Rolls-Royce Sweptail: Nejdražší britské auto všech dob

Na zakázku vyrobený Rolls-Royce Sweptail má odhadovanou hodnotu přes 13 milionů dolarů. To jej dělá nejdražším autem z Velké Británie.

Navrhování automobilů se během posledních desetiletí výrazně změnilo. Krátce poté, co automobily nahradily kočáry tažené koňmi, výrobci kočárů změnili své podnikání na zakázkovou výrobu unikátních karoserií. Bohatí zákazníci si v továrnách vyrábějící automobily kupovali pouze podvozky s motorem a nechali zručné návrháře, aby pro jejich nové auto vytvořili jedinečnou karoserii na míru. Toto odvětví inženýrství vytvářelo nádherná auta, která dnes uznáváme jako opravdová mistrovská díla.

Automobilový svět je v současnosti velmi odlišný. Masová výroba luxusních a exkluzivních vozidel omezuje potenciální zákazníky, kteří si většinou mohou vybírat pouze z omezeného vzorníku laků a čalounění a obložení interiéru. Stále ale existuje několik výrobců automobilů, jež mají zakázkovou výrobu karoserií ve své DNA a umožňují vytváření speciálních projektů, které následují umělecké vize minulosti. Jedním z takových vozů je Rolls-Royce Sweptail.

Rolls-Royce má se zakázkovou výrobou pro nejbohatší zákazníky na světě velké zkušenosti. Britská továrna umí splnit i nejnáročnější přání zákazníků, k nimž patří použití diamantů, nalakování zlaté barvy při použití skutečného zlata nebo tvorba náročných souhvězdí vyrobených z optických vláken, která jsou součástí čalounění střechy. Neexistuje přání, s nímž by si Rolls-Royce neporadil. Co jiného můžeme čekat od výrobce zaměstnávajícího jediného muže, který maluje ozdobné linky na karoserie.

Čtyři roky před oficiálním představením Rolls-Royce Sweptail ve Villa d’Este na břehu jezera Como britská značka vyslechla myšlenku uznávaného znalce značky. Jeho záměrem bylo navrhnout moderní vůz, který znovuzrodí umění mistrů karosářů. Nevyžádalo si to příliš přesvědčování, aby anonymní kupec podepsal objednávku. Součástí obchodu bylo, že může ovlivnit design vozu, do jehož příprav se v tu chvíli pustili návrháři značky.

Speciální model vznikl na podvozku Rolls-Royce Phantom VII Coupe a pohání jej tradiční vidlicový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 6,75 litru. Rolls-Royce nikdy neusiluje o maximální jízdní výkon, ale pro účely Sweptailu můžeme motor o výkonu 453 koní považovat za adekvátní.

Elegantní karoserie navazuje na tradiční designový směr Art Deco, který je synonymem moderních vozů Rolls-Royce, historických vozů Rolls-Royce a luxusních jachet. Siluetu Sweptailu nejvíce ovlivnily modely Phantom II Streamline Saloon a Park Ward 20/25 Limousine Coupe z první poloviny třicátých let. Tupé přídi dominuje tradiční vzpřímená mříž chladiče a dlouhá kapota.

Výjimečný interiér je vyrobený za pomoci nejkvalitnějších materiálů, jejichž spojení vytváří královský luxus. Otevření sebevražedných dveří odhaluje velká kožená křesla, prvotřídní dřevo, leštěné kovové povrchy a panoramatickou střechu. Za sedadly je vytvořená dřevěná police pro zavazadla, jejíž součástí jsou skleněné prvky, které v noci svítí. Na deštníky ve dveřích jsme u vozů Rolls-Royce zvyklí, ale Sweptail nabízí i přenosný kufřík na laptop z uhlíkových vláken a třešničkou na dortu je mechanismus, který odhaluje lahev šampaňského a dvě křišťálové sklenice. Na zdraví!

Rolls-Royce Sweptail je krásný v každém smyslu, ať už se jedná o design vozu nebo sofistikované funkce. Továrna nikdy nezveřejnila jméno majitele vozu, ani kolik za něj zaplatil. Spekulace odborníků tvrdí, že cena přesahuje 13 milionů amerických dolarů. Pokud je toto číslo pravdivé, právě si čtete o nejdražším autě, které ve Velké Británii kdy vzniklo. Rozhodně jde o nejdražší auto, které kdy Rolls-Royce vyrobil.

Každý Rolls-Royce je ručně vyráběn v Anglii na úrovni, jíž nedosazuje jakýkoliv jiný sériově vyráběný vůz. Montážní linka je spíše jako továrna na umění a dílny vyrábějící čalounění a dřevěné obložení jsou jako jemně naladěný orchestr. Za výrobou Rolls-Royce Sweptail se ukrývá opravdové řemeslo, jehož ztělesněním je soška Spirit of Ecstasy.

Moderní motorsport je nuda a já znám řešení problému

Myslím si, že je moderní motorsport jednoduše nudný. Může za to snaha být rychlejší a rychlejší, která si však vybrala daň v podobě úpadku divácké zábavy.

Číst celé

Ford Sierra RS500: Auto králů bez koruny

Konec osmdesátých let byl ještě dobou, kdy se v motorsportu hledaly skuliny v pravidlech, aby se dalo legálně podvádět.

Číst celé

Maserati Tipo V4: S motorem V16 dosáhlo světového rekordu na okresce v Itálii

Mario Umberto „Baconìn“ Borzacchini stanovil s Maserati Tipo V4 světový rekord při časové zkoušce na uzavřené silnici v severní Itálii.

Číst celé

Zákaz dieselů je jen byznys. Dieselgate jako důkaz

Mnoho lidí pobouřil nedávný zákaz dieselů v Německých městech. Proto jsem se podíval na toto téma poněkud do hloubky a zapřemýšlel nad tím, kde tato problematika vznikla.

Číst celé

Problémové motory Porsche: Jsou ložiska IMS opravdu nebezpečná?

Ložiska transmisní hřídele (IMS) jsou obávaným problémem motorů Porsche. Zjistili jsme, co je hlavní příčinou jejich selhání a zda se tomu dá předejít.

Číst celé

Závod, v němž nováček Ayrton Senna porazil deset mistrů F1

Mercedes-Benz se na oslavu otevření nově zrekonstruovaného Nürburgringu v roce 1984 rozhodl uspořádat závod pro dvacet jezdců, mezi nimiž bylo deset šampiónů z Formule 1. Tehdy je do jednoho porazil téměř neznámý nováček Ayrton Senna.

Číst celé