Je vaše auto určitě vaše?

Tesla vás má v hrsti, ikdyž jste od ní za své peníze koupili celé jedno jejich auto. Je to fér?

V souvislosti s hurikánem Irma, který se v září prohnal nad částí USA, vznikla jedna pozoruhodná situace, která za sebou nechala spoustu otázek.

Médii proběhla zajímavá infrormace. Milosrdný Elon Musk pomáhal lidem v nouzi tím, že některým svým modelům v Irmou zasažené oblasti Tesla na dálku poslala větší dojezd, aby se jim lépe utíkalo před bouří. Totiž, abyste rozumněli: Levnější varianta Tesly s kapacitou 60 kWh  je pod povrchem úplně stejná jako dražší verze s kapacitou 75 kWh. Rozdíl je pouze v softwarovém omezení levnější verze. Obdobné to zřejmě brzy bude i u Audi (pokud už není teď), která se nechala slyšet, že v budoucnu bude vyrábět např. sedačky jen vyhřívané. Pak už bude záležet jen na vás, jestli si tuto funkci při koupi, či dodatečně, necháte odemknout.

Tento krok vyvojal bujarou debatu. Nepochybně je to od Tesly hezké gesto, které  určitě mnoha lidem pomohlo. Jádro problému najdete, když se zamyslíte nad tím, že majitelé levnějších Tesel si své auto koupili. Dali za něj své peníze a teď je jejich. Neměli by tedy mít právo své auto naplno využívat?

Tesla vás jednou nechá v odstavném pruhu, dokud ji nezaplatíte výkupné.

Objevily se dva proudy názorů. První říká, že je to svobobné rozhodnutí Tesly, jak svá auta staví a prodává. Je to také rozhodnutí kupců, kteří nebyli ochotni připlatit si za silnější varinatu.

Na druhou stranu, není hloupé, abychom uvízli s naším majetkem bez energie a svízelnou situaci řešili odtahovkou, když auto, které je plně naším majetkem, má dostatek energie na to, aby ujelo dalších 50 kilometrů? Odtud už přece není daleko do absurdní situace, kdy vás vaše Tesla nechá stát v odstavném pruhu, dokud jí pomocí kreditky nezaplatíte výkupné v podobě tučného poplatku. Třeba pak půjde také jezdit na dluh i s úroky. Není už to děsivé? Má to tak doopravdy být?

Dlouho jsem nevěděl, jaký postoj k tomu zaujmout. Běžně lpívám na starých hodnotách, ale zároveň si myslím, že Tesla prostě jen svobodně podniká.

Jenže nedávno mě okolnosti donutily zamyslet se nad tím z jiné stránky. Stalo se to tři roky nazpátek, kdy Facebook tajně testoval svou sílu na 700 000 uživatelích. Aniž by to uživatelé věděli, míchali jim do newsfeedu převážně depresivní či naopak spíše veselé statusy a sledovali, jak to ovlivňuje jejich vlastní náladu. Znepokojující je nejen to, že tajně prováděli pokusy na nic netušících lidech, ale hlavně fakt, že výsledek testování byl pozitivní. Facebook umí významně ovlivnit vaši náladu podle toho, jak si umane.

To bych rád dal do další souvislosti. Nyní se v USA řeší, že Rusko tajně platilo reklamu na Facebooku tvořenou tak, aby ovlivnilo prezidentské volby ve prospěch Trumpa. A v tom vyplouvá na povrch zajímavé zjištění. Jak píše časopis Respekt, Mark Zuckerberg už několik měsíců objíždí USA, navštěvuje továrny i domovy důchodců, diskutuje a nechává se fotografovat, zkrátka dělá vše, co se normálně nazývá politická kampaň a běžně předchází kandidatuře do nějakého politického úřadu. Navíc, nedávno byly změněny stanovy samotné společnosti Facebook. Dřívější zákaz vstupu do politiky lidem z vedení společnosti ze stanov zmizel.

Co tím chci říct: Představte si, že tu máme muže, jehož nástroj zvaný Facebook umí měnit naše nálady, ale i názory. Představte si, že tento muž, který drží v ruce obrovský potenciální vliv na veřejnost by šel do kandidatury na prezidenta USA a vyhrál. Byla by to tak velká kumulace peněz, moci a vlivu na životy lidí po celém světě, že by to bylo až děsivé.

Nyní se tedy dostávám zpět k úvodní otázce. Má Tesla právo držet vás v hrsti bez energie na odpočívadle, zatímco vaše auto by klidně ještě 50 kilometrů jelo? Já si to nemyslím. Tesla patří mezi revoluční technologické firmy stejně jako Facebook. Tyto firmy předběhly dobu, takže na ně přirozeně nejsou připraveny legislativní, ale ani morální pravidla. Musíme si sami říct, jestli jde o svobodu podnikání v neomezeném světě technologií a internetu, nebo je třeba, aby se státní aparáty začaly dívat pod pokličku těm, kteří mají naše životy v hrsti a stanovovat jim jasné mantinely.

Jak se žije s olympiádou na operák

I když jste tento článek našli v kategorii Svezli jsme se vaším autem, nenechte se klamat. Tahle Audi A7 je leasingovky. Je o to lepším autem? A je vůbec dobrým autem?

Číst celé

Chcete Porsche 911 Carrera S? Tohle jsou jeho servisní náklady

Po vzoru Ferrari F430 jsme se rozhodli zjistit servisní náklady dalšího exkluzivního sportovního vozu, jímž je Porsche 911 Carrera S generace 997. Na kolik tahle sranda vyjde?

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé

Gordon-Keeble GK1: Anglo-Američan v italském obleku s želvou ve znaku

Gordon-Keeble GK1 byl spojením britského podvozku, amerického osmiválce a italského designu. Uskutečněný sen dvojice inženýrů nesl znak, který by se odvážil použít jen málokdo.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RS 2.7: Drahý homologační speciál s ducktailem

První nositel ikonického zadního spoileru byl vysoce žádaný již při svém představení. Porsche využilo situace a napakovalo si kapsy.

Číst celé

Diagnostika v praxi: 5 důvodů, proč turbodiesel může ztratit výkon

Máte turbodiesel, který už nemá takovou sílu jako kdysi? Připravili jsme pro vás pětici důvodů, proč tomu tak může být.

Číst celé