Umění rychlosti: Poznejte karbonové šasi Aston Martinu One-77

Aston Martin One-77 je jedním z nejlepších superaut, která jsme dosud viděli, ale jeho karbonové šasi pod hliníkovou kůží je mnohem působivější.

Aston Martin umí krásná auta. Výrazný a pomalu se vyvíjející designový jazyk této britské automobilky je příliš drahocenný a milovaný zákazníky i nadšenci na to, aby mohl být nahrazen zcela novým trendem. Návrháři Aston Martinu se naučili pracovat s poznávacími rysy a umí upravit typické linie značky pro cokoliv, co manažeři nebo inženýři vymyslí. Aston Martin prodává auta, ze kterých se tají dech a nezáleží na tom, zda jsou to základní modely nebo limitované série za miliony euro.

V roce 2009 britská automobilka představila okouzlující luxusní kupé One-77. Pohádkově drahý (1,2 milionu liber), nádherně detailní a na míru vytvořený vůz ale přitom nepopiratelně vznikl ze stejného genofondu jako Vantage, DB9 a Vanquish. Tento nejvzácnější, nejrychlejší a nejambicióznější z Astonů byl extravagantním kývnutím společnosti na to, co považovala za zlatý věk motorismu – destilovala nejčistší esenci společnosti do jednoho vozidla a současně ukázala budoucí směr technického vývoje.

Hlavní inženýr Chris Porritt připustil, že One-77 bylo postaveno dříve, než ekologická lobby mohla více zkomplikovat výrobu tak „politicky nesprávného“ vozu: „Chtěli jsme se co nejlépe pokusit vytvořit nejexkluzivnější, nejzajímavější a nejvýkonnější Aston Martin, jaký jsme mohli někdy postavit.“

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Výsledkem je superauto, které jednoduše nelze obdivovat kvůli jedné vynikající součásti. Od exteriérových linií k jádru je dokonalou ukázkou umění rychlosti. Odhalený pojízdný podvozek bez karosářských panelů je fascinující technickou sochou, kterou byste chtěli vidět naživo. Lidé z Aston Martinu se rádi chlubí, že jeden ze zákazníků se po prohlédnutí šasi na autosalonu v Ženevě zeptal, zda by si mohl koupit dva kusy. Jeden na ježdění a druhý s odkrytým podvozkem, aby si jej mohl vystavit ve svém obývacím pokoji.

Monokok z uhlíkových vláken, který stojí přibližně polovinu prodejní ceny vozu, váží pouhých 180 kilogramů, je až neuvěřitelně tuhý a jeho vývoj vyžadoval nesmírně náročný a choulostivý výrobní proces, jehož dokončení zabralo šesti inženýrům tři týdny. Každý krok – řezání, pokládání vrstev, vytvrzování a autoklávování – musel být bezchybný. Pokud tomu tak nebylo, byla výroba přerušena a celý proces začal znovu.

Výroba hliníkové karoserie byla srovnatelnou prací lásky. Vytvarování každého předního spoileru z hliníkového plechu zabralo jednomu člověku tři týdny. Karoserie Aston Martinu One-77 ctila neuvěřitelné umění mužů z továrny v Newport Pagnell, kteří po mnoho nejistých hned tloukli a uhlazovali hliníkové plechy při výrobě okouzlujících luxusních vozů. Kdyby One-77 byl vybaven karoserií z uhlíkových vláken, nebylo by to stejné.

Lancia Hyena: Delta Integrale v kabátku od Zagata

Spojením techniky Delty Integrale a stylové karoserie od Zagata vznikla Lancia Hyena, sportovní kupé, které neuspělo kvůli příliš složitému procesu výroby.

Číst celé

Audi Avus Quattro: Duchovní předchůdce Veyronu oslavoval úspěchy na okruhu AVUS

Audi na začátku 90. let vzdalo hold svým historickým úspěchům na legendárním okruhu AVUS. Koncept Audi Avus Quattro byl duchovní předchůdce Bugatti Veyron 16.4.

Číst celé

Maserati 250F: Fascinující vítězství na Nürburgringu

Maserati předvedlo při návrhu 250F skvělou práci, ale i přesto s ním dokázal excelovat jeden jediný muž. Juan Manuel Fangio upevnil status legendy fascinujícím vítězstvím na Nürburgringu v roce 1957.

Číst celé

Mazda RX-7 GTO: Oheň plivající bestie z IMSA

Závodní série IMSA přinášela fascinující závodní speciály. Jedním z nich byla čtyřrotorová Mazda RX-7 GTO, která výrazně přispěla k úspěšnému tažení wankelového kupé ve světě motorsportu.

Číst celé

Rosso Corsa: Historie nejslavnější červené barvy v automobilovém průmyslu

Rosso Corsa je nejoblíbenějším odstínem laku u zákazníků Ferrari. Hlavním důvodem je dlouhá tradice v motorsportu.

Číst celé

Honda Civic 4WD Shuttle: Podivný inovátor s pohonem jako v Porsche 959

Honda Civic 4WD Shuttle byla ošklivým praktickým autem, ale byla vybavena technologií, kterou běžně měla pouze výrazně dražší výkonná auta.

Číst celé