Porsche 911 Carrera 2.7 Turbo: Příběh historicky první silniční 911 s turbem

Porsche 930 Turbo bylo oficiálně první silniční 911 s turbodmychadlem, ale sériovému vozu předcházel prototyp s menším boxerem o objemu 2,7 litru.

Ikonické Porsche 911 v sedmdesátých letech přestávalo stačit na výkonnější soupeře. Jestliže mělo zůstat konkurenceschopné na silnicích a závodních okruzích, vzduchem chlazený šestiválcový boxer musel výrazně zesílit. Zvětšení zdvihového objemu nebylo nejlepším řešením, protože by další hmotnost motoru umístěného za zadními koly jen zhoršila jízdní vlastnosti.

Správným řešením bylo přeplňování a po dominanci v americkém šampionátu Can Am s velkolepými závodními speciály 917/10 a 917/30 se Porsche rozhodlo využít zkušenosti získané při závodění v sezóně 1974 s experimentální Carrerou RSR Turbo 2.1. Porsche závodilo s historicky první přeplňovanou 911 ve třídě prototypů a závodní tým poskytl inženýrům veškeré znalosti, které potřebovaly k uvedení přeplňování do sériové výroby silničních modelů.

Úplně prvním silničním Porsche 911 s turbodmychadlem ale nebyl známý model 930 Turbo, který byl uvedený do výroby v únoru 1975. Zcela prvním silničním Porsche 911 s přeplňováním byl jediný vyrobený prototyp, který Ferry Porsche daroval své sestře Lousie k jejím 70. narozeninám v srpnu 1974. Porsche 911 Carrera 2.7 Turbo vzniklo na podvozku číslo 911 560 0042 a předcházelo finálnímu prototypu 930 Turbo, který se představil o dva měsíce později v říjnu 1974 na frankfurtském autosalonu.

Vůz vycházel ze standardního Porsche 911 Carrera 2.7 modelového roku 1975 a byl vybavený obvyklým nezávislým zavěšením, odvětrávanými brzdovými kotouči a patnáctipalcovými koly z lehkých slitin Fuchs. Podrobnosti o upraveném 2,7 litrovém motoru nebyly nikdy zveřejněny, ale víme, že tato experimentální jednotka měla jedno turbodmychadlo KKK a vstřikování paliva Bosch K-Jetronic CIS, na rozdíl od verze MFI běžné Carrery 2.7.

Celkový zdvihový objem válců 2 687 ccm, s vrtáním 90 mm a zdvihem 70,4 mm, se nezměnil, ale nejvyšší výkon, kompresní poměr a točivý moment nebyly nikdy publikovány. Zákulisní informace od inženýrů uvádějí, že první přeplňovaná 911 dosahovala přibližně 240 koní. Hnací síla byla přenášena na zadní kola skrze čtyřstupňovou manuální převodovku a samosvorný diferenciál.

V exteriéru nic nenaznačovalo, že by Porsche 911 Carrera 2.7 bylo něčím neobvyklým. Stříbrný prototyp byl vybavený standardní úzkou karoserií, která se vyráběla před uvedením generace 930 a stále se označovala jako Carrera. Sportovní vůz s hmotností 1 084 kilogramů měl vynikající poměr výkonu a hmotnosti, s nímž nabízel stejné jízdní vlastnosti jako legendární atmosférické Porsche 911 Carrera RS 2.7.

Původní černý interiér byl vybavený nestandardním otáčkoměrem cejchovaným do 10 000 ot./min. Porsche po skončení testování prototypu provedlo řadu úprav a následně jej předalo nové majitelce Lousie Piëchové. Jednalo se o červené kožené čalounění sedadel s červeno-modrými tartanovými středy, kterým odpovídal design dveřních panelů. V interiéru se objevil červený koberec, černá stropnice, elektrická anténa a stereo Blaupunkt se čtyřmi reproduktory. Vnější polepy na bocích opět odpovídaly tartanovým částem vnitřku.

Později bylo první přeplňované Porsche 911 ozdobeno předním a zadním spoilerem a kvůli praktičnosti a spolehlivosti byl experimentální motor nahrazen standardním třílitrovým turbomotorem z Porsche 930 Turbo. Rodina Porsche si vůz ponechala navždy a nyní je k vidění v továrním muzeu ve Stuttgartu.

Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Číst celé

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé

Pohled do motoru 2JZ-GTE: Tímto se proslavila Toyota Supra

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Číst celé

Ferrari F40 Valeo s automatem. Jedinečný vůz vznikl pro šéfa Fiatu

Jediné Ferrari F40 s automatickou převodovkou Valeo vzniklo ve spolupráci se společností Valeo pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Stále mělo dvakrát přeplňovaný motor V8, jezdilo přes 320 km/h, ale mělo elektronicky ovládanou spojku.

Číst celé

Omezovače otáček: Jak fungují různá provedení?

Základní funkci omezovače otáček všichni známe, ale víme, jak fungují po stránce techniky? Kromě toho vám zároveň prozradíme, co se stane, když omezovač otáček nestihne zakročit včas.

Číst celé

Vývoj moderního Bentley 4½-litre „Blower“ odhalil asymetrii originálu z 20. let

Bentley pracuje na vývoji 12 nových exemplářů ikonického typu 4½-litre „Blower“. Výzkum odhalil výrobní nedostatky původního vozu z dvacátých let.

Číst celé