Volkswagen Up! GTI: Zapomeňte na vysokou rychlost, zábava je důležitější

Nejmenší sportovní hatchback z rodiny Volkswagen GTI je zároveň ten nejzábavnější. Volkswagen Up! GTI si zamilujete už krátce po prvním nastartování.

Sportovní hatchbacky se za posledních 30 let výrazně změnily. Ze zábavných a hravých přetáčivých městských aut se postupem let stala auta, jejichž vývoj není příliš vzdálený od složitého vývoje běžných moderních sportovních vozů. Rychlé časy na závodních okruzích, extrémní přilnavost pneumatik a neutrální chování na limitu jsou pro inženýry hlavními cíli vývoje, ale řidičská zábavnost se pomalu vytrácí.

Ve vysokých rychlostech ve Volkswagenu Golf GTI s chytrým elektronickým diferenciálem se už soustředíte natolik, že ani nemáte čas si jízdu užívat a smát se. Rychlost nedovoluje sebemenší řidičská zaváhání a nedotáčivý smyk v zatáčce pravděpodobně skončí nepříjemným zážitkem, než širokým úsměvem a pocitem vzrušení. Existuje ale na dnešním trhu ještě nějaký sportovní hatchback, který upřednostňuje zábavu před omračující rychlostí? Ano, existuje – Volkswagen Up! GTI, Golfův nejmenší bráška.

Volkswagen Up! GTI se představil začátkem roku 2018 jako nejmenší ze tří sportovních hatchbacků z Wolfsburgu. Když na silnici Volkswagen Up! GTI uvidíte, už na první pohled si všimnete, že nejde o obyčejný model. Up! GTI se od běžných modelů odlišuje ostřejším designem s ozdobnými červenými liniemi, černými pruhy na dveřích, decentním křidélkem na konci střechy a sedmnáctipalcovými koly Brands Hatch. Up! GTI se vyrábí s třídveřovou nebo pětidveřovou karoserií a ve čtyřech barvách s příplatkovou kontrastní černou střechou.

I když Up! GTI zdobí typické znaky a rysy ikonických Volkswagenů GTI, nelze si nevšimnout, že vývoj sportovní verze nejmenšího modelu nebyl raketovou vědou. Volkswagen Up! GTI připomíná zábavné hatchbacky z minulosti, které vznikly okořeněním standardního vozu použitím sportovních doplňků. V nejmenším GTI nenajdete pokročilé technologie, s jejichž pomocí by měl schopnosti na drcení rekordů na závodních tratích, protože raději upřednostňuje jednoduchost.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Typických rysů Volkswagenů GTI si všimnete i po nasednutí do interiéru, protože Up! GTI si je vypůjčil od dospělejších bratrů. Látkový interiér s tartanovým vzorem dekoruje červené obložení palubní desky a jediným prvkem, který chybí oproti Golfu GTI, je hlavice řadicí páky ve tvaru golfového míčku. Mimo stylových doplňků Up! zaujme překvapivou prostorností, ale i když v současnosti je jedním z nejmenších aut na trhu, celkovými rozměry má blízko k původnímu Golfu GTI ze 70. let.

Přístrojovému štítu dominuje velký rychloměr s menším otáčkoměrem a palivoměrem po obou stranách. Up! GTI následuje nejmodernější trendy, protože je vybavený pouze omezeným infotainmentem, jehož funkce se rozšíří po připojení mobilního telefonu přes bluetooth. Zajímavostí Upu je i skutečnost, že možná je jedním z posledních aut, k jejichž nastartování stále potřebujete klíč zastrčený do spínací skříňky.

Nejmenší GTIčko pohání turbodmychadlem přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 TSI s nejvyšším výkonem 115 koní při 5000 – 5550 ot./min. a točivým momentem 200 Nm při 2000 – 3500 ot./min. Malý tříválec se s pomocí odhodlaně sbírá z nízkých otáček a přes silné střední pásmo táhne až k omezovači za hranicí 6 000 ot./min., přičemž vydává návykový, avšak umělý zvukový projev. Zlověstné dunění volnoběhu se s rostoucími otáčkami mění na rozzuřený chraplavý řev. Up! GTI nemá sílu na trhání asfaltu, ale umí být opravdu svižný. Zrychlení na stovku zvládne za 8,8 sekundy a jezdí až 196 kilometrů v hodině.

I když je Volkswagen Up! GTI dostatečně rychlý na to, aby se s ním snadno porušovaly rychlostní limity, šestistupňová manuální převodovka by zasloužila o trochu kratší zpřevodování. Největším důvodem zábavnosti Upu GTI jsou ale malinké rozměry, se kterými se nemusíte bát ani na úzkých okreskách. Všude se s ním vejdete i ve svižném tempu a standardní jízdní pruhy jsou pro něj natolik široké, že si v nich můžete trénovat jízdní stopu, aniž byste ohrozili provoz v protisměru.

Up! GTI je s výborně naladěným podvozkem a pohonem předních kol bez samosvorného diferenciálu snadno čitelný a dobře ovladatelný, takže s ním dokáže jezdit rychle i méně zkušený řidič. S nízkou provozní hmotností lehce na jednou tunou je navíc snadno obratný. Podvozek s měkčím naladěním je i s relativně velkými sedmnáctipalcovými koly s nízkoprofilovými pneumatikami překvapivě komfortní a Up! GTI patří do úzké skupiny malých aut, která neznervózní na nerovnostech a neposkakují na nich.

Volkswagen Up! GTI nemá příliš velkou konkurenci a někomu se může zdát jako obyčejná stylovka do města. Největším negativem sportovního Upu je prodejní cena, která startuje na 412 900,- Kč za základní verzí s třídveřovou karoserií. Z pohledu nadšeného řidiče je Up! GTI zajímavým autem pro každodenní ježdění, které je ryzí a vrací se k dnes již neexistující zábavě v nízkých rychlostech. Během týdenního testování jsem si navíc uvědomil, že mi připomíná původní Mini Cooper, takže si při jízdě na okreskách můžete hrát třeba na loupež po Wolfsburgsku.

Vzpomínky na Ferrari F40 od tří mužů, kteří jej zkonstruovali

Designér Leonardo Fioravanti, testovací jezdec Dario Benuzzi a šéf speciálních projektů Ferrari Ermanno Bonfiglioli vzpomínají na Ferrari F40.

Číst celé

Zvláštní auta jsou mi bližší než racionální volba

Zajímavá a nezvyklá auta jsou nákladná na provoz, ale to některé z nás nedonutí, abychom po nich přestali toužit.

Číst celé

Porsche 904 Carrera GTS: První Porsche z „plastu“ ukončilo vývoj pro Formuli 1

Porsche kvůli vývoji závodního vozu 904 Carrera GTS ukončilo projekt Formule 1. Automobilka věřila, že nový vůz třídy GT dokáže prodat i běžným zákazníkům.

Číst celé

AVUS Berlin: Nejrychlejší závodní okruh a první dálnice na světě

Extrémně klopená zatáčka berlínského závodního okruhu AVUS je důležitou součástí historie motorsportu. Přečtěte si příběh legendárního okruhu, který zároveň byl první dálnicí na světě.

Číst celé

Lancia Delta S4 Group B: Historie závodního speciálu, který způsobil konec skupiny B

Lancia Delta S4 závodila ve slavné rally skupině B a byla jedním z několika důvodů, proč byla celá kategorie ukončena.

Číst celé

DeLorean DMC-12 Turbo: Konečně s výkonem pro rychlost 88 mil v hodině

DeLorean DMC-12 vypadal jako rychlé auto, ale opak byl pravdou. Problémy s nízkým výkonem mělo vyřešit přeplňování turbodmychadlem.

Číst celé