Honda Civic 4WD Shuttle: Podivný inovátor s pohonem jako v Porsche 959

Honda Civic 4WD Shuttle byla ošklivým praktickým autem, ale byla vybavena technologií, kterou běžně měla pouze výrazně dražší výkonná auta.

Honda Civic Shuttle z konce 80. let je v dnešních dnech podivně vypadající auto, které sice bylo oblíbené u zákazníků, převážně ve Spojených státech amerických, ale nikdy nebylo pořádně uznávané. I když se jednalo o relativně levný lidový model, Honda si při jeho vývoji dala záležet a vybavila jej důmyslným inovativním řešením – systémem RealTime 4WD.

Sofistikovaný pohon všech kol RealTime 4WD se zařadil k historicky prvním pohonům, které uměly provést automatickou změnu rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou. Civic byl jedním z prvních takto vybavených obyčejných aut. Aby byly omezeny možné ztráty, hnací síla byla primárně přenášena pouze na přední kola. Pokud by zadní kola ztratila přilnavost, systém je okamžitě připojil k přednímu pohonu pomocí mezinápravové viskózní spojky.

V moderní době takto funguje celá spousta pohonů všech čtyř kol, se kterými se na evropském trhu setkáváme, ale na přelomu 80. a 90. let byla taková technologie vyhrazena pouze vysoce výkonným autům, jako bylo Porsche 959 a Nissan Skyline GT-R.

Civic 4WD byl vybaven šestistupňovou manuální převodovkou, stejně jako Porsche 959, jejíž první převodový stupeň byl hodně pomalý a sloužil pro jízdu v podmínkách s nízkou přilnavostí. Systém RealTime 4WD byl výhradně přiřazen k šestnáctiventilové čtyřválcové šestnáctistovce o přibližném výkonu 100 koní. V současnosti to nezní příliš působivě, ale tenkrát existovalo jen málo vozů, které využívaly hlavu motoru se čtyřmi ventily na válec.

Vývoj pohonů všech kol s viskózní spojkou byl v tehdejší době extrémně drahý, ale i přesto byl Civic 4WD výrazně levnější, než podobně vybavené sportovní vozy. Ve Spojených státech amerických byl Shuttle s pohonem všech kol nabízen za cenu od 10 100 dolarů. Cena Porsche 959 se na konci osmdesátek pohybovala okolo 300 000 dolarů, to jen pro srovnání.

Honda Civic 4WD Shuttle vypadá vedle Porsche 959 opravdu levně (po započtení inflace by v dnešní době stála přibližně dvojnásobek) a je až neuvěřitelné, že využívala téměř stejnou technologii pohonu. Kromě nízké ceny byla u zákazníků oblíbená i pro svou špičkovou spolehlivost, prostornost a dobré dílenské zpracování. Honda zkrátka věděla, jak si získat přízeň Američanů a odnaučit je od kdysi populárních full-size sedanů s nenasytnými osmiválci.

Život s Mazdou RX-8: Vzdor puberťačky

Nekonečný seriál servisních zásahů a oprav pokračuje. A bylo by zvláštní, kdyby to šlo bez nemilých překvapení.

Číst celé

Nürburgring – Nordschleife 2020: Průvodce pro začátečníky i zkušené řidiče

Dale Lomas z Bridge To Gantry natočil průvodce, ve kterém se snaží seznámit začátečníky se Zeleným peklem.

Číst celé

Američané chtěli vyrobit Veyron už v 50. letech. Proč Argonaut neuspěl?

Americký vizionář se na konci 50. let odhodlal pro výrobu nejlepších aut na světě, ale nakonec jej zradili investoři. Obávali se, že by naštvali Ameriku.

Číst celé

Top Fuel Dragster: 500 km/h za 4 sekundy

Akcelerace shodná s vystřelením z katapultu a šílené provozní náklady. Vrcholová třída dragsterů vyžaduje obrovskou porci odhodlání.

Číst celé

Mazda RX-7 GTO: Oheň plivající bestie z IMSA

Závodní série IMSA přinášela fascinující závodní speciály. Jedním z nich byla čtyřrotorová Mazda RX-7 GTO, která výrazně přispěla k úspěšnému tažení wankelového kupé ve světě motorsportu.

Číst celé

Jirkovo auto roku 2017: Auto úplně každého roku

Píšu volbu nejlepšího auta roku 2017 jako třetí v pořadí, svého vítěze už popsal Honza a také Lukáš. Spoiler alert: Představím své favority odspodu, vítěze tedy najdete na konci.

Číst celé