Volvo Tundra: Vedení se bálo sériové výroby, tak design vykradli Francouzi

Volvo se na konci osmdesátých let pustilo do odvázaných kreací. Za touto stojí studio Bertone vedené Marcellem Ganidinim. Volvo ovšem pak nesebralo odvahu pustit Tundru do sériové výroby. Co naplat, odvahu nakonec sebral někdo jiný.

Nedávno jsme si na konceptu T6 Roadster ukázali, že Volvo dříve nebylo tak úzce zaměřené na bezpečnost a ekologii a že mělo odvahu dělat neotřelé koncepty. Dnes se podíváme další takový, a tím je koncept Volvo Tundra z roku 1979.

Většinou si Bertoneho spojujeme s vozy italské výroby, ale jak sami máme zkušenosti se Škodou Favorit, Bertone se neštítil pracovat i pro méně obvyklé automobilky. Na konci sedmdesátých let pracoval pro Volvo, když navrhoval vlajkovou loď s označením 262C. Volvu se spolupráce líbila, a tak totéž studio oslovila, aby pro Volvo navrhla koncept, kterým by zaujala široké publikum. Podle reakcí a dalších okolností mělo být později rozhodnuto, zda se auto dostane do sériové výroby.

Roku 1979 se tedy objevil koncept Volvo Tundra. Auto bylo postavené na základech malého kupé značeného 343, ale bylo o něco kratší a nižší. Jak popsal Marcello Gandini, tehdy ředitel studia Bertone, Volvo se rozhodlo přerušit designové vazby na ostatní modely a zůstalo tak zachováno jen několik typických prvků Volvo. Tundra byla krabicoidního zjevení, ale přesto se snažila o co nejmenší aerodynamický odpor. Ke slovu přišly vyklápěcí světlomety a zajímavě působila také charakteristická mřížka chladiče neobvykle posunutá ke straně.

Převislá střecha měla jen tenké a černé nebo za sklem schované sloupky, aby vytvářela dojem, že pluje nad vozem. Zadní světla byla jakoby propojena v jeden celek a víko kufru vytvořeno pouze sklem. Se stejným talentem, s jakým Švédi skládají všechen nábytek do jedné tenké krabice, dokázali konstruktéři vecpat rezervní kolo do motorového prostoru.

V interiéru zavládla jednoduchost, které dominovala digitální přístrojovka, jenž svou šířkou připomíná poslední generaci Mercedesu třídy S. Přesto se ve Volvu snažili udržet rozvody elektroniky co nejjednodušší. Nejsme odborníci na elektroniku Volva, ale zřejmě tento přístup automobilka praktikovala i mimo koncept Tundra. Ne nadarmo jsme mezi autaři o švédské diskotéce nikdy neslyšeli, na rozdíl od francouzské nebo italské.

Tundra byla poháněna čtyřválcem o objemu 1,4 litru půjčeného od Renaultu. Výkon pouhých 69 koní a 108 Nm byl přenášen na zadní kola pomocí čtyřstupňového manuálu. Díky pokročilé aerodynamice však Tundra dosahovala rychlosti až 160 km/h. Jak bylo v těchto dobách častým zvykem, koncept byl plně funkční.

Tisk i veřejnost přijala Tundru velmi dobře, ale ukázalo se, že je na poměry Volva příliš progresivní. Vedení automobilky se zaleklo a místo vývoje sériové verze rozhodlo o několika konzervativních faceliftech řady 300 v průběhu osmdesátých let.

Designové inovace, které Tundra přinesla však nebyly spláchnuty do záchoda. Koncept se zalíbil Citroënu, který Marcella Gandiniho, ředitele studia Bertone, požádal, aby některé designové prvky a nápady přenesl do Citroënu BX. Volvo z toho asi radost nemělo, ale nakonec se tak stalo. BX bylo představeno v Paříži roku 1982 a byl znatelně Tundrou inspirován, alespoň co se přední části týče.

Volkswagen Schwimmwagen: Obojživelník pro Wehrmacht od tvůrce Porsche 911

Obojživelný Volkswagen Schwimmwagen byl průzkumným vozidlem Wehrmachtu od Erwina Komendy, konstruktéra vozů Porsche 356, 550 a 911.

Číst celé

Lancia D50: Ferrari převzalo závodní program kvůli tragédii

Lancia D50 měla fantastický závodní debut, ale její úspěšné tažení ukončila tragédie, kvůli níž byl tovární program formule 1 následně zrušen.

Číst celé

Zastřel a ujeď 1/3: Předváleční gangsteři měli smysl pro eleganci

Mafiáni předválečné doby vsázeli na pancéřování, eleganci a výkon motoru. Těchto 6 aut patřilo k jejich oblíbeným volbám.

Číst celé

Temple of Speed vyhraje Le Mans!

Před pár hodinami se jel vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, což nás donutilo k přemýšlení, jak bychom se mohli zúčastnit. A levně.

Číst celé

Ferrari F40 Valeo s automatem. Jedinečný vůz vznikl pro šéfa Fiatu

Jediné Ferrari F40 s automatickou převodovkou Valeo vzniklo ve spolupráci se společností Valeo pro šéfa Fiatu Gianniho Agnelliho. Stále mělo dvakrát přeplňovaný motor V8, jezdilo přes 320 km/h, ale mělo elektronicky ovládanou spojku.

Číst celé

Targa: Karoserie, která téměř vymřela

Odnímatelný střešní díl, ale přitom silueta kupé? To jsou karoserie typu targa.

Číst celé