5 zajímavostí o legendárním Jeepu Willys, který pomohl Spojencům vyhrát válku

Jeep Willys byl skutečným čtyřkolovým hrdinou druhé světové války. Připravili jsme pro vás 5 zajímavostí, které o něm možná nevíte.

Druhá světová válka pomohla vzniku jednoho z nejoblíbenějších amerických vozidel. Značka Jeep v současnosti prodává auta běžným zákazníkům, ale svou historii započala jako výrobce vojenského terénního vozu, který byl určený k přepravě vojáků, pomoci zraněným a dalším úkolům na bojištích. Příběh Jeepu se začal psát na konci 30. let, když armáda Spojených států potřebovala lehký bytelný vůz se schopností projet náročnějším terénem.

První prototyp Jeepu Willys se představil americké vládě na počátku 40. let a zbytek je historie, o které si můžete přečíst v samostatném článku. V tomto článku se budeme věnovat největším zajímavostem Jeepů z dob druhé světové války.

Výběrové řízení vyhrál jen jeden z výrobců, ale uspěli všichni

Výběrové řízení americké vlády mohla vyhrát pouze jedna ze tří zúčastněných automobilek, ale obrovská potřeba vojáků znamenala, že se na výrobě vojenských džípů podílely všechny. Jeepy vyráběly společnosti Willys-Overland a Ford, zatímco American Bantam, vítěz výběrového řízení, kvůli nedostatečné kapacitě vyráběl hlavně přípojné vozíky a další příslušenství.

V době druhé světové války vzniklo více než 640 000 exemplářů (více než 360 000 kusů jako Willys MB a přes 270 000 jako Ford GPW).

Jednoduchost konstrukce a bezklíčové startování

Džípy z období druhé světové války se vyráběly bez dveří a s obyčejnou látkovou střechou. Odnímatelné přední sklo se na nejrozšířenějších originálních Willysech objevilo až poté, co si jej konstruktéři všimli na konkurenčním sourozenci Ford GPW.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Jednoduchost byla důležitou konstrukční vlastností vojenských Jeepů. Willys z roku 1941 nepotřeboval žádné klíče, protože k nastartování motoru stačilo sešlápnout tlačítko na podlaze.

Ochranná známka na ikonickou masku

Slavná maska s devíti svislými otvory se zapsala do historie jako poznávací prvek většiny Jeepů. Původní design se zpočátku nacházel na všech vyrobených vozech, ale společnost Willys-Overland později musela upravit přední část na pouhých sedm otvorů, protože si Ford na svůj nápad zaregistroval ochrannou známku. Přední maska se sedmi otvory se nachází i na všech moderních následovnících vojenského Willysu.

Obojživelník

Ford byl pověřen výrobou obojživelného Jeepu, který se jmenoval Ford GPA. Jakmile bylo vozidlo vyrobeno, ukázalo se jako zbytečné, protože bylo pomalé, těžké a špatně fungovalo ve vodě. Celkem bylo vyrobeno téměř 13 000 kusů, z nichž velkou část používal Sovětský svaz.

Posunovač na dráze

Vojenské džípy byly primárně využívány na zemi, ale v případě potřeby bylo možné je upravit pro použití na železnici. Jeep přeměněný na malou lokomotivu zvládl táhnout až 10 tun.

Duesenberg Model D: Limuzína, která měla být dražší a luxusnější než Cadillac

Limuzína Duesenberg Model D měla oživit zapomenutou americkou značku, ale nedostala se do sériové výroby, protože hlavní investor změnil názor a celý projekt ukončil.

Číst celé

Ferrari P4/5: Rozpoutalo konflikt mezi sběratelem a továrnou Ferrari

Jim Glickenhaus je nadšeným sběratelem závodních Ferrari, ale automobilce se nelíbilo, když se rozhodl závodit s vlastním prototypem jejich značky.

Číst celé

Cizeta V16T byla prvním šestnáctiválcovým supersportem

Z možné podoby připravovaného Lamborghini Diablo se stal malosériový supersport nesoucí design z pera Marcella Gandiniho a složitý motor, ale díru do světa neudělal.

Číst celé

Heuliez Pregunta: Budoucnost Lamborghini, kterou vytlačilo Murciélago

Budoucnost Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let inspirovala stíhacími letouny. Unikátní prototyp byl smeten ze stolu okamžitě poté, co italskou automobilku koupilo Audi.

Číst celé

Maserati oslavuje 70. výročí vozu A6G 2000, modelu pojmenovaného na počest Alfieriho Maseratiho

V roce 1951 se Maserati A6G 2000 stalo modelem, který oslavoval spoluzakladatele značky, automobilového závodníka a konstruktéra Alfieriho Maseratiho.

Číst celé

Příběh závodního Mercedesu-Benz W154 ze sbírky Národního technického muzea

Každé auto, stejně jako každý člověk, má svůj tajemný příběh. Už jste někdy stáli v muzeu nad nějakým exponátem a říkali si: „Sakra, co má tohle auto asi za sebou?“ Podobnou otázku jsme si položili, když jsme v Národním technickém muzeu stáli nad jedním historickým závodním Mercedesem.

Číst celé