Jak Alfa Romeo získala zpět svůj neodolatelný šarm díky 8C Competizione

Exkluzivní Alfa Romeo 8C Competizione pomohla italské automobilce s návratem k tradičním hodnotám a odstartovala celou novou éru.

Alfa Romeo v posledních letech představila opravdu zajímavé sportovní modely. V uplynulém desetiletí uvedla do výroby vzrušující modely 4C, Giulia Quadrifoglio, Stelvio Quadrifoglio a nedávno odhalila i pořádně nabroušené Giulie GTA a GTAm, ale i s nimi zůstává 8C Competizione z roku 2006 nejdůležitější sportovní Alfou Romeo tohoto tisíciletí.

I když vzniklo pouhých 500 kusů (1 000 kusů, když započtete i otevřenou verzi Spider), tato nejkrásnější moderní Alfa byla důležitým zlomem v novodobé historii automobilky. Po dlouhých letech, co se vedení společnosti snažilo přidat Alfám Romeo nějakou jiskru – nejčastěji pomocí motorů Twin Spark – na platformách Fiatu s pohonem předních kol, se značka vrátila ke svým kořenům a definovala tím svou budoucnost.

Koncept 8C Competizione se poprvé představil ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2003 a díky svému jménu vyvolal vzpomínky na závodní vozy Alfy Romeo z 30. let minulého století a na slavné dny Mille Miglia a Targa Florio z konce 40. a počátku 50. let. Styling Wolfganga Eggera se inspiroval legendárním supersportem Alfa Romeo 33 Stradale a Giuliettou SZ, ale celkový vzhled směřoval do budoucnosti, než aby vyvolával vzpomínky na minulost.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Alfa Romeo 8C Competizione byla schválena do sériové výroby a na silnice vyrazila v roce 2006. Původní design nádherného konceptu zůstal téměř beze změn, s výjimkou upravené kapoty, světlometů a kol. Úžasné křivky byly vytvořené z uhlíkových vláken a standardně byly lakované do klasických odstínů Alfa Red nebo Alfa Black. Zákazníci si mohli za příplatek zvolit i poutavější barvy Pearl Yellow a Competition Red.

Pod karbonovou karoserií se ukrýval podvozek vyrobený z oceli, hliníku a titanu. Srdcem hnacího ústrojí byl atmosférický 4,7 litrový vidlicový osmiválec od Ferrari, který byl spojený se šestistupňovou robotizovanou převodovkou s pádly pod volantem (uloženou v koncepci transaxle) a samosvorným diferenciálem na zadní hnací nápravě. Pohon s nejvyšším výkonem 444 koní v 7 000 ot./min. a schopností přeřadit za 175 milisekund rozhodně vyhovoval jménu Competizione.

Alfa Romeo omezila produkci na 500 exemplářů a v prvních týdnech po oficiálním představení obdržela více než 1 400 objednávek, ale rozhodla se zachovat exkluzivitu vozu a nevyhověla všem zájemcům. Tržní hodnota všech vyrobených kusů (včetně Spiderů) v dnešních dnech pochopitelně roste.

Pro Alfu Romeo byl vývoj 8C Competizione zdravou investicí, se kterou se vrátila ke svým kořenům. Šéfům společnosti se povedlo přesvědčit Fiat, že zákazníci chtějí opravdové alfy. I díky tomu Alfa Romeo v současnosti vyrábí modely, které probouzejí vášně u všech milovníků rychlosti a zábavy za volantem.

Lamborghini Zagato Raptor: Nástupce Diabla měl nabídnout 3 auta v 1

Unikátní supersport Lamborghini Zagato Raptor měl být nástupcem populárního Diabla. Speciální karoserie kombinovala tři různá auta v jednom.

Číst celé

Mercedes-Benz 300 SL: Na přání Američana

Ikonický „Gullwing“ původně vznikl jako závodní auto, ale jeho úspěchy byly předzvěstí dobrých prodejů produkční verze.

Číst celé

Hachi-Roku pro Drift Kinga: Kompletní specifikace Toyoty AE86 Keiichiho Tsuchiyy

Keiichi Tsuchiya, Toyota Sprinter Trueno AE86 a driftování společně vytváří jeden z vrcholů japonské automobilové scény.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

La Voiture Noire: Je čtvrtý Atlantic nenávratně ztracen?

Bugatti vyrobilo pouze čtyři exempláře Type 57 SC Atlantic, kvůli čemuž se dnes jedná o extrémně vzácná auta. Jeden z nich, známý jako La Voiture Noire, však stále chybí.

Číst celé

Brawn GP: Z outsiderů mistry světa za pár měsíců

Do prvního závodu nastoupili s monoposty vyvinutými v rekordně krátkém čase a bez sponzorů. O několik měsíců později si odváželi titul mistra světa a pohár konstruktérů. Takový je příběh týmu Brawn GP.

Číst celé