Honda S2000: Vysokootáčková nirvána bez střechy

Honda S2000 patří k nejpovedenějším autům, jaká kdy přišla z Japonska. Spolu s Mazdou MX-5 tvoří dvojici roadsterů, jenž slouží jako měřítka své kategorie.

První fyzická podoba chystaného roadsteru se ukázala světu v roce 1995 na Tokyo Motor Show a nesla jméno Honda Sport Study Model. Nový koncept se inspiroval povedenými sportovními modely S500, S600 a S800 ze šedesátých let. V útrobách studie byl uložen dvoulitrový čtyřválec, který posílal výkon na kola zadní nápravy. Podvozek tvořily nosníky ve tvaru X zajišťující vysokou pevnost a panely karoserie byly vyrobeny z hliníku, díky němuž konstruktéři dosáhli rozložení hmotnosti 50:50.

Prototyp cestoval z jedné výstavy na druhou a Honda mezitím pracovala na vývoji produkční varianty. Ta se s označením AP1 představila roku 1999 a nabídla mnoho lákadel. Sportovní roadster poháněl benzínový čtyřválcový dvoulitr F20C, s variabilním časováním ventilů DOHC VTEC, jehož nejvyšší výkon dosahoval 240-250 koní a točivého momentu 208-218 Nm v závislosti na cílovém trhu. Nejvýkonnější varianta byla k dispozici pouze na domácím japonském trhu. S litrovým výkonem 125 koní na 1 litr objemu se motor stal nejsilnější atmosférou všech dob a byl překonán až v roce 2009 italským Ferrari 458 Italia. Po vzoru prototypu byla hnací síla přenášena na zadní kola skrz šestistupňový manuál a samosvorný diferenciál Torsen.

Podvozek tvořily rovnoběžníkové nápravy, řízení bylo vybaveno elektrickým posilovačem a samozřejmostí byly integrované bezpečnostní oblouky za hlavami posádky. K nápravám byla připevněna šestnáctipalcová kola, která obouvala pneumatiky Bridgestone Potenza S-02. Lehký kompaktní motor uložený za přední nápravou pomohl ke slibovanému rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50 a zároveň došlo ke snížení rotační setrvačnosti. Elektricky ovládaná vinylová stahovací střecha byla od roku 2001 doplněna příplatkovým hliníkovým hardtopem. Honda nabízela S2000 v odstínech Berlina Black, New Formula Red, Gran Prix White, Sebring Silver a Silverstone Metallic.

Na japonském trhu se v polovině roku 2000 objevila vypilovaná edice Type V, mezi jejíž největší přednosti patřilo řízení s variabilním převodem. Systém jej plynule měnil v závislosti na rychlosti vozidla a úhlu natočení kol, čímž bylo zlepšeno ovládání vozu. K prvnímu testu nového řízení došlo 7. července 2000 a jednalo se o vůbec první technické řešení tohoto druhu. V klidové poloze bylo k otočení kol z jednoho dorazu do druhého potřeba jen 1,4 otáčky, standardní S2000 vyžadovala 2,4. Inženýři přepracovali nastavení podvozku a samosvorného diferenciálu, aby dále vylepšili funkci nového řízení. Takto vybavené vozy dostaly odlišený volant a emblémy VGS a Type V na zádi.

Pro rok 2001 zůstala S2000 téměř beze změn a nabídku rozšířily digitální hodiny, deflektor větru za zadními sedadly a nový lak Spa Yellow. Následující rok došlo k částečnému přenastavení řídicí jednotky motoru, úpravě podvozku a plastové okno stahovací střechy bylo nahrazeno vyhřívaným sklem. První generace Hondy S2000 se vyráběla do roku 2003 v japonské továrně Takanezawa po boku supersportu NSX a hybridního modelu Insight.

S modelovým rokem 2004 se na světových trzích objevila druhá generace AP2, která byla v Evropě prezentována jako pouhý facelift AP1s. S příchodem modernizovaného auta se výroba přesunula do Suzuky a S2000 doznala důležitých změn. Nově stála na sedmnáctipalcových kolech s pneumatikami Bridgestone Potenza RE050 a zásah se dotkl i samotného podvozku. Upravená charakteristika pružin a tuhost tlumičů spolu s přenastavenou geometrií omezovaly sbíhavost předních kol a přetáčivost celého vozu. Karoserie se dočkala zpevnění a nového bodykitu.

Mezitím, co v japonských, australských a evropských S2000 AP1s zůstal vysokootáčkový dvoulitr, americká auta dostala motor F22C1 o zdvihovém objemu 2  157 ccm. Hodnota omezovače otáček většího motoru se snížila z 9 000 na 8 200/min, za čímž stojí delší zdvih pístů. Točivý moment povyskočil o 6% na 220 Nm a nejvyšší výkon zůstal stále 237 koní. Změn doznala i převodovka, jejíchž prvních pět převodů bylo zkráceno, šestka byla naopak prodloužena. V roce 2006 se motor F22C1 dostal i na japonský trh a nabídl 239 koní a 221 Nm. S novým modelovým rokem byla na motor namontována elektronicky ovládaná škrticí klapka a chyby řidiče začal hlídat elektronický stabilizační systém.

Druhá generace Hondy S2000 přinesla i několik speciálních edic. V USA byla k dispozici verze Club Racer, jejíž nový bodykit s rozměrným křídlem omezoval vztlak o 70-80% a byla odstraněna stahovací střecha, jenž byla nahrazena hardtopem. Odstraněním komfortních zbytečností došlo ke snížení hmotnosti, o 41 kg, a těžiště. Celkem bylo vyrobeno pouhých 699 kusů namísto očekávaných 2 000.

Po vzoru CR se v Japonsku objevila varianta Type S, která byla více kompromisní, ale zajišťovala snazší ovladatelnost. Na rozdíl od Club Raceru bylo japonské auto stále vybaveno stahovací střechou a bylo určeno ke každodennímu používání. Honda vyrobila celkem 1 755 kopií.

Na starém kontinentu se kromě méně významné edice GT objevily důležité varianty GT Edition 100 pro Velkou Británii a Ultimate Edition pro zbytek Evropy, které „oslavovaly“ ukončení výroby Hondy S2000. Obě varianty byly nalakovány do bílé barvy Grand Prix White a do jejich výbavy patřila grafitová kola, červený interiér a hardtop. GT Edition 100 měla přísně omezenou výrobu a vzniklo jen 100 exemplářů.

Honda S2000 je autem, které se svého nástupce dočká jen těžko. Vzniklo v době, kdy bylo v módě vyrábět vysokootáčkové atmosférické motory, což dnes nefrčí. Dodnes patří k nejlepším ukázkám mistrného inženýrství staré dobré Hondy.

Ferrari Pinin: Čtyřdveřák, který by v konkurenci neobstál

I po více jak sedmdesáti letech od svého založení Ferrari nevyrobilo čtyřdveřový vůz. Jednou k tomu ale bylo velmi blízko.

Číst celé

Kam se poděla všechna patnáctiletá Ferrari?

Pohybuje se tu spousta supersportů, ale všechny jsou prakticky nové. Vrtá nám hlavou, kam se sakra poděly všechny ty starší kousky?

Číst celé

Vývoj Bugatti Veyron odstartoval skicou motoru W18 na obálce

Ferdinand Piëch toužil po exkluzivním osmnáctiválci, ale neměl pro něj vhodné auto. Přání jeho syna jej inspirovalo ke koupi Bugatti a vývoji Veyronu.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Nemilé překvapení

Každá projížďka v mé RX-8 přináší mnoho skvělých momentů a zážitků, ale vypilované nezvyklé kupé umí občas i pěkně potrápit. Naštěstí všechno dobře dopadlo.

Číst celé

Chcete sbírat auta, ale nejste vyvolenými? Sbírejte high-end modely aut

Splňte si klukovské sny a vybavte si bydlení dekoracemi, které vás nebudou nudit. Přinášíme nahlédnutí do světa sběratelství high-end modelů aut.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vstup do neznámých vod

Moji praktičtí přátelé si myslí, že je Mazda RX-8 nepraktický krám s nespolehlivým motorem. Když jsem přemýšlel, jakým autem nahradit svou Hondu Civic, rozhodl jsem se vykročit do neznámých vod. Říkali mi, abych to nedělal.

Číst celé