Toyota GR Supra 2.0 Fuji Speedway: Dostupnější čtyřválec může stačit

Čtyřválcová Toyota GR Supra je tu pro lidi, kterým plnotučný šestiválec připadá příliš drahý. Dvoulitr je slabší, ale stále má co nabídnout.

Toyota GR Supra se v lednu 2019 stala nástupcem legendární Supry z devadesátých let. Nový sportovní model od Toyoty vyhlížela většina motoristických nadšenců, ale automobilka se při oficiálním představení svého nejnovějšího modelu stala terčem kritiky a dočkala se rozporuplných názorů. Od prvních okamžiků nové Supry na světle světa se ozývali zarytí milovníci japonských vozů a zdůrazňovali, že nová Supra není opravdovou Suprou, protože není japonská – Japonci se rozhodli zjednodušit nákladný vývoj spojením s BMW.

Lidé z Toyoty se při vývoji nejnovějšího sportovního modelu spojili s inženýry mnichovské automobilky a vypůjčili si od nich modulární platformu BMW CLAR s pohonem zadních kol a hnací ústrojí z nejnovější generace roadsteru BMW Z4. Dalším důvodem kritiky GR Supry je i země, v níž se vyrábí. Nová Supra se totiž nevyrábí v „domácím“ Japonsku, nýbrž v továrně Magna Steyr ve Štýrském Hradci v Rakousku. Ale skutečně je to takový problém?

S GR Suprou jsem se svezl hned několikrát a vždycky jsem z ní byl nadšený. Toyota GR Supra je opravdu povedeným a zábavným sportovním autem se silným řadovým šestiválcem pod kapotou a pohonem zadních kol. Jenže vyšší prodejní cena GR Supry v Evropě, blížící se dvěma milionům, odrazuje mnoho potenciálních zákazníků, tudíž se automobilka rozhodla nabídnout dostupnější alternativu. Toyota v lednu 2020 uvedla na evropský trh levnější verzi se slabším a kompaktnějším čtyřválcem, která sdílí techniku s BMW Z4 sDrive30i a do té doby byla dostupná pouze na domácím trhu v Japonsku.

Čtyřválcová Toyota GR Supra Dynamic dokonale maskuje svou pravou tvář. Slabší verze vypadá úplně stejně jako její dospělejší ségra se šestiválcem a jediným výraznějším rozdílem jsou jiná kola a trochu jiné výfukové koncovky. Šestiválcová verze přijela na evropský trh s limitovanou edicí A90 Edition a čtyřválcová verze pokračuje v jejích stopách. Toyota připravila limitovanou edici Fuji Speedway s charakteristickou metalickou bílou barvou, matně černými devatenáctipalcovými koly a červenými kryty vnějších zpětných zrcátek. Celkem se vyrobí jen 200 exemplářů.

Slabší Supra se uvnitř odlišuje chudší výbavou a obyčejnějším semišovým čalouněním sedadel. Speciální edice Fuji Speedway se vyznačuje hezkou kombinací černého semiše a červené kůže, ale v obyčejných čtyřválcových suprách najdete jen a pouze černou barvu. Oproti vrcholnému modelu ve výbavě chybí elektricky ovládaná sedadla, dešťový senzor, sledování slepého úhlu a přední parkovací senzory. Poslední zmíněný asistent je ale v Supře velmi praktický, protože z interiéru je horší výhled na čumák, tudíž jeho pozici při parkování často jen odhadujete.

Toyotu GR Supra Dynamic pohání dvoulitrový řadový čtyřválec B48 s nejvyšším výkonem 258 koní v rozmezí 5 000 až 6 500 otáček za minutu a točivým momentem 400 Nm v rozmezí 1 550 až 4 400 otáček. Kratší čtyřválec s dvoustupňovým turbodmychadlem je pod kapotou snadno rozpoznatelný, protože absencí dvou válců a jeho uložením za přední nápravou vznikl viditelný prostor mezi chladičem a motorem. S menším motorem, který je uložený blíže středu vozidla, je GR Supra lehčí o přibližně 100 kilogramů a může se pochlubit ideálním rozložením hmotnosti 50:50.

Čtyřválec je responzivní, má slušné reakce na plyn a celkově odpovídá charakteru sportovních automobilů. Ochotně se vytáčí k červenému poli, přičemž se zvuk postupně mění z hlubokého barytonu v jadrný řev, ale chybí mu citelná výkonová špička. Křivka točivého momentu je docela plochá a pocitově je nejsilnější ve středním pásmu otáček. Nepochybně se ale jedná o jeden z těch lepších přeplňovaných dvoulitrů moderních sportovních aut, kterému nechybí nadšený charakter a dokonce občas zaprská z výfuku.

Základní GR Supra je oproti šestiválcové verzi značně oholená. Ve standardní výbavě nemá ani adaptivní tlumiče a aktivní zadní diferenciál, ale obojí lze získat dokoupením balíčku Sport, který navíc přidá i lepší brzdy. Pro limitovanou edici Fuji Speedway je sportovní balíček standardem, který Toyota rozšířila o devatenáctipalcová kovaná kola, vylepšené výfuky a pár komfortních prvků výbavy navíc.

Jízdní vlastnosti čtyřválcové GR Supry jsou přesně takové, jaké je asi očekáváte. S menším a lehčím motorem má lepší rozložení hmotnosti, přední část vozu není přetížená a řízení je přirozeně lehčí. Čtyřválec je o přibližně 80 koní slabší než šestiválec, ale výkon vám ve většině situací nebude chybět. Dynamika základní Supry je opravdu slušná, protože zrychluje na stovku za 5,2 sekundy a jezdí až 250 kilometrů v hodině. Čtyřválci nechybí výkon ani pro ani pro občasné sklouznutí bokem.

Spojení menšího motoru a nižší hmotnosti se ale nejlépe projevuje na klikatých okreskách. S lehčím předkem je čtyřválcová GR Supra obratnější a přátelštější. Šestiválcová verze je úplně jiné auto. Dravá, kousavá a neurvalá. Špatně šlápněte na plyn a s ustřeleným zadkem budete mít plné ruce práce. Čtyřválcová verze vám naopak leccos odpustí, ale to neznamená, že je nudná a pomalá. Se slabší verzí se mnohem lépe sžijete. I nezkušení řidiči si k ní mohou dovolit docela hodně a zkušení řidiči s ní mohou být až překvapivě rychlí.

Toyota GR Supra s dvoulitrovým čtyřválcem je zajímavou volbou pro řidiče toužící po hezkém nevšedním kupé s hbitým a úsporným motorem, ale bohužel postrádá emoce dospělejší ségry. I když je výkon čtyřválce slušný a jemný řev ve vysokých otáčkách umí vykouzlit úsměv na tváři, v základní GR Supře mi bohužel chybí sametový chod, sytý zvuk a solidní výkon řadového šestiválce. Z podvozku a brzd navíc cítíte, že jsou vyvinuté právě pro nejsilnější motorizaci, která je jasnou volbou, když se rozhodnete pro novou Supru a nezáleží vám na penězích.

Život s Mazdou RX-8: Olej je život, život je olej

Dlouho jsem nechápal, proč je tolik RX-8 zanedbaných a zničených. Trvalo mi necelých 24 hodin, abych pochopil.

Číst celé

Praga Dragon EVO 125 ccm: Jak se řídí závodní motokára

Ultimátní řidičský stroj, který vám za zlomek ceny přinese zážitky, které nezískáte ani v supersportu. Tohle je prostě nejlepší věc, jakou může normální smrtelník řídit!

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vzdor puberťačky

Nekonečný seriál servisních zásahů a oprav pokračuje. A bylo by zvláštní, kdyby to šlo bez nemilých překvapení.

Číst celé

Alfa Romeo 158/159 Alfetta: 2 tituly mistrů F1 a 26 vítězství v řadě

Alfetta patří k nejúspěšnějším závodním vozům všech dob. Alfa Romeo ji vyvinula pro nižší závodní kategorii, ale později s ní ovládla i královskou třídu Formule 1.

Číst celé

Dodge Charger: Z Detroitu do Hollywoodu

Úspěšná druhá generace oblíbeného muscle caru, za jehož úpadkem nakonec stál jeho vlastní bratr.

Číst celé

Temple of Speed vyhraje Le Mans!

Před pár hodinami se jel vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, což nás donutilo k přemýšlení, jak bychom se mohli zúčastnit. A levně.

Číst celé