Lincoln Indianapolis: Elegantní koncept se málem nedochoval. Zachvátil ho požár

Prototyp Lincoln Indianapolis vznikl, aby upevnil vztahy mezi americkými automobilkami a italskými karosárnami. V šedesátých letech bohužel téměř shořel, ale nyní zase existuje a znovu září.

Těžké časy v době druhé světové války znamenaly zánik většiny evropských výrobců luxusních automobilů. Když se Itálie po skončení vojenského konfliktu, který nenávratně změnil tvář světa, znovu začala stavět na nohy, majitelé slavných karosáren si rychle uvědomili, že se v Evropě nenachází mnoho automobilek, jimž mohou prodávat svou ukázkovou práci.

Následkem toho některé společnosti začaly poutat pozornost k lukrativnímu americkému trhu, který nebyl tolik zničený válčením. Nejvýznamnější vazby vytvořila karosárna Ghia, která spolupracovala s obrovským koncernem Chrysler na tvorbě výstavních prototypů a několika silničních automobilů s omezenou výrobou. Italské karosářské umění mělo v Americe velký úspěch, což znamenalo, že se Felice Mario Boano, jeden ze spolumajitelů a vedoucích návrhářů Ghie, v roce 1954 rozhodl opustit společnost, aby založil vlastní karosárnu se synem Gianem Carlem Boano.

Není překvapením, že jeden z prvních Boanových zákazníků pocházel ze Spojených států amerických. Byla jím značka Lincoln, dceřiná společnost Ford Motor Company. Blízký kamarád Giana Carla dříve spolupracoval s Fordem, takže velkému americkému výrobci představil nově založenou společnost. Autosalon v Turíně roku 1955 se rychle blížil a bylo rychle rozhodnuto, že karosárna Boano vytvoří nový prototyp založený na standardním Lincolnu, který se na něm představí. Boanové s největší pravděpodobností doufali, že to byl začátek podobné vazby, jakou bylo partnerství Chrysler – Ghia.

Gian Carlo Boano byl pověřen designem prototypu, jehož tvary kombinovaly klasické linie s křivkami inspirovanými proudovým věkem. Přední blatníky s dvojitými světlomety byly zrcadleny vzadu, kde nesly zadní svítilny. Extravagantní vzhled byl z části falešný, protože výfukové koncovky vykukující z předních blatníků byly jen na oko. Skutečné výfuky se nacházely na tradičnějším místě pod zadními svítilnami. Ačkoli byl prototyp nalakovaný do zářivé oranžové barvy, oproti jiným konceptům z padesátých let nesl relativně skromnou chromovou úpravu.

Pod italským kabátem se nacházela ryze americká technika, kterou tvořil nejnovější podvozek Lincolnu Capri modelového roku 1955, jež byl posledním rokem výroby první generace modelu. Vpředu uložený 5,6 litrový vidlicový osmiválec Y-Block podle vyjádření automobilky dosahoval nejvyššího výkonu „přes 200 koní.“ Skutečný výkon byl o poznání vyšší, protože byl až 258 koní. Motor byl spojen s třístupňovou automatickou převodovkou Ford Turbo-Drive.

Futuristický prototyp se představil na autosalonu v Turíně v roce 1955 jako Lincoln Indianapolis a pomohl společnosti Boano, aby se stala jednou z předních italských karosáren. Lincoln Indianapolis se dostal na titulní stránku listopadového čísla časopisu Auto Age a kromě široké veřejnosti zaujal i vedení Fordu, které karosárně Boano nabídlo desetiletou smlouvu, aby se stala hlavním návrhářem budoucích modelů. O dva roky později ji Boano zrušil, protože chtěl zůstat blíže domovu a rozhodl se spojit s domácím Fiatem.

Henry Ford II. později Indianapolis daroval svému příteli a hollywoodskému herci Errollu Flynnovi. Začátkem šedesátých let unikátní prototyp utrpěl velké poškození, když jej zachvátil požár. Interiér byl kompletně zničen, exteriér částečně. I přesto unikátní kupé měnilo majitele a v sedmdesátých letech prošlo částečnou rekonstrukcí, ale poté bylo na další dvě desetiletí uloženo do garáže.

Zrestaurování do původní podoby proběhlo až na přelomu nového tisíciletí a trvalo přibližně dva roky. Vrátila se původní lesklá oranžová barva a černo-bílý vnitřek. Od té doby se Lincoln Indianapolis objevuje na výstavách Concours d’Elegance a při debutu po zrestaurování v roce 2001 získal prestižní cenu v kategorii Postwar Coachwork Class, která je určena poválečným zakázkovým vozům.

Toyota 2000 GT: Nissanu nebyla dost dobrá, Toyotě ano

Celý svět Toyotu vnímal jako nudnou značku, která vyráběla praktická auta. V roce 1965 se to však změnilo a Toyota všem vytřela zrak fantastickým sportovním kupé.

Číst celé

Chrysler Turbine: Mexického prezidenta zajímalo, jestli jezdí na tequilu

Experimentální Chrysler Turbine uměl spalovat téměř jakoukoli hořlavinu, k čemuž patřil i oblíbený mexický alkohol.

Číst celé

Bugatti 1300 Concept: Bráška EB110 měl konkurovat Mazdě MX-5

Může se to zdát jako šílený nápad, ale Bugatti, tehdy vlastněné mužem jménem Romano Artioli, se skutečně rozhodlo, že postaví soupeře pro úspěšnou Mazdu MX-5.

Číst celé

Honda Civic Type-R EK9: Klenot ze Suzuky

Japonský hot hatch, který je i dnes stále vnímán jako rychlý vůz, jenž poslouží nejen na ulici, ale i na okruhu. Jeho první generace se na trhu objevila před dvaceti lety a byla více hardcore než současná pátá generace s označením FK8.

Číst celé

Porsche 911 Carrera S: Nejlepší dostupná 911 pro opravdové řidiče

Točivý atmosférický šestiválec, manuální převodovka, pohon zadních kol a hydraulický posilovač řízení. Carrera S generace 997 je přesně takovou rozumně dostupnou 911, jakou potřebujete.

Číst celé

Odložený Renault 16 ze stodoly. Vytáhli jsme ho ven a odhalujeme jeho příběh

Renault 16 je považovaný za zakladatele hatchbacků a patřil k těm lepším autům, která jste si mohli koupit v Tuzexu. Exemplář ve vínovém odstínu ze vzorníku Jawa ale nebyl zakoupený v Československu, a přestože stál 25 let ve stodole, pořád je v rukou majitele, který si jej pořídil na konci šedesátých let v Německu.

Číst celé