Peugeot 205 Rallye měl motor vyvinutý pro závody

Peugeot 205 GTi je v dnešních dnech respektovanou legendou, ale pro milovníky lehkých rychlých hatchbacků měli Francouzi i další možnost.

V době, kdy se Peugeot snažil udržet krok s Volkswagenem a jeho rychlým hatchbackem Golf GTI, představil svou odpověď v podobě 205 GTi. Silný, dobře vybavený a drahý vůz ale vzdálil zábavu a řidičské potěšení za volantem méně majetným lidem.

Aby značka svou potenciální klientelu neztratila, přispěchala v březnu 1988 s řešením. Model 205 Rallye vznikl ve spolupráci s Peugeot-Talbot Sport a byl cílen na samotné dno kategorie hothatchů. V továrně si dali opravdu záležet na tom, aby se jejich nové auto nestalo konkurencí pro daleko lepší 205 GTi. Metalický lak a litá kola? Ani omylem.

Peugeot 205 Rallye byl nabízen pouze jako třídveřový hatchback v bílé nebo žluté barvě s lakovanými nárazníky, které pocházely ze zásobníku dílů pro GTi. Mlhová světla byla odstraněna a jejich otvory byly zakryty plastem za účelem snížení hmotnosti. Rallye stálo na bílých plechových kolech a karoserie měla specifické blatníky s rozdílným tvarem než mělo GTi. Poslední částí odlišení byly nové polepy v odstínech Peugeot-Talbot Sport, jenž 205 Rallye dodaly špetku barevnosti.

K výraznému odlehčení auta přispěla přísná dieta v interiéru. Z něj bylo vyhozeno všechno, co nebylo nutně potřeba. V pozdních osmdesátých letech automobilka tvrdila, že ze své nové 205 vyházeli veškeré zbytečnosti, což byla skutečnost. V autě chybělo například rádio, klimatizace, zadní popelník, hodiny a odkládací přihrádka ve dveřích spolujezdce. Přibyly naopak červené koberce, sportovní přední sedadla, tříramenný volant. Vše bylo vypůjčeno z 205 GTi.

K návrhu motoru Peugeot přizval tuningovou společnost Danielson. Základem pro vývoj se stal čtyřválec o objemu 1 360 ccm, z jehož bloku měl vzniknout motor schopný konkurovat v závodních kategoriích do 1 300 ccm. Výsledkem spolupráce byla jednotka TU24 o zdvihovém objemu 1 294 ccm, která dosahovala maximálního výkonu 102 koní a točivého momentu 119 Nm, který šel skrz pětistupňový manuál na přední kola. Takové parametry stačily 794 kilogramů vážícímu hatchbacku na to, aby vystřelil na stovku za 9,2 sekundy a dosáhl maximální rychlosti okolo 185 kilometrů v hodině. Podle tehdejších testů byla třináctistovka líná a surová v nízkých otáčkách a až při vyšší zátěži podávala očekávaný výkon. V letech 1990 – 1992 se pod kapotu dostala i devatenáctistovka z GTi, ale s výkonem pouhých 105 koní. Objemnější varianta se prodávala pouze v Německu a Švýcarsku, kde se kvůli nesplňující legislativě neprodávala standardní verze, a s počtem přibližně 1 000 kusů je dnes velmi vzácná.

Peugeot původně plánoval výrobu 5 000 exemplářů, ale z důvodu vysokého zájmu jich nakonec z výrobní linky odjelo 30 111. Přestože je to přibližně šestkrát víc, než v automobilce plánovali, Rallye vzniklo ve výrazně menším počtu oproti GTi. V dnešních dnech se jedná o vzácné vozy, protože jak tomu mnohdy bývá, všechny už bohužel nejezdí.

Ferrari F430: První osmiválcové Ferrari pro každý den ve 21. století

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

JGTC/Super GT: Nejlepší okruhová série všech dob?

V nejprestižnějších japonských závodech jezdí nejrychlejší závodní auta ze všech s předobrazy v silničních modelech. Vozy evropských značek tu v nejrychlejší třídě vyhrály jen jednou.

Číst celé

BMW 767i Goldfisch: V16 s chladiči v kufru a zrychlení jako ve Ferrari

Unikátní prototyp BMW 767i „Goldfisch“ vznikl jako potenciální konkurence pro Mercedes, ale do sériové výroby se bohužel nedostal.

Číst celé

Fiat SB4 Mefistofele: Letecký motor stvořil bestii

Fiat přímo z pekla vznikl spojením závodního podvozku a leteckého motoru. Později se stal držitelem rychlostního rekordu, ale trochu fixloval.

Číst celé

Zábava za skvělou cenu. Hot hatche do 200 000 korun

Sedm rychlých hatchbacků, které pořídíte za rozumný peníz a při každodenním používání se budete královsky bavit. Nechybí turbodmychadla, kompresor, ani pětiválec.

Číst celé

Amati: Luxusní divize Mazdy pro Ameriku skončila obrovským zklamáním

Japonská značka Amati je zapomenutou luxusní divizí Mazdy pro severoamerický trh, kterou automobilka musela zrušit a nikdy poté se o ní už nezmínila.

Číst celé