Pierre Veyron: Nejslavnější moderní Bugatti vzdává hold hrdinovi z odboje

Válečný hrdina a odbojář Pierre Veyron se nechal přemluvit k závodění Albertem Divem a byl jedním z nejdůležitějších jezdců Bugatti.

Bugatti v roce 2005 představilo netrpělivě očekávanou produkční verzi vozu Bugatti Veyron 16.4. V témže roce byl oživen legendární status značky, když nový luxusní hypersport zvládl prolomit 400 km/h a s nejvyšší rychlostí 407 km/h se stal nejrychlejším sériově vyráběným silničním vozem na světě. Veyron znají všichni, ale odkud pochází ono modelové označení vozu, který dodnes fascinuje svými jízdními výkony?

Automobilka Bugatti má od 90. let tradici v pojmenovávání nových modelů podle nejslavnějších závodníků z historie značky. „Veyron“ není zajímavě znějící cizí slovo, které znamená luxus nebo rychlost. Slovo „Veyron“ bylo příjmení automobilového závodníka, který si zaslouží stejné uznání jako hypersport, který nese jeho jméno.

Pierre Veyron byl francouzský student strojírenství, který odstartoval svou kariéru poté, co jej přítel a závodník Albert Divo přesvědčil, aby ve volném čase také zkusil závodit. Pierre Veyron se do motoristického sportu okamžitě zamiloval a poté, co jej Divo seznámil s bohatým průmyslníkem André Vagniezem, už pro mladého Francouze nebylo cesty zpět.

André Vagniez mu nabídl finanční podporu a koupil závodní Bugatti Type 37A, se kterým Veyron v roce 1930 získal své první vítězství v podniku Geneva Grand Prix. Po přesvědčivém vítězství obdržel Pierre nabídku od Jeana Bugattiho, syna zakladatele Bugatti Ettore Bugattiho, aby se stal testovacím jezdcem a vývojovým inženýrem společnosti. To mu umožnilo pokračovat v závodění a zároveň se přímo podílet na vývoji vozů Bugatti.

Pierre Veyron pokračoval v závodění a pro Bugatti získal vítězství při závodech na německém okruhu AVUS v Berlíně. Úspěšná kariéra Pierre Veyrona vyvrcholila vítězstvím ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1939 se spolujezdcem Jean-Pierrem Wimillem. Veyron rovněž významně pomohl při vývoji Bugatti Type 57, jednoho z finančně nejúspěšnějších automobilů v historii značky. Jeho nejvíce hrdinské okamžiky však neměly nic společného s auty.

Pierre Veyron se připojil k francouzskému odbojovému hnutí proti německé okupaci Francie ve druhé světové válce. Za své úsilí byl odměněn medailí Francouzské legie cti – jedním z nejvyšších vojenských vyznamenání ve Francii. Veyron se po válce nevrátil k závodění a místo toho upřednostnil svou rodinu a práci pro malou ropnou společnost. Zemřel v roce 1970 v malém francouzském městečku Eze ve věku 67 let.

Zbytek je, jak se říká, historie. Bugatti nakonec pojmenovalo své první rekordní auto po trochu zapomenutém Pierru Veyronovi – úspěšnému závodníkovi, konstruktérovi a válečnému hrdinovi z francouzského odboje.

Brawn GP: Z outsiderů mistry světa za pár měsíců

Do prvního závodu nastoupili s monoposty vyvinutými v rekordně krátkém čase a bez sponzorů. O několik měsíců později si odváželi titul mistra světa a pohár konstruktérů. Takový je příběh týmu Brawn GP.

Číst celé

Zimmer Quicksilver: Zhmotněná touha po luxusním kupé s motorem uprostřed

Zimmer Quicksilver byl splněným snem odvážného podnikatele Paula Zimmera, jehož automobilka později zkrachovala, a proto vyrobila jen malý počet kusů.

Číst celé

DAF 55 Siluro: Elegantní kupé, ve kterém bydlela zvířátka

Vytříbený koncept z rukou slavného návrháře měl ukázat nejnovější designové trendy šedesátých let. Po náhlém úmrtí svého tvůrce ale skončil na zahradě, kde sloužil jako přístřešek pro různá zvířata.

Číst celé

Chrysler koupil Lamborghini v dubnu 1987, aby pomohlo s vývojem Viperu

Lamborghini se za 7 let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Dodge Viper.

Číst celé

Porsche C88: Levné Porsche pro chudý čínský lid

Porsche vyvinulo experimentální lidový model na žádost čínské vlády, která později smetla celý projekt ze stolu.

Číst celé

Chrysler navrhl sedm turbín pro pohon aut

Určitě jste slyšeli o Chrysleru Turbine Car, který byl poháněný turbínou, jak už jeho název vypovídá. Americká značka ale do vývoje technologie investovala daleko více času a peněz, než by se na první pohled mohlo zdát.

Číst celé