Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Za dlouhá léta motorismu vzniklo mnoho aut, která v dnešních dobách dosahují obrovských hodnot. Mezi ně patří i japonský hatchback/kupé, které se proslavilo hlavně díky svým sklonům k driftování a zahrálo si hlavní roli v jednom animovaném seriálu. Tím vozem není žádné jiné auto než legendární „Hachi-roku“. Corolla Levin a Sprinter Trueno byly malými vozy, které Toyota vyráběla mezi lety 1983 a 1986. Oba vozy byly součástí nabídky Corolly páté generace a jejich označení AE86 odkazuje na model s motorem o objemu 1,6 litru a pohonem zadních kol. Jedná se o klasický kód, kde „A“ odkazuje na typ motoru (série A4), „E“ představuje Corollu, „8“ představuje pátou generaci (série E80) a „6“ odkazuje na konkrétní variantu.

Jak je z prvního odstavce zřejmé, Toyota AE86 se vyráběla ve dvou variantách, které se lišily vzhledem své přední části. První z nich byla „Trueno“ s vyklápěcími světly, druhou verzí pak byl Levin s pevnými světly. Obě varianty byly vyráběny v obou karosářských verzích, hatchback a kupé. Právě typ přední masky závisel na lokalitě, kde jste si svou AE86 v osmdesátých letech kupovali. Na evropském trhu byla k mání pouze ta s pevnými světly, ale na americkém trhu jste ji naopak mohli zakoupit pouze s „mrkačkami“.

Nabídka byla kompletní pouze v domácím Japonsku. Právě zde byla Toyota Sprinter Trueno exkluzivně nabízena prodejcem Toyota Vista Store, Levin byl pak prodáván jen dealerem Toyota Corolla Store. Slovo „trueno“ ve španělštině znamená hrom, „levin“ je ve střední angličtině pojmenováním pro osvětlení. V Evropě a Spojených státech amerických byly vozy prodávány pod modelovým označením Corolla.

Toyota AE86 byla osazena zážehovým čtyřválcem 4A-GE se zdvihovým objemem 1,6 litru a rozvodovým mechanismem DOHC. Ten samý motor tvořil i součást nabídky motorů sportovní Toyoty MR2 první generace, označované AW11. Maximální výkon čtyřválce dosahoval 96kW a točivý moment vrcholil při 150 Nm. Později během výroby byl motor „přiškrcen“ na pouhých 88 kW a jeho točivý moment klesl na 142 Nm. Hnací síla byla přenášena přes pětistupňovou manuální převodovku T50, později byla nabídka rozšířena také o čtyřstupňový automat A42DL, na zadní kola. Při konfiguraci své Hachi-roku jste mohli doplnit pohonné ústrojí o samosvorný diferenciál.

V Severní Americe byla AE86 poháněna upraveným motorem 4A-GEC, aby splňoval přísné kalifornské emisní limity. Výkon tohoto motoru byl pouhých 84 kW, točivý moment dosahoval hodnoty 136 Nm. Toyoty AE86 brzdily kinetickou energii pomocí vnitřně ventilovaných brzdových kotoučů na obou nápravách. Přední kola neslo nezávislé zavěšení MacPherson, ta zadní pak „visela“ na čtyřprvkové nápravě s vinutými pružinami. Provozní hmotnost se pohybovala mezi 923 a 1089 kilogramy v závislosti na výbavě.

Hachi-roku je oblíbeným autem mezi úpravci a driftery. V dnešních dnech se jedná o legendární sportovní vůz, který se proslavil za pomoci manga seriálu Initial D. Z tohoto důvodu jsou aktuální ceny velmi vysoké a nadále rostou. Právě tento vůz byl inspirací pro automobilky Toyota a Subaru, aby spojili své síly a postavili jedno z nejzábavnějších malých sportovních kupé, které si dnes můžete koupit. Těmi vozy není nic jiného, než GT86 a BRZ.

Lamborghini Diablo: Zuřivý býk z corridy

Klínovitý design s oblými hranami a surový dvanáctiválec. Legendární Diablo bylo pravověrným supersportem.

Číst celé

LaFerrari: První svatý

Ještě před deseti lety byla myšlenka hybridního hyperauta pasé. Taková představa se líbila jen málokomu. Když se na to ale podíváme pořádně, nepůsobí jako špatný nápad.

Číst celé

Zkoušíme nový formát. Poslechněte si nás jako podcast

Natočili jsme pilotní díl podcastu. Prostě jsme to museli zkusit. Teď uvidíme, zda je to váš šálek kávy.

Číst celé

LEGENDY – Motoristická slavnost už tento víkend

Je ostuda, že jako zakladatel Temple of Speed jsem byl loni na Legendách poprvé. Je ale jisté, že žádný další ročník už si ujít nenechám a stejně tak byste jej neměli vynechat ani vy.

Číst celé

Mini Cooper: Legenda z Rallye Monte Carlo

Mini se stalo závodní legendou již při svém testování, ale až nasazení na Rallye Monte Carlo dokázalo, že velké divadlo lze zahrát i s malým kašpárkem.

Číst celé

Bertone Nivola: Italsko-americká pocta legendárnímu závodníkovi

Futuristický koncept Bertone Nivola vznikl jako budoucnost Chevroletu Corvette a vzdával hold slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu.

Číst celé