Milliken MX-1: Experimentální prototyp pro zkoumání negativních odklonů kol

Milliken MX-1 byl speciální prototyp pro testování odklonů kol. Ze zkušeností získaných při jeho výzkumu těží i tovární tým Ferrari.

Bill Milliken byl jedním z velkých průkopníků v automobilovém průmyslu 20. století. Původně pracoval v leteckém průmyslu, pomáhal s vývojem amerických bombardérů Boeing B-17 Flying Fortress a B-29 Superfortress, a po válce zkoumal jízdní vlastnosti závodních automobilů. Millikenův výzkum ovlivnil zkušené závodní týmy, protože i závodní oddělení Ferrari údajně disponuje 14 kopiemi knihy Race Car Vehicle Dynamics, kterou napsal se svým synem Douglasem.

Milliken se věnoval i konstruování závodních vozů a nejslavnějším ze všech jeho výtvorů je Milliken MX-1 „Camber car“ postavený v 60. letech. Tento experimentální stroj vznikl kvůli výzkumu vlivu negativních úhlů odklonu kol na jízdní vlastnosti a ovladatelnost vozidla. I když MX-1 měl zpočátku problémy s jízdou v přímém směru, mohl projíždět zatáčky v pozoruhodně vysokých rychlostech.

Milliken podrobil prototyp důkladnému testování a vyřešil problémovou stabilitu při jízdě v přímém směru přenastavením geometrie kol. Zpočátku prováděl testování na malé zkušební ploše za svým domem, ale nakonec se mu podařilo získat registraci pro běžný provoz a mohl pokračovat ve zkoumání na veřejných silnicích.

S použitím vlastního trubkového rámu začala konstrukce Millikenu MX-1 v roce 1960 a dokončení trvalo sedm let. Zavěšení bylo konvenční konstrukce s odpružením zkrutnými tyčemi a neobvyklé uchycení podvozku umožnilo měnit odklon kol od 0°do 50°. Dvoutaktní plochý šestiválec Mercury Marine byl uložený uprostřed a produkoval výkon kolem 80 koní, který byl přenášen na zadní kola skrze převodovku Volkswagen. Jednoduchý doutníkový tvar MX-1 se inspiroval závodními vozy tehdejší doby.

Bill Milliken experimentoval s prototypem MX-1 až do sedmdesátých let, ale nikdy jej neukazoval veřejnosti. Výzkum jízdních vlastností MX-1 byl ukončen v polovině sedmdesátých let, když Milliken v roce 1976 založil organizaci Milliken Research Associates, která později vydala výše zmíněnou knihu Race Car Vehicle Dynamics. Společnost MRA později vytvořila software pro zpracování dat shromážděných během testů ve větrném tunelu a pomohla inženýrům z Lotusu při vývoji aktivního zavěšení.

Milliken MX-1 dlouhou dobu stál v depozitáři, než jej objevil závodní a automobilový nadšenec Dean Buttler. Ten se setkal s Billem Millikenem poté, co získal společnost Miller 4WD, kterou Milliken propagoval v 50. letech. Butler se rozhodl financovat renovaci pozoruhodného MX-1, který se poprvé představil na Festivalu rychlosti v Goodwoodu v roce 2002.

Ve slavném závodu do vrchu jej řídil samotný Bill Milliken ve svém impozantním věku 91 let. Millikenův unikátní experimentální stroj v Goodwoodu přitáhl pozornost diváků a techniků závodních týmu. Bill Milliken se s ním vrátil do Goodwoodu v roce 2007 a znovu se s ním projel při exhibici. Bill Milliken zemřel v červenci 2012 ve věku 101 let.

Challenger: Dokument popisující příběh Peugeotu 205 T16 v rally skupiny B

Starší dokument Challenger vypráví o vzniku a závodění Peugeotu 205 T16 ve skupině B.

Číst celé

Lamborghini Zagato Raptor: Nástupce Diabla měl nabídnout 3 auta v 1

Unikátní supersport Lamborghini Zagato Raptor měl být nástupcem populárního Diabla. Speciální karoserie kombinovala tři různá auta v jednom.

Číst celé

Chevrolet Corvette XP-819: Lodní motor za zadními koly

Špióni v automobilovém průmyslu stále častěji hledají informace o vývoji Chevroletu Corvette s motorem uprostřed. Podobný prototyp s motorem za zády americká značka zkusila již v šedesátých letech.

Číst celé

Ferrari F430: První osmiválcové Ferrari pro každý den ve 21. století

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Číst celé

Bizzarrini 5300 GT: Ital se srdcem z Corvetty

Dohodnout se s Enzem Ferrarim nebylo jednoduché. Po neshodách mu byl konkurencí nejen Ferruccio Lamborghini, ale i jeho bývalý inženýr Giotto Bizzarrini.

Číst celé