MacPherson: Moderní zavěšení, které ve skutečnosti pochází ze 40. let

Earle Steele MacPherson si nechal patentovat jednoduchou šikovnou nápravu McPherson už krátce po skončení druhé světové války.

Technologie automobilů se neustále vyvíjejí, ale skutečný původ mnoha moderních technických řešení můžeme vysledovat i několik desetiletí zpět. Jedním z nich je zavěšení předních kol typu MacPherson, které v současnosti využívá většina vozidel s pohonem předních a všech kol (z vozů s pohonem zadních kol toto řešení používá například Porsche 911). Přemýšleli jste někdy o tom, kdo byl pan MacPherson, který toto zavěšení vymyslel, jak jeho návrh funguje a proč se stále používá?

Earle Steele MacPherson se narodil 6. července 1891 nedaleko Chicaga a je zodpovědný za tuto nadčasovou technologii. MacPherson získal titul strojního inženýrství na Univerity of Illinois a poté následoval svůj zájem o techniku a přesunul se do Detroitu v Michiganu, který tehdy byl začínajícím americkým automobilovým centrem.

McPherson sloužil v americké armádě během první světové války a po návratu do civilního života pracoval ve společnosti Liberty Motor Car Company, ze které se přestěhoval do firmy Hupp Motor Car Company. Když se v roce 1934 akcionáři hádali o budoucnosti společnosti, MacPherson se rozhodl hledat stabilnější zaměstnání a jeho znalosti a zkušenosti mu pomohly zaujmout pozici v General Motors.

V průběhu následujícího desetiletí se MacPherson vypracoval na pozici hlavního inženýra návrhu osobních a nákladních automobilů. Chevrolet se obával, že automobilový trh bude po skončení války váznout a potřeboval vyvinout jednoduchý levný vůz. Vývoj nového lidového modelu odstartoval v roce 1945 a MacPherson se jako vedoucí projektu ujal vývoje nového předního zavěšení. Vůz se nikdy nedostal do výroby, ale jeho inovativní zavěšení proslavilo MacPhersona v automobilovém světě.

Jeho konstrukce zahrnovala vertikální vzpěru, která se skládala z vinuté pružiny a teleskopického tlumiče, jež sloužil jako horní kotevní bod pro náboj kola. Nová konstrukce se radikálně lišila od tehdy standardních rovných tuhých náprav s listovými pružinami a pákovými tlumiči rázů, které vyžadovaly podstatně více prostoru a nedovolovaly předním kolům nezávislé výkyvy.

Svislá vzpěra je uchycena v horním uložení a spodní výkyvné rameno připevněné k nápravnici nese náboj kola. I když se náprava MacPherson používá převážně jako přední řídicí, může sloužit také jako zadní hnaná* i hnací*. Kola se otáčejí do rejdu kolem spojnice středu ložiska a kulového kloubu, která představuje virtuální osu, která rovněž tvoří osu zatěžování pružiny. Bez horního ramene a pružiny mezi ním a spodním ramenem nápravy zbývá dostatek prostoru pro hnací hřídel.

MacPherson podal první patentovou přihlášku na nový návrh zavěšení v roce 1947 a v roce 1949 si nechal patentovat vylepšenou verzi, která vydržela zkoušku času, protože ji využívá mnoho moderních aut.

Co je na zavěšení MacPherson tak skvělého, že se používá i po více než sedmdesáti letech? Hlavními přednostmi zavěšení MacPherson jsou zvýšená jízdní stabilita vozidla v zatáčce a jednoduchost, která kombinuje odpružení, tlumení a zatáčení. MacPherson s lehkou konstrukcí a malým počtem dílů funguje lépe než složitější systémy, oproti kterým nabízí snazší nastavení geometrie a s minimálními úpravami může dosáhnout velmi vysokých úhlů řízení.

Jediným požadavkem pro použití zavěšení MacPherson je samonosná karoserie, protože horní část teleskopického tlumiče musí být uložena v klobouku tlumiče. Moderní automobily jsou konstruovány výhradně se samonosnými karoseriemi, takže je osvědčená náprava MacPherson dlouhodobým nejlepším přítelem podvozkových inženýrů.

*hnaná náprava – přenáší pouze hmotnost vozidla
*hnací náprava – přenáší hmotnost vozidla a točivý moment pohonu na kola

Campagnolo: Od bicyklů přes NASA a sporťáky zase zpátky

Campagnolo je legendou v silniční cyklistice, ale jako průkopníci lití hořčíkových slitin se uplatnili i v nám zajímavějších oborech.

Číst celé

Apollo 3500 GT: Tři Američané chtěli konkurovat oblíbeným evropským GT

Apollo 3500 GT je dílem odhodlaného Milta Browna, který toužil po vytvoření konkurence pro slavné evropské výrobce luxusních sportovních vozů.

Číst celé

AVUS Berlin: Nejrychlejší závodní okruh a první dálnice na světě

Extrémně klopená zatáčka berlínského závodního okruhu AVUS je důležitou součástí historie motorsportu. Přečtěte si příběh legendárního okruhu, který zároveň byl první dálnicí na světě.

Číst celé

Mercedes-Benz 600: Majestátní limuzína sloužící dobru i zlu

Majestátní Mercedes-Benz 600 byl oblíbenou limuzínou nejvýznamnějších osobností po celém světě. Milovali jej celebrity, legitimní státníci i diktátoři.

Číst celé

5+1 důvodů, proč mám rád Mazdu MX-5 RF

Lukáš opět strávil několik dnů s zeleno-oranžovým RF a rozhodl se na něj podívat více subjektivním dojmem. Jak se mu líbí?

Číst celé

Maserati Tipo V4: S motorem V16 dosáhlo světového rekordu na okresce v Itálii

Mario Umberto „Baconìn“ Borzacchini stanovil s Maserati Tipo V4 světový rekord při časové zkoušce na uzavřené silnici v severní Itálii.

Číst celé