Honda N600: Předchůdce Civicu vznikl jako odpověď na Mini

Malá Honda N600 byla prvním autem značky, které se oficiálně dováželo do Spojených států amerických, a byla předchůdcem úspěšného Civicu.

Honda N600 se poprvé představila na konci šedesátých let jako japonská odpověď na slavné britské Mini, které se v Japonsku stalo velmi populární. Honda v malém hatchbacku viděla smysluplnou příležitost pro rozvoj vlastní konstrukce, která by vyhovovala japonským předpisům pro automobilky Kei, jejichž motory v té době měly omezený zdvihový objem na pouhých 360 ccm.

Nejmenším modelem, který Honda vyvinula, aby splnila předpisy kategorie Kei, byla Honda N360. Tento vůz byl téměř identický s Hondou N600, ale byl vybavený mnohem menším čtyřdobým vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem o zdvihovém objemu 354 ccm a nejvyšším výkonu 31 koní. Honda N360 se stylem vyrovnala oblíbenému Mini, ale byla levnější na koupi, registraci a pojištění, a proto se stala oblíbeným autem do města.

Honda N600 vypadala skoro stejně jako sourozenec s menším motorem, ale byla vybavena vzduchem chlazeným čtyřdobým dvouválcovým motorem o objemu 598 ccm a výkonu 45 koní. Honda vyvinula výkonnější N600 hlavně pro export, aby mohla soupeřit s Mini na jeho domácím trhu v Evropě a chtěla uspět i ve Spojených státech amerických.

Výkonové parametry Hondy N600 byly srovnatelné s většinou konkurenčních modelů. Zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině trvalo 19 sekund a nejvyšší rychlost dosahovala 123 kilometrů v hodině. V Evropě ale bohužel Honda N600 nedokázala konkurovat domácímu Mini, zejména ve Velké Británii. Honda N600 po zdanění prodávala za základní cenu 589 GBP, zatímco Mini 850 se prodávalo za 561 GBP.

Honda N600 je historicky pozoruhodná z mnoha důvodů, z nichž nejvýznamnějším je skutečnost, že to bylo první auto, které Honda oficiálně exportovala do Spojených států amerických. Už předtím si Američané neoficiálně dovezli sportovní modely Hondy, jako S600, ale až hatchback N600 byl prvním oficiálně prodávanou Hondou v USA a stal se nejdůležitějším modelem značky celého desetiletí.

Honda v roce 1972 představila nového nástupce modelu N600, který měl podobný styling jako odcházející model, ale nabízel větší vodou chlazené motory a vylepšení ve všech směrech. Automobilka chtěla, aby se nový model stal uživatelsky přívětivějším a rozhodla se použít modelové označení bez čísel. Velmi úspěšný nástupce Hondy N600 dostal jméno Honda Civic.

Hondy N360, N600 a Civic se v posledních letech těší zájmu sběratelů a jejich historické hodnoty výrazně rostou. Sběratelé je začínají vidět japonská auta na stejné úrovni jako jejich konkurenty z Evropy a Spojených států amerických.

GTO versus GTO. Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Magazínu Car and Driver se nepodařilo sehnat vzácnější z vozů do srovnávacího testu, takže je jednoduše porovnali u stolu v kanceláři.

Číst celé

Paul Rosche: Motorářský génius z BMW a konstruktér motoru McLarenu F1

Paul Rosche se jako talentovaný inženýr s citem pro vačkové hřídele podílel na vývoji nejslavnějších motorů v historii BMW.

Číst celé

Drift, aneb sledování cesty bočními okny

Slovo drift, neboli „unášení“ pochází z japonského „dorifuto“. Jízda dveřmi napřed se v posledních letech stala fenoménem, což Dominika dovedlo k tomu, aby se ohlédl za jejími počátky.

Číst celé

Chcete sbírat auta, ale nejste vyvolenými? Sbírejte high-end modely aut

Splňte si klukovské sny a vybavte si bydlení dekoracemi, které vás nebudou nudit. Přinášíme nahlédnutí do světa sběratelství high-end modelů aut.

Číst celé

Citroën 2CV Sahara: Jednoduchá čtyřkolka se dvěma motory

Sahara byla dalším geniálním Citroënem, který ale původně navrhl stavební inženýr M. Bonnafous.

Číst celé

Jak Alfa Romeo získala zpět svůj neodolatelný šarm díky 8C Competizione

Exkluzivní Alfa Romeo 8C Competizione pomohla italské automobilce s návratem k tradičním hodnotám a odstartovala celou novou éru.

Číst celé