Marussia: Sen o ruském supersportu

Exotická superauta jsou převážně italskou záležitostí. Mnoho společností po celém světě se inspiruje příběhem značek Ferrari a Lamborghini a snaží se zapsat do historie zkonstruováním obdobného vozu. Někdy se však veškeré naděje rozplynou stejnou rychlostí, jakou vnikly.

V kategorii supersportů je častým jevem vstup nového malého výrobce, jehož investoři mají vizi o úspěchu Ferrari a snaží se dát světu nové superauto. Některým se to podařilo a v dnešní době o nich slýcháme velmi často, díla Horacia Paganiho nebo Christiana von Koenigsegga jsou dobrým příkladem. O vstup na toto pole se pokusili i Rusové, konkrétně závodní jezdec Nikolai Fomenko. Ten stál u zrodu první ruské továrny, která se pustila do výroby supersportu. Představujeme vám Marussia Motors.

Celý příběh automobilky začíná v roce 2007, kdy Marussia zkonstruovala dva prototypy B1 a B2. První z nich byl představen v prosinci 2008 v Moscow Manege s informací, že bude vyrobeno 2999 kusů, kterých nebylo dosaženo. První ruský supersport byl koncepce, která je pro tento druh aut typická – motor uložený podélně uprostřed a pohon zadních kol. Základem auta byl monokok z hliníku s karbonovými panely, ve kterém byl namontován jeden ze tří nabízených motorů, na jejichž vývoji se podílel Cosworth. Prvním dostupným agregátem byl 3,5-litrový vidlicový šestiválec s maximálním výkonem 300 koní, druhým byl přeplňovaný vidlicový šestiválec o zdvihovém objemu 2,8 litru. Ten vznikl ve dvou variantách a v závislosti na specifikaci dosahoval maximálního výkonu 360 nebo 420 koňských sil. Motory byly standardně spojeny se šestistupňovou automatickou převodovkou. Automobilka pracovala na vývoji šestistupňového manuálu, kterého se vozy nedočkaly. Zavěšení kol bylo nezávislé typu „pushrod“ a o zpomalení kinetické energie se staraly čtyřpístkové brzdy. Pohotovostní hmotnost vozu se pohybovala okolo 1100 kilogramů. Maximální dosažitelná rychlost činila 250 km/h, akcelerace 0-100 km/h byla uskutečnitelná za 3,8 vteřiny (u nejvýkonnější varianty).

„Nástupcem“ prvního supersportu byl vůz s označením B2, který se lišil jen po kosmetické stránce. Poprvé jej svět spatřil na Frankfurt Motor Show 2009. Nový design byl agresivnější a hranatější. Za povšimnutí stojí přední část vozu, jejíž tvar připomíná písmeno „M“ odkazující na jméno automobilky. Nový byl také interiér auta, který podle některých názorů připomíná vesmírný věk. Plánovaná produkce nového supersportu měla dosáhnout 500 kusů. Vozy se kromě Moskvy měly vyrábět také v Uusikaupunki ve Finsku. V továrně společnosti Valmet Automotive, se kterou Marussia uzavřela dohodu o výrobě v roce 2012.

Poslední nadějí značky bylo luxusní SUV Marussia F2, které vzniklo ve spolupráci s Valmet Automotive a bylo představeno 5. května 2010. Nové SUV, které mohlo sloužit jako záchranářské a vojenské vozidlo, mělo být prvním autem kategorie s posuvnými zadními dveřmi po vzoru konceptu Bertone Genesis, někdy také Lamborghini Genesis. Velké sny slibovaly produkci 300 kusů do dvou let, které nikdy nevznikly.

Do příběhu společnosti Marussia patří i účast ve světě Formule 1, kde značka převzala stáj Virgin Racing a později ji přejmenovala na Marussia F1. Tým F1 ale fungoval nezávisle na automobilce. Společnost Marussia byla oficiálně rozpuštěna v dubnu 2014. Velké plány o velkých výrobních sériích nebyly naplněny a vozů, které se prodávaly za více jak 100 000 €, po světě jezdí opravdu jen pár. Sen o prvním ruském supersportu byl naplněn, ale přesto nebyl úspěšný.

Tajemství 10 muscle cars. Co jste o nich nevěděli?

Deset skvělých sportovních vozů podle amerických měřítek a zajímavosti, které se skrývají v jejich příbězích.

Číst celé

James Dean: Život herce z Hollywoodu skončil v Porsche, které si užil jen pár dnů

James Dean miloval rychlost a vzrušení za volantem. Když si kupoval nové Porsche 550 Spyder, ještě netušil, že se mu brzo stane osudným.

Číst celé

Ferrari F40 Valeo s automatem. Jedinečný vůz vznikl pro šéfa Fiatu

Jediné Ferrari F40 s automatickou převodovkou Valeo vzniklo ve spolupráci se společností Valeo pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Stále mělo dvakrát přeplňovaný motor V8, jezdilo přes 320 km/h, ale mělo elektronicky ovládanou spojku.

Číst celé

Zábava za skvělou cenu. Hot hatche do 200 000 korun

Sedm rychlých hatchbacků, které pořídíte za rozumný peníz a při každodenním používání se budete královsky bavit. Nechybí turbodmychadla, kompresor, ani pětiválec.

Číst celé

Honda S800: Nejrychlejší japonské auto roku 1966 jezdilo 160 km/h

Honda S800 se v roce 1966 stala nejrychlejším sériově vyráběným japonským autem. S nízkou zátěží se uměla rozjet na nejvyšší rychlost lehce přes 160 km/h.

Číst celé

Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Číst celé