Volkswagen Polo GTI: Je tohle duchovní nástupce prvního Golfu GTI?

Položili jste si někdy otázku, zda může být opravdový duchovní nástupce legendárního Golfu GTI jiné auto, než zase Golf? Dost možná, že může.

Benzínoví nadšenci milují ostré hatchbacky. Když se ve druhé polovině sedmdesátých let představil Volkswagen Golf GTI první generace, stal se důležitým zakladatelem kategorie ostrých hatchbacků. Sportovně laděné verze obyčejných modelů se následně rozšířily a nejedna automobilka se snažila povedený počin Volkswagenu překonat. O čtyři desetiletí později, Volkswagen Golf GTI je stále považovaný za etalon ostrých hatchbacků.

Pokaždé, když se podívám na současný Golf GTI vycházející z dosluhující sedmé generace, nemůžu se ubránit jisté otázce. Stále je to pokračovatel původní myšlenky, kterou v sedmdesátých letech zrealizovalo devět nadšených inženýrů? Nechápejte mě špatně, protože Golf GTI vůbec není mizerné auto. Pořád umí nabídnout stejné vlastnosti, jaké nabízela i milovaná a dnes už legendární první generace. Když se však podívám na nynější nabídku Volkswagenu, mou pozornost přitahuje jiný a menší model. Není to maličký skvělý Up! GTI. Je to střední hatchback rodiny GTI, kterým je sportovně laděné Polo.

Dovolím si vynechat obyčejný popis toho, jak Polo GTI vypadá a rovnou začnu u toho nejlepšího, co se v něm skrývá. Pod kapotou totiž není jako řada jeho konkurentů. Volkswagen se rozhodl nepoužít downsizingový malý motor, se kterým se můžeme setkat v konkurenčních vozech, jako například v novém Fordu Fiesta ST nebo Suzuki Swift Swift Sport, ale vydal se správnou cestou. Volkswagen Polo GTI je poháněný plnotučným dvoulitrovým čtyřválcem s turbodmychadlem. Takhle se mi to líbí.

Motor o nejvyšším výkonu 200 koní a točivém momentu 320 newtonmetrů je pro Polo GTI eso v rukávu. Hnací síly je opravdu dostatek, což je znát hlavně při jízdě v nízkých otáčkách. Maximum točivého momentu je totiž dostupné v rozsahu 1 500 – 4 400 ot./min. I se zařazenými vyššími převodovými stupni se motor ochotně a snadno sbírá i ze značně podtočeného stavu a poté umožňuje výborné pružné zrychlení. Jen je škoda, že se nenechá točit až k červenému poli otáčkoměru. Elektronika zasahuje dříve a omezuje další zrychlování těsně před jeho začátkem.

Když má řada konkurenčních vozů menší motory, má Volkswagen důvod vydat se s Polem GTI směrem downsizingu? Nemá. I s větším dvoulitrem jezdí s podobnou spotřebou, jakou nabízí jeho konkurenti s méně objemnými jednotkami. Běžně se hlad po benzínu pohybuje okolo 7 – 8 litrů na sto kilometrů, ale dokonce se mi podařilo s ním jet i se spotřebou lehce pod 6 litrů.

Ptáte se, jestli si snaha Volkswagenu o nízkou spotřebu paliva vybrala svou daň? Bohužel ano, na převodovce. Šestistupňový manuál je sice vcelku přesný a má krátké dráhy řazení, ale naopak má dlouhé zpřevodování. Jednotlivé převody jsou delší, než by nutně musely být. Polo GTI jede na jedničku až 60 kilometrů v hodině a na dvojku až 110. Radosti z vlastnoručního řazení napomáhá i odezva motoru na plyn, která dovoluje meziplyny při podřazování.

Když jsem Polo GTI poprvé viděl, musel jsem se sám sebe zeptat, koho napadlo na něj dát velká kola. Přestože mi osmnáctipalcová kola připadají na autě takovýchto rozměrů až zbytečně velká, adaptivní podvozek Sport Select pozitivně překvapuje. Při pohledu na nízkoprofilové pneumatiky jsem očekával, že Polo GTI bude nepohodlné a nebude umět pohltit nerovnosti, ale opak je pravdou. Jízda je příjemná a podvozek pracuje dobře. I ve sportovním nastavení podvozek dobře tlumí nerovnosti, nepřenáší rázy a je použitelný i na denní ježdění. Auto není tvrdé ani v nejtužším nastavení, ale při rychlé jízdě na horším povrchu je trochu nervózní.

Při jízdě je Polo GTI dlouho neutrální i s pohonem předních kol. Nedotáčivost přichází velmi pozdě, což je ovlivněno i použitím elektronické uzávěrky diferenciálu XDS omezující prokluz kol pod plynem. Elektronicky ovládaný diferenciál zlepšuje fungování pohonu tak, aby Polo GTI vždy podávalo co nejlepší možnou trakci a zrychlení. Polo GTI je sice těžší než řada jeho konkurentů, ale rozhodně mu to neubírá na rychlosti.

Polo GTI bohužel neumí skrýt skutečnost, že jeho hlavním úkolem je každodenní služba. Řízení je přeposilované, což usnadňuje manévrování s malým hatchbackem v městských ulicích, ale omezuje řidičské potěšení za volantem. Má menší zpětnou vazbu, ale radosti z jízdy na okreskách alespoň napomáhá strmý převod. Brzdy jsou pro Polo GTI  s pohotovostní hmotností 1 355 kilogramů dostatečně silné, jejich síla nastupuje lineárně, ale při hrubějším zacházení bohužel, ale pochopitelně vadnou.

Volkswagen Polo GTI je po technické stránce povedené auto, jenže řada automobilových nadšenců hledá pod slupkou sportovních hatchbacků něco více. A to Volkswagen Polo GTI nabídnout neumí. Jakkoliv je dobrý, nemá příliš emocí. Motor zní jako klasický čtyřválec a umělý zvuk přehrávaný z reproduktorů přidává jízdě na dramatičnosti, ale není podmanivý. Zvukový projev má naštěstí i pozitivní vlastnost, kterou je dobře slyšitelné syčení a odfukování turbodmychadla.

Jenže, i přestože Polo GTI nepřekypuje emocemi, během několika dnů jsem si uvědomil, že je tohle auto vlastně tím nejlepším GTI současnosti. Je dokonce lepší než větší Golf GTI. Proč? Kompaktnější Polo GTI je oproti Golfu GTI hravější a bláznivější, zvláště na špatných cestách, kterých je v Česku mnoho. Polo GTI se ani zdaleka nepřibližuje puberťáckému charakteru Toyoty Yaris GRMN, kterou lze považovat za puristickou záležitost, ale v porovnání s Golfem GTI jej to dělá zábavnějším. Vlastně je to takový sportovní hatchback, jaký má sportovní hatchback být. Je to praktické civilizované auto skvělé pro každodenní použití, ale zároveň nabízí pobavení při volných chvílích.

Upřímně, z Volkswagenu Polo GTI jsem mile překvapený. Čekal jsem, že bude zapadat přesně mezi Up! GTI a Golf GTI, ale je lepší. Pokud bych měl v nabídce wolfsburgské značky hledat opravdového duchovního nástupce prvního Volkswagenu Golf GTI, nejspíše to bude tohle auto. Pokud bych si měl vybrat ideální kompromis mezi běžným ježděním a sportovním svezením, asi bych sáhl po tomhle autě.

Oproti Swiftu Sport je sice výrazně dražší, ale vzhledem k lepším jízdním vlastnostem a kvalitnímu německému zpracování to za to stojí. Na druhou stranu, na rozdíl od výrazně dražší a exkluzivnější Toyoty Yaris GRMN postrádá řidičské vzrušení a nefalšovanou radost za volantem. Tohle Volkswagen v poslední době prostě neumí. Jakkoliv je Polo GTI technicky povedené a výborně fungující auto, emoce je potřeba hledat jinde. A co nový Ford Fiesta ST? S tím jsem zatím nejel, ale jako fanoušek starých časů nesmím při budoucím rozhodování se zapomenout na skutečnost, že Polo GTI má prostě ten dvoulitr.

Top Fuel Dragster: 500 km/h za 4 sekundy

Akcelerace shodná s vystřelením z katapultu a šílené provozní náklady. Vrcholová třída dragsterů vyžaduje obrovskou porci odhodlání.

Číst celé

BMW M1 během montáže cestovalo přes půl Evropy

Legendární BMW M1 mělo původně vzniknout za pomoci Lamborghini, ale z finančních důvodů se tomu nakonec nestalo. I přesto byl první supersport BMW úspěšný.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Vstup do neznámých vod

Moji praktičtí přátelé si myslí, že je Mazda RX-8 nepraktický krám s nespolehlivým motorem. Když jsem přemýšlel, jakým autem nahradit svou Hondu Civic, rozhodl jsem se vykročit do neznámých vod. Říkali mi, abych to nedělal.

Číst celé

DeLorean DMC-12 Turbo: Konečně s výkonem pro rychlost 88 mil v hodině

DeLorean DMC-12 vypadal jako rychlé auto, ale opak byl pravdou. Problémy s nízkým výkonem mělo vyřešit přeplňování turbodmychadlem.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: S tuningem vstříc zlepšení

Mám pocit, že si wankelová Mazda užívá moje trápení. Rozhodně mě ale nedonutí, abych to s ní vzdal.

Číst celé

Ze závodních tratí přímo na silnice. Zrození modelů Porsche Rennsport

Motorsport patří do historie Porsche odjakživa. Modely, které nám tento fakt připomínají nejvíce nesou bájné označení RS. Zajímali jste se někdy o to, jak šly za sebou?

Číst celé