Honda N600: Předchůdce Civicu vznikl jako odpověď na Mini

Malá Honda N600 byla prvním autem značky, které se oficiálně dováželo do Spojených států amerických, a byla předchůdcem úspěšného Civicu.

Honda N600 se poprvé představila na konci šedesátých let jako japonská odpověď na slavné britské Mini, které se v Japonsku stalo velmi populární. Honda v malém hatchbacku viděla smysluplnou příležitost pro rozvoj vlastní konstrukce, která by vyhovovala japonským předpisům pro automobilky Kei, jejichž motory v té době měly omezený zdvihový objem na pouhých 360 ccm.

Nejmenším modelem, který Honda vyvinula, aby splnila předpisy kategorie Kei, byla Honda N360. Tento vůz byl téměř identický s Hondou N600, ale byl vybavený mnohem menším čtyřdobým vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem o zdvihovém objemu 354 ccm a nejvyšším výkonu 31 koní. Honda N360 se stylem vyrovnala oblíbenému Mini, ale byla levnější na koupi, registraci a pojištění, a proto se stala oblíbeným autem do města.

Honda N600 vypadala skoro stejně jako sourozenec s menším motorem, ale byla vybavena vzduchem chlazeným čtyřdobým dvouválcovým motorem o objemu 598 ccm a výkonu 45 koní. Honda vyvinula výkonnější N600 hlavně pro export, aby mohla soupeřit s Mini na jeho domácím trhu v Evropě a chtěla uspět i ve Spojených státech amerických.

Výkonové parametry Hondy N600 byly srovnatelné s většinou konkurenčních modelů. Zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině trvalo 19 sekund a nejvyšší rychlost dosahovala 123 kilometrů v hodině. V Evropě ale bohužel Honda N600 nedokázala konkurovat domácímu Mini, zejména ve Velké Británii. Honda N600 po zdanění prodávala za základní cenu 589 GBP, zatímco Mini 850 se prodávalo za 561 GBP.

Honda N600 je historicky pozoruhodná z mnoha důvodů, z nichž nejvýznamnějším je skutečnost, že to bylo první auto, které Honda oficiálně exportovala do Spojených států amerických. Už předtím si Američané neoficiálně dovezli sportovní modely Hondy, jako S600, ale až hatchback N600 byl prvním oficiálně prodávanou Hondou v USA a stal se nejdůležitějším modelem značky celého desetiletí.

Honda v roce 1972 představila nového nástupce modelu N600, který měl podobný styling jako odcházející model, ale nabízel větší vodou chlazené motory a vylepšení ve všech směrech. Automobilka chtěla, aby se nový model stal uživatelsky přívětivějším a rozhodla se použít modelové označení bez čísel. Velmi úspěšný nástupce Hondy N600 dostal jméno Honda Civic.

Hondy N360, N600 a Civic se v posledních letech těší zájmu sběratelů a jejich historické hodnoty výrazně rostou. Sběratelé je začínají vidět japonská auta na stejné úrovni jako jejich konkurenty z Evropy a Spojených států amerických.

Zastřel a ujeď 2/3: Čím se vozili gangsteři éry studené války

Mafiáni v druhé polovině dvacátého století vydělávali daleko více peněz, následkem čehož se přesunuli za volanty luxusních limuzín a obrovských kupé.

Číst celé

Francouzi měli z Citroënu 2CV srandu. Takhle se mu smáli při představení

Při oficiálním představení sklidil lidový Citroën mnoho pochval i posměchu. Návštěvníci pařížského autosalonu nemohli tušit, jakou legendou se později stane.

Číst celé

Proč se Mazda MX-5 NB podobá původnímu Viperu? Důvod je prostý

Velmi podobný design dvou značně rozdílných sportovních vozů je zapříčiněn mužem jménem Ken.

Číst celé

Aston Martin DB5 byl dvakrát dražší oproti konkurenčnímu E-Type

Nelze mu odepřít image luxusního GT pro agenta britské tajné služby. Aston Martin DB5 však byl velmi exkluzivní i mimo filmová plátna.

Číst celé

Marussia: Sen o ruském supersportu

Exotická superauta jsou převážně italskou záležitostí. Mnoho společností po celém světě se inspiruje příběhem značek Ferrari a Lamborghini a snaží se zapsat do historie zkonstruováním obdobného vozu. Někdy se však veškeré naděje rozplynou stejnou rychlostí, jakou vnikly.

Číst celé

Porsche 911 Carrera S: Nejlepší dostupná 911 pro opravdové řidiče

Točivý atmosférický šestiválec, manuální převodovka, pohon zadních kol a hydraulický posilovač řízení. Carrera S generace 997 je přesně takovou rozumně dostupnou 911, jakou potřebujete.

Číst celé