Peugeot 205 Rallye měl motor vyvinutý pro závody

Peugeot 205 GTi je v dnešních dnech respektovanou legendou, ale pro milovníky lehkých rychlých hatchbacků měli Francouzi i další možnost.

V době, kdy se Peugeot snažil udržet krok s Volkswagenem a jeho rychlým hatchbackem Golf GTI, představil svou odpověď v podobě 205 GTi. Silný, dobře vybavený a drahý vůz ale vzdálil zábavu a řidičské potěšení za volantem méně majetným lidem.

Aby značka svou potenciální klientelu neztratila, přispěchala v březnu 1988 s řešením. Model 205 Rallye vznikl ve spolupráci s Peugeot-Talbot Sport a byl cílen na samotné dno kategorie hothatchů. V továrně si dali opravdu záležet na tom, aby se jejich nové auto nestalo konkurencí pro daleko lepší 205 GTi. Metalický lak a litá kola? Ani omylem.

Peugeot 205 Rallye byl nabízen pouze jako třídveřový hatchback v bílé nebo žluté barvě s lakovanými nárazníky, které pocházely ze zásobníku dílů pro GTi. Mlhová světla byla odstraněna a jejich otvory byly zakryty plastem za účelem snížení hmotnosti. Rallye stálo na bílých plechových kolech a karoserie měla specifické blatníky s rozdílným tvarem než mělo GTi. Poslední částí odlišení byly nové polepy v odstínech Peugeot-Talbot Sport, jenž 205 Rallye dodaly špetku barevnosti.

K výraznému odlehčení auta přispěla přísná dieta v interiéru. Z něj bylo vyhozeno všechno, co nebylo nutně potřeba. V pozdních osmdesátých letech automobilka tvrdila, že ze své nové 205 vyházeli veškeré zbytečnosti, což byla skutečnost. V autě chybělo například rádio, klimatizace, zadní popelník, hodiny a odkládací přihrádka ve dveřích spolujezdce. Přibyly naopak červené koberce, sportovní přední sedadla, tříramenný volant. Vše bylo vypůjčeno z 205 GTi.

K návrhu motoru Peugeot přizval tuningovou společnost Danielson. Základem pro vývoj se stal čtyřválec o objemu 1 360 ccm, z jehož bloku měl vzniknout motor schopný konkurovat v závodních kategoriích do 1 300 ccm. Výsledkem spolupráce byla jednotka TU24 o zdvihovém objemu 1 294 ccm, která dosahovala maximálního výkonu 102 koní a točivého momentu 119 Nm, který šel skrz pětistupňový manuál na přední kola. Takové parametry stačily 794 kilogramů vážícímu hatchbacku na to, aby vystřelil na stovku za 9,2 sekundy a dosáhl maximální rychlosti okolo 185 kilometrů v hodině. Podle tehdejších testů byla třináctistovka líná a surová v nízkých otáčkách a až při vyšší zátěži podávala očekávaný výkon. V letech 1990 – 1992 se pod kapotu dostala i devatenáctistovka z GTi, ale s výkonem pouhých 105 koní. Objemnější varianta se prodávala pouze v Německu a Švýcarsku, kde se kvůli nesplňující legislativě neprodávala standardní verze, a s počtem přibližně 1 000 kusů je dnes velmi vzácná.

Peugeot původně plánoval výrobu 5 000 exemplářů, ale z důvodu vysokého zájmu jich nakonec z výrobní linky odjelo 30 111. Přestože je to přibližně šestkrát víc, než v automobilce plánovali, Rallye vzniklo ve výrazně menším počtu oproti GTi. V dnešních dnech se jedná o vzácné vozy, protože jak tomu mnohdy bývá, všechny už bohužel nejezdí.

Vzestup a pád Peugeotu

Tentokrát jsme dali v našem blogu prostor v “křesle pro hosta” jednomu z našich fanoušků a čtenářů – Václavu Divišovi. A to zejména proto, že se stručně, ale poměrně zábavně rozepsal o tom, jak vnímá značku Peugeot. A my tím pádem už nebudeme muset poslouchat, že hatujeme pouze Teslu.

Číst celé

Ferrari 250 Europa: Příběh prvního sériového Ferrari od Pininfariny

Spojení automobilky Ferrari s karosárnou Pininfarina trvalo dlouhá desetiletí. Prvním společně vyvinutým vozem byl luxusní model 250 Europa.

Číst celé

Chrysler Turbine: Mexického prezidenta zajímalo, jestli jezdí na tequilu

Experimentální Chrysler Turbine uměl spalovat téměř jakoukoli hořlavinu, k čemuž patřil i oblíbený mexický alkohol.

Číst celé

5 zajímavostí o legendárním Jeepu Willys, který pomohl Spojencům vyhrát válku

Jeep Willys byl skutečným čtyřkolovým hrdinou druhé světové války. Připravili jsme pro vás 5 zajímavostí, které o něm možná nevíte.

Číst celé

Porsche 754 T7: Důležitý prototyp spojoval vývoj mezi 356 a 911

Porsche 901, později 911, se stalo legendou mezi sportovními auty. Přestože je to dnes nepředstavitelné, německá ikona mohla vypadat úplně jinak. Původně měla nést tvary prototypu, který ji spojoval s předchozím 356.

Číst celé

Vize budoucnosti z padesátých let. Takhle je viděl Detroit

Osm prototypů z Detroitu, které vznikly v padesátých letech minulého století a výrazně ovlivnily auta následujících let.

Číst celé