie jako jeden nejslavnějších výrobců sportovních vozů. První vyrobený vůz značky vznikl v těžkých poválečných podmínkách poraženého Německa, ale byl okamžitým úspěchem.

Číst celé