5 zajímavostí o legendárním Jeepu Willys, který pomohl Spojencům vyhrát válku
Jeep Willys byl skutečným čtyřkolovým hrdinou druhé světové války. Připravili jsme pro vás 5 zajímavostí, které o něm možná nevíte.
Druhá světová válka pomohla vzniku jednoho z nejoblíbenějších amerických vozidel. Značka Jeep v současnosti prodává auta běžným zákazníkům, ale svou historii započala jako výrobce vojenského terénního vozu, který byl určený k přepravě vojáků, pomoci zraněným a dalším úkolům na bojištích. Příběh Jeepu se začal psát na konci 30. let, když armáda Spojených států potřebovala lehký bytelný vůz se schopností projet náročnějším terénem.
První prototyp Jeepu Willys se představil americké vládě na počátku 40. let a zbytek je historie, o které si můžete přečíst v samostatném článku. V tomto článku se budeme věnovat největším zajímavostem Jeepů z dob druhé světové války.
Výběrové řízení vyhrál jen jeden z výrobců, ale uspěli všichni
Výběrové řízení americké vlády mohla vyhrát pouze jedna ze tří zúčastněných automobilek, ale obrovská potřeba vojáků znamenala, že se na výrobě vojenských džípů podílely všechny. Jeepy vyráběly společnosti Willys-Overland a Ford, zatímco American Bantam, vítěz výběrového řízení, kvůli nedostatečné kapacitě vyráběl hlavně přípojné vozíky a další příslušenství.
V době druhé světové války vzniklo více než 640 000 exemplářů (více než 360 000 kusů jako Willys MB a přes 270 000 jako Ford GPW).
Jednoduchost konstrukce a bezklíčové startování
Džípy z období druhé světové války se vyráběly bez dveří a s obyčejnou látkovou střechou. Odnímatelné přední sklo se na nejrozšířenějších originálních Willysech objevilo až poté, co si jej konstruktéři všimli na konkurenčním sourozenci Ford GPW.
Jednoduchost byla důležitou konstrukční vlastností vojenských Jeepů. Willys z roku 1941 nepotřeboval žádné klíče, protože k nastartování motoru stačilo sešlápnout tlačítko na podlaze.
Ochranná známka na ikonickou masku
Slavná maska s devíti svislými otvory se zapsala do historie jako poznávací prvek většiny Jeepů. Původní design se zpočátku nacházel na všech vyrobených vozech, ale společnost Willys-Overland později musela upravit přední část na pouhých sedm otvorů, protože si Ford na svůj nápad zaregistroval ochrannou známku. Přední maska se sedmi otvory se nachází i na všech moderních následovnících vojenského Willysu.
Obojživelník
Ford byl pověřen výrobou obojživelného Jeepu, který se jmenoval Ford GPA. Jakmile bylo vozidlo vyrobeno, ukázalo se jako zbytečné, protože bylo pomalé, těžké a špatně fungovalo ve vodě. Celkem bylo vyrobeno téměř 13 000 kusů, z nichž velkou část používal Sovětský svaz.
Posunovač na dráze
Vojenské džípy byly primárně využívány na zemi, ale v případě potřeby bylo možné je upravit pro použití na železnici. Jeep přeměněný na malou lokomotivu zvládl táhnout až 10 tun.