Honda Civic 4WD Shuttle: Podivný inovátor s pohonem jako v Porsche 959

Honda Civic 4WD Shuttle byla ošklivým praktickým autem, ale byla vybavena technologií, kterou běžně měla pouze výrazně dražší výkonná auta.

Honda Civic Shuttle z konce 80. let je v dnešních dnech podivně vypadající auto, které sice bylo oblíbené u zákazníků, převážně ve Spojených státech amerických, ale nikdy nebylo pořádně uznávané. I když se jednalo o relativně levný lidový model, Honda si při jeho vývoji dala záležet a vybavila jej důmyslným inovativním řešením – systémem RealTime 4WD.

Sofistikovaný pohon všech kol RealTime 4WD se zařadil k historicky prvním pohonům, které uměly provést automatickou změnu rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou. Civic byl jedním z prvních takto vybavených obyčejných aut. Aby byly omezeny možné ztráty, hnací síla byla primárně přenášena pouze na přední kola. Pokud by zadní kola ztratila přilnavost, systém je okamžitě připojil k přednímu pohonu pomocí mezinápravové viskózní spojky.

V moderní době takto funguje celá spousta pohonů všech čtyř kol, se kterými se na evropském trhu setkáváme, ale na přelomu 80. a 90. let byla taková technologie vyhrazena pouze vysoce výkonným autům, jako bylo Porsche 959 a Nissan Skyline GT-R.

Civic 4WD byl vybaven šestistupňovou manuální převodovkou, stejně jako Porsche 959, jejíž první převodový stupeň byl hodně pomalý a sloužil pro jízdu v podmínkách s nízkou přilnavostí. Systém RealTime 4WD byl výhradně přiřazen k šestnáctiventilové čtyřválcové šestnáctistovce o přibližném výkonu 100 koní. V současnosti to nezní příliš působivě, ale tenkrát existovalo jen málo vozů, které využívaly hlavu motoru se čtyřmi ventily na válec.

Vývoj pohonů všech kol s viskózní spojkou byl v tehdejší době extrémně drahý, ale i přesto byl Civic 4WD výrazně levnější, než podobně vybavené sportovní vozy. Ve Spojených státech amerických byl Shuttle s pohonem všech kol nabízen za cenu od 10 100 dolarů. Cena Porsche 959 se na konci osmdesátek pohybovala okolo 300 000 dolarů, to jen pro srovnání.

Honda Civic 4WD Shuttle vypadá vedle Porsche 959 opravdu levně (po započtení inflace by v dnešní době stála přibližně dvojnásobek) a je až neuvěřitelné, že využívala téměř stejnou technologii pohonu. Kromě nízké ceny byla u zákazníků oblíbená i pro svou špičkovou spolehlivost, prostornost a dobré dílenské zpracování. Honda zkrátka věděla, jak si získat přízeň Američanů a odnaučit je od kdysi populárních full-size sedanů s nenasytnými osmiválci.

Vzpomínky na Ferrari F40 od tří mužů, kteří jej zkonstruovali

Designér Leonardo Fioravanti, testovací jezdec Dario Benuzzi a šéf speciálních projektů Ferrari Ermanno Bonfiglioli vzpomínají na Ferrari F40.

Číst celé

TOP 5 nadupaných pickupů s DNA muscle cars

Ručička rychloměru se pohybuje ve vysokých hodnotách a korba je přitom naložená běžným nákladem. Asi takto bychom mohli jednoduše popsat pět nadupaných pickupů z Ameriky.

Číst celé

Hachi-Roku pro Drift Kinga: Kompletní specifikace Toyoty AE86 Keiichiho Tsuchiyy

Keiichi Tsuchiya, Toyota Sprinter Trueno AE86 a driftování společně vytváří jeden z vrcholů japonské automobilové scény.

Číst celé

NSU Ro 80: Chválený sedan, kterého se lidé báli

Novináři nezvyklý sedan z dílen NSU milovali a udělili mu důležitý titul, ale konstrukce, která byla ještě v plenkách, předurčila jeho neúspěch.

Číst celé

Nejslavnější Shelby GT500 na světě. Jak vznikla novodobá Eleanor?

Hlavní hvězdou filmu Gone in 60 Seconds nebyl Nicolas Cage, ale unikátní Shelby GT500 z roku 1967, který se proslavil jako „Eleanor“.

Číst celé

Mercedes-Benz W154: Neporazitelný stříbrný šíp

Poslední předválečný závodní Mercedes kraloval okruhům a od historiků si vysloužil titul nejlepšího závodního vozu všech dob. Úspěšné vítězné tažení bohužel přerušil začátek druhé světové války.

Číst celé