Youngtimer na obzoru: Audi R8 4.2 s manuálem

Tento článek bychom vlastně vůbec neměli vydat. Jakmile si totiž kultura automobilových nadšenců všimne zajímavého auta a udělá z něj legendu – nebo alespoň kult či youngtimera -, ceny začnou šplhat.

M5 E34 ležely na inzertních serverech za pár korun, dokud Autocar neprovalil, že jde o jedno z nejlepších eMek, co kdy vzniklo. Názor převzala spousta malých novinářů, pak stačilo několik virálních videí gruzinské party okolo Giorgiho Tevzadze a na drahou kultovní záležitost bylo zapečeno.

Ano, i nás vlastně mrzí, že jsme toho součástí a našimi články přispíváme svou trochou do mlýna. Píšeme o zajímavých autech a tím okolo nich vytváříme kult, který zvedá jejich cenu. Díky tomu i běžné, povedené auto stojí víc, než nám připadá správné. Ale takový už život je.

Pojďme se podívat do aktuální nabídky aut, která považujeme za víceméně běžné ojetiny. Kdybyste si měli vsadit na jedno, které je skvělé a jednoho dne půjde na dračku, které by to bylo? Za mě je to jednoznačně Audi R8 první generace s motorem V8 a manuální převodovkou.

Pro mě tento “pomalý supersport” představuje duchovního nástupce Hondy NSX. Také není z urozené stáje. Také není překoňované, ale zato velmi vyvážené. Také disponuje ryzí technikou. Také poskytuje příjemnou denní použitelnost za přijatelné náklady.

Když Audi R8 v roce 2006 přišlo, automobilovou společností to zarezonovalo. Audi nikdy předtím supersport nevyrobilo a nyní tu stojí elegantně navržená placka svým designem navazující na koncept RSQ, který si zahrál ve filmu Já Robot po boku Willa Smitha. První testy vycházely ve prospěch Audi a tak i díky tomu prodeje překonaly finanční krizi s nečekanou lehkostí.

Audi zřejmě počítalo s nasazením V10 z Lamborghini od samého počátku, ale první tři roky byl k dostání jen osmiválec 4,2 FSI převzatý z RS4. K této atmosférické jednotce jste v základu dostali manuál a kupodivu na takové kusy narazíte v inzerci celkem často – jde asi o 20% nabídky. Porovnejte to nabídkou manuálních Ferrari nebo Lamborghini – pokud najdete, tak za nemalé sumy.

Motor V8 přitom není jen motorem pro ty, co nemají na V10. Zkušenosti majitelů ukazují, že motor V8 dělá z tohoto supersportu o něco zábavnější náčiní. Ani já se nedivím. 420 koní rozdělených mezi přední a zadní kola v poměru 30 ku 70 zní jako zábava, která se dá naučit, aniž by vás zabila. Ruku na srdce, kolik majitelů Aventadoru umí podrtit svých 700 koní jinde než 15 vteřin na dálnici? Není taková porce výkonu spíše suma do kavárny, až pojedete s podobně laděnými přáteli na #roadtrip, než že byste ji využili k radostnému svezení?

Co víc – k Audi dostanete také solidní použitelnost a rozumné provozní náklady. Například, u Audi R8 4.2 FSI je doporučeno měnit olej po 15 tisicích kilometrech, což s Ferrari těžko dáte. Kromě toho, peněženka pozná, zda jezdíte do autorizovaného servisu s Audi nebo s Ferrari.

Audi R8 4.2 FSI s manuální převodovkou pořídíte od nějakých 1,2 milionu a provozní náklady nejsou o tolik jiné, než kdybyste si koupili třeba ojetou A8. Za to dostenete jeden velmi povedený supersport, který se naučíte řídit ostře, aniž byste byli testovací jezdec formule 1. A když to přeženete, příjdete o 1,2 milionu, což je cena Superbu v plné výbavě.

Dovolíte si víc. Dostanete více radosti. Za méně peněz. A protože cokoliv placatého s manuálem a atmosférickým motorem jednoho dne vyroste na ceně, můžete říci své ženě, že jste vizionářský investiční génius. Tak co říkáte, není to skvělá nabídka?

Honda N600: Předchůdce Civicu vznikl jako odpověď na Mini

Malá Honda N600 byla prvním autem značky, které se oficiálně dováželo do Spojených států amerických, a byla předchůdcem úspěšného Civicu.

Číst celé

Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Číst celé

Jaký byl pravdivý důvod, proč Audi koupilo Lamborghini v roce 1998

Audi využilo know-how malosériové italské automobilky, aby získalo náskok před konkurencí při vývoji sportovního vozu s motorem uprostřed, ale celý příběh je trochu složitější.

Číst celé

Vývoj Bugatti Veyron odstartoval skicou motoru W18 na obálce

Ferdinand Piëch toužil po exkluzivním osmnáctiválci, ale neměl pro něj vhodné auto. Přání jeho syna jej inspirovalo ke koupi Bugatti a vývoji Veyronu.

Číst celé

Toyota AE86: Z obyčejné Corolly legendou díky animáku a driftu

Fenomén známý nejen fanouškům japonských vozů, ale snad všem automobilovým nadšencům. Corolla patří mezi základní stavební kameny japonské tuningové a driftové scény. Ceny sériových kusů rostou do závratných výšin a přitom jen málokdo ví, jaká ta sériovka doopravdy je. Víte, co je ten základ?

Číst celé

Nejepičtejší závod, který svět neviděl

Duel mezi dvěma mistry volantu na Nordschleife bohužel nebylo jak zaznamenat. Vše se seběhlo příliš náhodně a rychle.

Číst celé