Začátky cizích značek v Americe: Evropské sportovní vozy

Ferrari, Lamborghini a Porsche v současnosti prodávají největší počet svých vozů na americkém trhu. Jak na něm začínaly?

Evropské sportovní vozy se ve Spojených státech amerických těší obrovské oblibě. Mohou za to nejen jejich vysoké výkony, exkluzivita a pocit luxusu, ale i zvučná jména, která psala historii motorsportu. Znáte počátek příběhů značek Ferrari, Lamborghini a Porsche na americkém území?

Ferrari

Závodník a podnikatel Briggs Cunningham údajně dovezl první Ferrari do Ameriky. Byl to vůz Ferrari 166 Spyder Corsa, který zakoupil v roce 1949, aby s ním závodil. Později v tomto roce se závodník Luigi Chinetti spojil se svým přítelem Enzem Ferrari, aby společně otevřeli první obchodní zastoupení Ferrari v Severní Americe na Manhattanu.

Spojené státy americké se rychle staly největším trhem Ferrari na světě. Američtí motoristé byli obecně mnohem bohatší než Italové a měli zdravý apetit pro vysoký výkon. I z toho důvodu měl Chinetti velký vliv na vedení Ferrari v Maranellu, čímž se zasloužil o vznik některých slavných modelů.

Lamborghini

Vůbec poprvé Lamborghini vystavovalo dva exempláře modelu 350 GT na autosalonu v New Yorku roku 1965. Společnost Foreign Cars sídlící na Rhode Islandu nabízela a dovážela vozy Lamborghini, ale prodeje byly na velmi nízké úrovni. Americká divize Lamborghini postupně upadala, z čehož byla zachráněna představením Miury.

Miura se těšila pozitivním ohlasům veřejnosti i tisku a brzy se stala oblíbená mezi vlivnými a bohatými osobnostmi. Na počátku roku 1968 bylo ve Spojených státech amerických přibližně dvanáct exemplářů, aniž by byl tento model Lamborghini homologovaný podle místních předpisů.

Porsche

Max Hoffman je jedním z nejdůležitějších amerických automobilových obchodníků. Během své kariéry vybudoval severoamerická obchodní zastoupení několika evropských značek, mezi nimiž nechybělo ani Porsche. Sportovní vozy z německého Stuttgartu začal dovážet v roce 1950 a prvním z nich bylo Porsche 356, které se v té době vyrábělo jen krátce.

Přestože o to původně nebyl požádán, pro tento typ obchodu byl vysoce kvalifikovaný a zároveň byl blízkým přítelem rodiny Porsche. Hoffman nejdříve pomohl Porsche, aby v Americe získalo silné jméno, ale německá automobilka toho později využila a v roce 1963 začala distribuovat auta Američanům skrze vlastní prodejní síť.

Auta pro puristy dnes dělá jen Amerika. A dělá je výborně

Vidlicové osmiválce s hrubou silou pod kapotou a konečně už i skvělé jízdní vlastnosti. Američané v posledních letech dělají auta, která by se měla líbit hlavně opravdovým srdcařům. A dělají je sakra dobře!

Číst celé

Nissan GT-R, část třetí: ATTESA a převodovka

V našem pětidílném seriálu se věnujeme konstrukci Nissanu GT-R R35. Kolem tohoto vozu koluje spousta mýtů a polopravd. Podrobných informací v českém jazyce také příliš nenajdete. Tak jen do toho!

Číst celé

Gordon-Keeble GK1: Anglo-Američan v italském obleku s želvou ve znaku

Gordon-Keeble GK1 byl spojením britského podvozku, amerického osmiválce a italského designu. Uskutečněný sen dvojice inženýrů nesl znak, který by se odvážil použít jen málokdo.

Číst celé

Exkluzivní rozhovor s Filipem Turkem, zakladatelem a prezidentem českého Jaguar klubu

Filip Turek je jednou z nejortodoxnějších postav z kmene petrolheadů. Před 10 lety vyšel náš první rozhovor pro Temple of Speed. Co bylo pak? Stal se ze mě novinář. Zavzpomínejte s námi.

Číst celé

Drift, aneb sledování cesty bočními okny

Slovo drift, neboli „unášení“ pochází z japonského „dorifuto“. Jízda dveřmi napřed se v posledních letech stala fenoménem, což Dominika dovedlo k tomu, aby se ohlédl za jejími počátky.

Číst celé

Porsche Cayman S: Řekneme vám, kolik stojí provoz a servis

Zjistili jsme, kolik stojí provoz, údržba a velký servis sportovního kupé Porsche s motorem uprostřed z minulého desetiletí.

Číst celé