Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Dnes máme často za to, že Mercedes-Benz a AMG jsou jedna firma. Víme, že dříve tomu tak nebylo, ale úzká spolupráce se nedatuje do historie tolik, kolik by se mohlo zdát. Mercedes a AMG se dohodli na spolupráci teprve roku 1990 a jejich první společnou pílí vyvinuté auto, C36 AMG, vyjelo v roce 1993. O přímém spojení těchto dvou firem se dá mluvit až od roku 1999, kdy Mercedes koupil 51% podíl od jednoho ze zakladatelů. A až roku 2005 Mercedes získal i zbylý podíl a AMG se stala plnohodnotným oddělením Mercedesu, které má dnes 1 500 zaměstnanců.

Mercedes + Porsche = VSL

Mezi dálničními sedany se silnými motory začínal být tlak už z kraje devadesátých letech. Předchozí generace Éčka, tedy hranatá W124 se do této kategorie vyhoupla poprvé roku 1991. Tehdy spojila síly a společně s Porsche navrhlo i vyrábělo 500E. Výroba toho auta se odehrávala napůl v Porsche a napůl v Mercedesu. Auta byla v půlce výrobního procesu převážena přes Stuttgart z jedné fabriky do druhé.

Generace W210, takzvaná Masařka byla představena v roce 1995. Protože šlo i jistou mezigenerační revoluci, auto bylo vyvíjeno dlouhých 7 let. Nabídlo přehršel benzinovách i naftových motorů a dokonce i řadu variant AMG. Řeč je o šestiválcové E36 AMG, které se prodalo méně než 400 kusů, takže je dnes poměrně vzácná. Dále už mluvíme o osmiválcových variantách značených E50, E55 a E60 AMG. Padesátka i šedesátka jsou poměrně vzácné, resp. 60 AMG se vyrábělo v limitované sérii. Největší prodeje mělo jednodznačně E55. To bylo představeno v roce 1998 a velmi přesně mířilo na BMW M5 E39, které spatřilo světlo světa o rok dříve. Když pomineme raritní E60, šlo o nejsilnější variantu Éčka. Mnozí se dodnes shodují na tom, že E55 se chlubí takovou kombinací výkonu, luxusu a každodenní použitelnosti, kterou žádná další třída E nenabídla až do tohoto okamžiku.

Jak (téměř) vyplývá z označení, E55 AMG bylo vybaveno 5,4-litrovým V8 s 90 stupni mezi válci, který vyprodukoval 349 koňských sil (355 po faceliftu) při 5 550 otáčkách. Newtonmetrů bylo 530 v rozmezí od 3 150 do 4 500 ot./min. Na zadní kola putoval výkon výhradně přes pětistupňový automat. Zajimavostí jsou dvě zpátečky, a druhá je svou rychlostí někde mezi dvojkou a trojkou dopředného směru. Mercedes ji vydával za tzv. Winter Mode.

Osmiválec vyslal sedan z nuly na stovku za 5,4 sekundy, kombi za 5,7. V obou případech ale novináři dokázali naměřit ještě o desetinu méně. E55 AMG mělo elektronicky omezenou maximální rychlost na 250 km/h, ale po odstanění omezovače jste se dostali na nějakých 270 km/h. Zatímco dnes to novému BMW M5 vyčítáme, Mercedes-Benz do svého vrcholného Éčka nabízel pohon všeh kol 4Matic už tehdy.

Stejně jako jeho předchůdce nebo konkerence v podobě BMW M5 E39, E55 si zachovalo poměrně diskrétní vzhled. Tehdy se to tak prostě dělalo a nám se to líbí. Vizuální odlišnosti od běžného Éčka W210 byly v podstatě omezeny na nižší světlou výšku, nevýrazný bodykit obsahující k silnici přitaženější nárazníky a prahy a z dnešního pohledu až banálně jednoduchá osmnáctková kola. Interiér byl vybaven čtyřramenným volantem, sportovními sedadly a za příplatek dvoubarevným čalouněním. Výbava se lišila trh od trhu, ale obecně byla lépe vybavená americká verze.

Zatímco v USA jste dostali výhradně sedan, v Evropě bylo nabízeno i zmiňované kombi. To si koupil i Michael Schumacher, podobně jako třeba Bugatti EB 110, o kterém jsme psali nedávno. Narozdíl od Bugatti, Schumacherovo E55 AMG ale můžete mít. Dokonce se od roku 1998 dochovala pod rádiem i jeho vlastní samolepka Ferrari, za jejichž tým v době koupě Mercedesu už třetí sezónu vyhrával. Dobře, přiznejme si, možná ji tam nalepil autobazarník – ale nezní to potom tak idilicky. Každopádně, německý prodejce ho prodává za závratnou sumu 100 000 euro. Nemusíte ale smutnit, obyčejnými lidmi vlastněné kousky se pohybují okolo 150 000 korun za pěkný kus. Zkuste třeba tenhle. Nám to totiž připadá jako vtipný nápad, jak utratit rozumné koruny za dobře postavené auto.

Mezi lety 1998 s 2002 bylo vyrobeno zhruba 12 000 kousků E55 AMG. Poté bylo nahrazeno generací W211, která zvláštní masařkovitý design dostala do modernější podoby. Na této generaci postavené E55 AMG bylo značně divočejší. Pod kapotu dostalo stejný 5.4-litrový osmiválec, ovšem přeplňování kompresorem nově vyhnalo výkon až na nějakých 476 koní.

50 let smůly. Koupila si Tesla prokletou továrnu?

Když v roce 2010 mladá elektro-automobilka Tesla hledala své první pořádné výrobní prostory, dohodla se na odkoupení kalifornské továrny Toyoty. Jenže tato fabrika za svých dnes již 56 let existence zažila tolik nešťastných okamžiků, až si svět začal říkat, jestli není prostě prokletá.

Číst celé

Peugeot 405 T16: Ukraden Afričany během Dakaru 1988

Peugeot 405 T16 navázal na úspěšné tažení předchozího typu 205 T16, ale účast v důležitém prvním závodě, jímž byla rally Paříž – Dakar ročníku 1988, zkomplikovala skupina zlodějíčků.

Číst celé

Katovna: Svými rozměry je to superrychlý obchoďák

Třetí Katovna v pořadí hodnotí nejen rychlé varianty běžně dostupných aut, ale i jednu žhavou sportovní novinku.

Číst celé

Maserati MC12: Horší, ale lepší Enzo

Supersport vycházející ze slavného Ferrari Enzo byl oproti svému dárci dílů výkonově slabší, ale ve výsledku i lepší, rychlejší i sběratelsky cennější.

Číst celé

Pět předválečných závoďáků, které pravděpodobně neznáte

Pětice závodních aut, v nichž jezdili jen ti nejbláznivější muži na planetě. Kolik z nich znáte?

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vyvážená zábava

Náš seriál se konečně dostává k dlouho slibované a očekávané části. Jaká je tedy Mazda RX-8 z pohledu nadšence, který si jí pořídil jako svou první zadokolku?

Číst celé