BMW 767i Goldfisch: V16 s chladiči v kufru a zrychlení jako ve Ferrari

Unikátní prototyp BMW 767i „Goldfisch“ vznikl jako potenciální konkurence pro Mercedes, ale do sériové výroby se bohužel nedostal.

Milujeme příběhy o jednorázových automobilových projektech, které se nikdy nedostaly za sériové výroby a postupně byly zapomenuty. Mnichovská automobilka BMW jich v minulých desetiletích vyvinula celou řadu, z nichž nejslavnější je originální BMW M8, jež mělo být německým konkurentem luxusních cestovních kupé od Ferrari.

Existuje však ještě další prototyp, který je neméně zajímavý a vzrušující, ale na rozdíl od BMW M8 by jeho uvedení do sériové výroby nebylo tak snadné. Jedná se o prototyp BMW 767i „Goldfisch“, který vznikl v roce 1987 a byl poháněný vidlicovým šestnáctiválcem.

Projekt „Goldfisch“ (Zlatá rybka), známý také jako „Secret Seven“, vznikl jako konkurence nejsilnějších limuzín Mercedes-Benz. Výsledek vývoje musel být rychlý a zároveň pohodlný. Konstruktéři se rozhodli, že pod kapotu řady 7 E32, kam se sotva vešel motor V12, nacpou mohutný 6,7 litrový V16. Šestnáctiválec byl upravenou verzí dvanáctiválce BMW M70, jehož blok byl prodloužen o čtyři válce, a potřeboval speciální řídicí management Bosch DME 3.3, který jej ovládal jako dvojici řadových osmiválců spojených dohromady.

Montáž šestnáctiválce do omezeného motorového prostoru si vyžádala spoustu úprav, protože se k němu nevešlo rozměrné příslušenství. Pod kapotu se nevešlo například chlazení, které bylo přemístěno do zavazadlového prostoru. Inženýři se rozhodli nepoužít standardní radiátor, ale místo něj do vozu namontovali dvojici menších chladičů. Kvůli tomu musela být přepracována záď, na níž se objevily laminátové kapsy nasávající chladný vzduch. K odsávání horkého vzduchu sloužila mřížka, která si vyžádala úpravy celé zádi, včetně zadních světel.

Šestnáctiválec byl spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a vyvinul 408 koní a 625 newtonmetrů. Limuzína s V16 pod kapotou byla o pouhých 60 kilogramů těžší než standardní 750i, takže dokázala akcelerovat z 0 na 100 km/h za 6 sekund a dosahovat maximální rychlosti 282 kilometrů v hodině. Ve druhé polovině osmdesátých let to byly solidní výkony, protože například Ferrari Testarossa zrychlilo na stovku za 5,3 sekundy a jezdilo až 290 km/h.

Dokončený prototyp byl nalakován do zlaté barvy, podle níž dostal své jméno. Byl to fascinující vůz, který vypadal úžasně, ale nikdy se nedostal do sériové výroby. Není těžké pochopit proč. Vývoj produkční verze by byl extrémně nákladný a zbytečný, protože by se nedokázal zaplatit. Z obchodního hlediska bylo ukončení projektu nejlepším řešením. Kromě toho by šestnáctiválec nejspíše neprošel emisními limity.

Přesto je BMW 767i Goldfisch neuvěřitelné auto, které má zajímavý příběh a určitě patří k nejzajímavějším prototypům z dílen BMW. Škoda, že se nedostalo do sériové výroby. Dokážete si představit, že si kupujete šestnáctiválcovou sedmičku se šestistupňovým manuálem a velkými nasávacími otvory na zádi?

Supersporty z Japonska: Tyhle 3 zanikly ve fázi prototypů

Japonští inženýři nenavrhují supersportovní vozy každý den, ale když to zkusí, výsledek jejich snažení stojí za to. Každý z těchto projektů měl slibnou budoucnost, ale všechny zanikly dříve, než dostaly šanci na úspěch.

Číst celé

Nissan 200 SX S14 díl 1.: Čtyři roky s dvoukilem

Kupovat japonské auto v Německu je dobrý nápad, ale nejde udělat kšeft, když jde Turek na oběd.

Číst celé

Zastřel a ujeď 2/3: Čím se vozili gangsteři éry studené války

Mafiáni v druhé polovině dvacátého století vydělávali daleko více peněz, následkem čehož se přesunuli za volanty luxusních limuzín a obrovských kupé.

Číst celé

Československo jako motoristická velmoc – Sosnová Classic 2023

Jak nejlépe vzpomenout na pionýrské časy automobilů a motocyklů před 120 lety? Přesně tolik let uběhlo letos od startu prvního závodu na Českolipsku. Sosnová Classic byla i tento rok láskyplným polibkem evropské tradici motorismu.

Číst celé

Největší omyly amerického automobilového průmyslu 50. let

Americké automobilky v padesátých letech neslavily pouze úspěchy, ale rovněž udělaly chyby a omyly, které vedly k velkým úpadkům.

Číst celé

Poznejte původ emblému Ferrari. Kde se vzal vzpínající se kůň?

Všichni z nás ho znají a někteří z nás ho uctívají. Odkud ale pochází ikonický znak Ferrari zobrazující vzpínajícího se koně? Tohle je skutečný příběh nejslavnějšího znaku automobilky.

Číst celé