Umění rychlosti: Poznejte karbonové šasi Aston Martinu One-77

Aston Martin One-77 je jedním z nejlepších superaut, která jsme dosud viděli, ale jeho karbonové šasi pod hliníkovou kůží je mnohem působivější.

Aston Martin umí krásná auta. Výrazný a pomalu se vyvíjející designový jazyk této britské automobilky je příliš drahocenný a milovaný zákazníky i nadšenci na to, aby mohl být nahrazen zcela novým trendem. Návrháři Aston Martinu se naučili pracovat s poznávacími rysy a umí upravit typické linie značky pro cokoliv, co manažeři nebo inženýři vymyslí. Aston Martin prodává auta, ze kterých se tají dech a nezáleží na tom, zda jsou to základní modely nebo limitované série za miliony euro.

V roce 2009 britská automobilka představila okouzlující luxusní kupé One-77. Pohádkově drahý (1,2 milionu liber), nádherně detailní a na míru vytvořený vůz ale přitom nepopiratelně vznikl ze stejného genofondu jako Vantage, DB9 a Vanquish. Tento nejvzácnější, nejrychlejší a nejambicióznější z Astonů byl extravagantním kývnutím společnosti na to, co považovala za zlatý věk motorismu – destilovala nejčistší esenci společnosti do jednoho vozidla a současně ukázala budoucí směr technického vývoje.

Hlavní inženýr Chris Porritt připustil, že One-77 bylo postaveno dříve, než ekologická lobby mohla více zkomplikovat výrobu tak „politicky nesprávného“ vozu: „Chtěli jsme se co nejlépe pokusit vytvořit nejexkluzivnější, nejzajímavější a nejvýkonnější Aston Martin, jaký jsme mohli někdy postavit.“

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Výsledkem je superauto, které jednoduše nelze obdivovat kvůli jedné vynikající součásti. Od exteriérových linií k jádru je dokonalou ukázkou umění rychlosti. Odhalený pojízdný podvozek bez karosářských panelů je fascinující technickou sochou, kterou byste chtěli vidět naživo. Lidé z Aston Martinu se rádi chlubí, že jeden ze zákazníků se po prohlédnutí šasi na autosalonu v Ženevě zeptal, zda by si mohl koupit dva kusy. Jeden na ježdění a druhý s odkrytým podvozkem, aby si jej mohl vystavit ve svém obývacím pokoji.

Monokok z uhlíkových vláken, který stojí přibližně polovinu prodejní ceny vozu, váží pouhých 180 kilogramů, je až neuvěřitelně tuhý a jeho vývoj vyžadoval nesmírně náročný a choulostivý výrobní proces, jehož dokončení zabralo šesti inženýrům tři týdny. Každý krok – řezání, pokládání vrstev, vytvrzování a autoklávování – musel být bezchybný. Pokud tomu tak nebylo, byla výroba přerušena a celý proces začal znovu.

Výroba hliníkové karoserie byla srovnatelnou prací lásky. Vytvarování každého předního spoileru z hliníkového plechu zabralo jednomu člověku tři týdny. Karoserie Aston Martinu One-77 ctila neuvěřitelné umění mužů z továrny v Newport Pagnell, kteří po mnoho nejistých hned tloukli a uhlazovali hliníkové plechy při výrobě okouzlujících luxusních vozů. Kdyby One-77 byl vybaven karoserií z uhlíkových vláken, nebylo by to stejné.

SOSNOVÁ CLASSIC 2023

Sosnová Classic 2023 letos oslaví nádherných 120 let od vůbec prvního závodu v oblasti Českolipska.

Číst celé

Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Číst celé

Pohled do motoru 2JZ-GTE: Tímto se proslavila Toyota Supra

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Číst celé

Jaguar XJ13: Vznikl pro Le Mans, ale nikdy nezávodil

Inženýři Jaguaru se rozhodli pro návrat do vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans, ale neochota vedení značky zapříčinila, že se z jejich krásného díla stal nepotřebný unikát.

Číst celé

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé

Rosso Corsa: Historie nejslavnější červené barvy v automobilovém průmyslu

Rosso Corsa je nejoblíbenějším odstínem laku u zákazníků Ferrari. Hlavním důvodem je dlouhá tradice v motorsportu.

Číst celé