Život s Mazdou RX-8: Vzdor puberťačky

Nekonečný seriál servisních zásahů a oprav pokračuje. A bylo by zvláštní, kdyby to šlo bez nemilých překvapení.

Čas od času odpovídám na otázku, proč jsem se před několika měsíci rozhodl pro pořízení Mazdy RX-8 a nedal jsem přednost některému z jejích konkurentů. Mohl jsem si přece koupit Nissan 350Z, který lze ale za podobné peníze koupit jen v ubohé americké specifikaci bez samosvoru, tuctové BMW E46 kupé nebo skvělou MX-5 v opravdu excelentním stavu, ale ta už není konkurentem rotačního kupé. Mně se však na RX-8 stále líbí její vlastnost, jakou velké množství aut za podobné peníze prostě nemá. Je svá, nesnaží se něčemu podobat a hlavně mi připadá, že si žije vlastním životem, což je v mých očích jejím největším kouzlem. Jenže občas mám pocit, že si žije po svém až moc. Co tím myslím? To se dozvíte na následujících řádcích.

Zimní měsíce jsem strávil hledáním a nákupem dílů, jimiž jsem se chystal zdokonalit jízdní vlastnosti a funkci svého exempláře. Jednoho sobotního rána pak nastal den D, kdy jsem se s RX-8 vydal vstříc dni strávenému na dílně GT-R Centrum Praha a chystal jsem se s kamarádem Martinem vše namontovat na auto. Součástí toho dne byl však moment, kterého jsem se upřímně bál – poprvé jsem měl vidět RX-8 zespoda, aniž bych u toho musel ležet na zemi.

V době hledání auta jsem totiž zaslechl názory, že karoserie poloviny vyrobených RX-8 nestojí ani za starou bačkoru. Koroze je zkrátka problémem i poměrně mladých Mazd. Po zvednutí však přišlo příjemné překvapení, moje auto se řadí do poloviny druhé. Není důvod něco skrývat, takže sem rovnou napíšu to, co se pravděpodobně objeví v některém dílu seriálu během následující zimy. Jedinou bolestí podvozku mého auta je koroze prahu před levým zadním kolem, avšak nejedná se o problém tak velký, že bych jej musel okamžitě řešit. Mohli jsme se tak velmi rychle přesunout k původnímu důvodu návštěvy.

Prvním krokem byla demontáž brzd, které dost možná pamatovaly časy, kdy jsme v soundtracku NFS Underground 2 poslouchali skladbu Lean Back od rappera Fat Joe. Následně se ke slovu dostalo nové brzdové obložení Hawk HPS, jenž zastavuje kola pomocí kotoučů Textar a pancéřových hadic Goodridge. Abychom brzdám vdechli nový život, rozhodl jsem se pro nabarvení orezlých přetěsněných brzdičů červenou barvou, která v mých očích podtrhla celkový vzhled červeného čtyřdveřového kupé. Myslím si, že bych za to ve výše zmíněném NFS získal alespoň čtvrt hvězdičky hodnocení k dobru. Posuďte sami na přiložených fotkách.

Následně jsme se museli zbavit kdysi dobrého obutí, jímž byly pneumatiky Bridgestone Potenza RE040, avšak v tomto případě opustily továrnu už v roce 2005. Nijak zvlášť sjetá, ale přestárlá guma na mokrém asfaltu nedisponovala kdovíjak velkou přilnavostí. Pětipaprskové osmnáctky obuly čtveřici pneumatik Yokohama Advan Sport V105, které se řadí k nejlepšímu všestrannému obutí, jaké lze ve standardním rozměru pro RX-8 (225/45 R18) sehnat.

Během prací probíhajících takřka bez problému jsem téměř zapomněl na skutečnost, že je Mazda RX-8 jakousi nevděčnou mrchou. Co tím myslím? Co byste si mysleli o autě, které po několikahodinové práci sundáte ze zvedáku na zem, nastartujete a co se nestane.. praskne stará vyhřátá hadice chladicího okruhu? Vážně to bylo potřeba?! Co jsem ti zase udělal?! První velké obavy se však velmi rychle rozplynuly. Hadice byla poškozená jen pod utahovací sponou, jíž se podařilo posunout a utáhnout tak, aby byla RX-8 schopná několikakilometrové cesty domu.

S pocitem nedůvěry jsem byl vděčný za investici, kterou jsem provedl na podzim minulého roku. K častým závadám Mazd RX-8 patří poruchový snímač hlídání hladiny chladicí kapaliny v expanzní nádobce. Mnoho majitelů tento problém neřeší a snímač prostě odpojí, jenže pak musí sledovat hladinu za pomoci svých očí. Nepříjemností je, že se v takovém případě musí měnit celá nádobka, protože snímač není samostatně vyjmutelnou součástí. Já rady o nejlevnějším řešení ale neposlouchal a raději jsem novou nádobku pořídil, za což jsem byl toho březnového večera opravdu vděčný. Věděl jsem, že jakmile se na mě rozsvítí kontrolka signalizující nízkou hladinu chladiva, hadice opět povolila a rozdává mou kapalinu všem. Zadarmo.

Převoz auta naštěstí proběhl bez problému, když opomenu téměř nefungující nové brzdy, z nichž se místo zpomalování jen brousil ochranný antikorozní lak. Předsezónní příprava se mohla přesunout do další fáze, během níž se Mazdy ujal autorizovaný servis Car Star Praha. Svolávací akce jsou dobrým způsobem, jak zdarma pořídit několik nových dílů – airbagy, spodní ramena přední nápravy a palivové čerpadlo s jeho těsněním. Netoužil jsem po okamžiku, kdy mi záměřně nepovedený levný výrobek Takaty vystřelí kovové střepiny do hlavy. Ani jsem netoužil po okamžiku, praskne plastová trubka palivového čerpadla a vypustí benzín na horký výfuk. Abych však nebyl neoblíbeným zákazníkem, který neplatí, nechal jsem pro svou jistotu vyměnit poškozenou hadici chlazení a raději ještě jednou odvzdušnit brzdy.

Předsezónní příprava se postupně blíží svému konci – zbývá jen naplnit motor novým olejem. Tím však nekončí mé přemýšlení nad dalšími investicemi. Úprava chlazení? Pořádný výfuk v podobě catbacku RacingBeat REV8? Dost možná. Co však vím s jistotou je, že se těším na každý další kilometry strávené za volantem mistrovského díla, které vyrobili v Mazdě a pravděpodobně se už nikdy nedočká právoplatného nástupce.

RX-8 v době dokončení tohoto dílu seriálu nechala svého majitele stát na krajnici. Co se stalo? O tom zase příště..

Legendy s moderní technikou. 4 repliky lepší než originály

Čtveřice replik slavných vozů, které jsou lepší než originály. Podívejte se na modernizované legendy, po nichž budete toužit.

Číst celé

Odhalte historii Fordu GT40 Mk.II, který ovládl Le Mans 1966

Ford GT40 Mk.II týmu Shelby American rozdrtil Ferrari ve čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans ročníku 1966.

Číst celé

James Dean: Život herce z Hollywoodu skončil v Porsche, které si užil jen pár dnů

James Dean miloval rychlost a vzrušení za volantem. Když si kupoval nové Porsche 550 Spyder, ještě netušil, že se mu brzo stane osudným.

Číst celé

Ferrari F40 Valeo s automatem. Jedinečný vůz vznikl pro šéfa Fiatu

Jediné Ferrari F40 s automatickou převodovkou Valeo vzniklo ve spolupráci se společností Valeo pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Stále mělo dvakrát přeplňovaný motor V8, jezdilo přes 320 km/h, ale mělo elektronicky ovládanou spojku.

Číst celé

Isdera Imperator 108i: Supersport, který Mercedesu nebyl dost dobrý

Eberhard Schulz byl neobyčejným studentem techniky, jehož práce zaujala i samotné Porsche, ale Mercedes-Benz naopak ne.

Číst celé

Edsel: Značka vyrábějící špatná auta ve špatný čas

Koncern Ford Motor Company chtěl otřást automobilovým trhem, ale ve skutečnosti vyhodil mnoho peněz z okna. Příběh značky Edsel ukazuje, že ani velké zázemí nezaručuje jistotu.

Číst celé