5 zajímavostí o legendárním Jeepu Willys, který pomohl Spojencům vyhrát válku

Jeep Willys byl skutečným čtyřkolovým hrdinou druhé světové války. Připravili jsme pro vás 5 zajímavostí, které o něm možná nevíte.

Druhá světová válka pomohla vzniku jednoho z nejoblíbenějších amerických vozidel. Značka Jeep v současnosti prodává auta běžným zákazníkům, ale svou historii započala jako výrobce vojenského terénního vozu, který byl určený k přepravě vojáků, pomoci zraněným a dalším úkolům na bojištích. Příběh Jeepu se začal psát na konci 30. let, když armáda Spojených států potřebovala lehký bytelný vůz se schopností projet náročnějším terénem.

První prototyp Jeepu Willys se představil americké vládě na počátku 40. let a zbytek je historie, o které si můžete přečíst v samostatném článku. V tomto článku se budeme věnovat největším zajímavostem Jeepů z dob druhé světové války.

Výběrové řízení vyhrál jen jeden z výrobců, ale uspěli všichni

Výběrové řízení americké vlády mohla vyhrát pouze jedna ze tří zúčastněných automobilek, ale obrovská potřeba vojáků znamenala, že se na výrobě vojenských džípů podílely všechny. Jeepy vyráběly společnosti Willys-Overland a Ford, zatímco American Bantam, vítěz výběrového řízení, kvůli nedostatečné kapacitě vyráběl hlavně přípojné vozíky a další příslušenství.

V době druhé světové války vzniklo více než 640 000 exemplářů (více než 360 000 kusů jako Willys MB a přes 270 000 jako Ford GPW).

Jednoduchost konstrukce a bezklíčové startování

Džípy z období druhé světové války se vyráběly bez dveří a s obyčejnou látkovou střechou. Odnímatelné přední sklo se na nejrozšířenějších originálních Willysech objevilo až poté, co si jej konstruktéři všimli na konkurenčním sourozenci Ford GPW.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Jednoduchost byla důležitou konstrukční vlastností vojenských Jeepů. Willys z roku 1941 nepotřeboval žádné klíče, protože k nastartování motoru stačilo sešlápnout tlačítko na podlaze.

Ochranná známka na ikonickou masku

Slavná maska s devíti svislými otvory se zapsala do historie jako poznávací prvek většiny Jeepů. Původní design se zpočátku nacházel na všech vyrobených vozech, ale společnost Willys-Overland později musela upravit přední část na pouhých sedm otvorů, protože si Ford na svůj nápad zaregistroval ochrannou známku. Přední maska se sedmi otvory se nachází i na všech moderních následovnících vojenského Willysu.

Obojživelník

Ford byl pověřen výrobou obojživelného Jeepu, který se jmenoval Ford GPA. Jakmile bylo vozidlo vyrobeno, ukázalo se jako zbytečné, protože bylo pomalé, těžké a špatně fungovalo ve vodě. Celkem bylo vyrobeno téměř 13 000 kusů, z nichž velkou část používal Sovětský svaz.

Posunovač na dráze

Vojenské džípy byly primárně využívány na zemi, ale v případě potřeby bylo možné je upravit pro použití na železnici. Jeep přeměněný na malou lokomotivu zvládl táhnout až 10 tun.

Život s Mazdou RX-8: Vstup do neznámých vod

Moji praktičtí přátelé si myslí, že je Mazda RX-8 nepraktický krám s nespolehlivým motorem. Když jsem přemýšlel, jakým autem nahradit svou Hondu Civic, rozhodl jsem se vykročit do neznámých vod. Říkali mi, abych to nedělal.

Číst celé

Život a doba legendární Tatry 603

Historie legendárního automobilu Tatra 603 je značně rozsáhlá a podrobná a není tedy úplně snadné vytvořit o této československé automobilové ikoně stručnější, ale zároveň atraktivní článek, aniž by člověk vynechal něco důležitého z opravdu pestré genealogie.

Číst celé

Katovna: Akci vám odmoderuje jen o malinko lépe než Libor Bouček

Katovna podruhé. Dnes tu máme krabici od bot ve verzi kupé, jednu horkou novinku a prý příjde i Leoš Mareš.

Číst celé

Je tu Temple of Speed STORE s unikátní kolekcí oblečení

Otevíráme internetový obchod Temple of Speed STORE s unikátní kolekcí oblečení, jejímž nákupem podpoříte naší budoucí tvorbu.

Číst celé

Ur Quattro: Technologický sen z dílen Audi

Původní Quattro v osmdesátých letech otřáslo závodní kategorií rally a položilo základy budoucích rychlých čtyřkolek. Jeho kvality se však osvědčily i v případě běžné produkční verze.

Číst celé

Ford GT: Vzpomínka na Le Mans

Americký Ford se v novém tisíciletí rozhodl připomenout historii svých nejslavnějších modelů. Kromě jmen Mustang a Thunderbird značka oživila i jméno legendárního vítěze nejznámějšího vytrvalostního závodu na světě.

Číst celé