Ženeva 1998: Jaká auta za chvíli oslaví dvacetiny?
Vzpomínáte si, jaká auta se představila v Ženevě před dvaceti lety?
Ženevský autosalon patří k nejvýznamnějším světovým výstavám, kde automobilky každoročně představují své nejnovější a nejžhavější modely. Letošní 88. ročník otevře své brány za dva měsíce, konkrétně 8. března 2018. Rozhodli jsme se zavzpomínat, která auta se pod světly reflektorů na tomto místě představila v roce 1998. Připadáme si staří, když si uvědomíme, že velkou část z nich pomalu vnímáme jako ta “stará dobrá auta”.
Než se však přesuneme k zajímavým kouskům, připomeňme si debuty aut, jaká můžeme potkat v ulicích měst každým dnem. Na stáncích vystavovatelů mohli návštěvníci poprvé spatřit vozy jako Citroën Xsara Break, Audi A6 2.8 Avant, první generace Fordu Focus a Toyoty Yaris, druhou generaci Renaultu Clio či modernizovanou Škodu Felicia v obou karosářských variantách. A jaká byla ta více zajímavá?
BMW 3 E46 sedan
Němci z BMW do Ženevy přivezli čtvrtou generaci své „trojky“. Přestože se nový sedan ukázal světu už v listopadu 1997, výstavní debut proběhl až ve Švýcarsku. Pod kapotu nástupce oblíbené E36 se mohl dostat jeden ze čtyř zážehových motorů, nebo jeden vznětový. Nejsilnější motorizací nabídky byl typ 328i s řadovým šestiválcem M52 o výkonu 190 koní. Pětistupňový manuál Getrag a pohon zadních kol byl samozřejmostí.
BMW M5 E39
Na stánku BMW stál i o dost zajímavější model, kterým byl M5 E39. Třetí generaci supersedanu poháněl 4,9 litrový vidlicový osmiválec S62 o výkonu 400 koní. Hnací síla byla posílána na zadní kola skrz šestistupňovou manuální převodovku a samosvorný diferenciál. Auto designované Ulfem Weidhasem jezdilo bez omezovače až 300 kilometrů v hodině a vzniklo v počtu 20 482 exemplářů.
Ferrari 456 M GT
Maranellská továrna na hračky v Ženevě představila modernizované Ferrari 456 M GT (M znamená Modificata). Oproti předchozímu vozu měla novinka přepracovanou aerodynamiku, s níž se zlepšilo i chlazení 5,5 litrového motoru V12 o nejvyšším výkonu 442 koní. Motor se dočkal řízení systémem Bosch Motronic M5.2 a jeho hladší chod byl zajištěn pozměněným pořadím zapalování. Vůz s lehce upraveným designem si zákazníci nejraději objednávali v modrém laku Tour de France v kombinaci se sedadly Daytona.
Porsche 911 Carrera Cabriolet (996)
Nejméně oblíbenou generaci 911 navrhl čínský designér Pinky Lai, který v Porsche působil mezi lety 1989 až 2014, a výrazný odklon od ikonických tvarů předchůdců znechutil řadu fanoušků značky. Otevřenou variantu 996 mohli lidé z veřejnosti poprvé spatřit právě v Ženevě roku 1998. O pohon se po vzoru standardního kupé staral vzadu uložený 3,4 litrový šestiválcový boxer o výkonu 296 koní.
Rolls-Royce Silver Seraph
Ženevského autosalonu se zúčastnili i Britové z Crewe, kteří s sebou přivezli nový Rolls-Royce Silver Seraph. Luxusní limuzínu poháněl 5,4 litrový dvanáctiválec BMW M73 spojený s pětistupňovým automatem ZF. Silver Seraph byl téměř identický s Bentley Arnage a stal se prvním dvanáctiválcovým Rolls-Roycem od roku 1939, kdy se stejný počet válců objevil pod kapotou modelu Phantom III.
Volkswagen W12 Roadster
Volkswagen do Ženevy kromě Golfu Cabriolet přivezl i první evoluci svého konceptu W12. Supersport ve své druhé podobě odhodil skleněnou střechu a chtěl nabídnout vítr ve vlasech v rychlostech přes 300 kilometrů v hodině. K tomu mu měl dopomoct 5,6 litrový dvanáctiválec o výkonu 420 koní. Červený roadster s pohonem zadních kol se ale do výroby nikdy nedostal, podobně jako jeho nástupce, tentokrát v podobě uzavřeného supersportu W12 Nardò.