Suzuki Swift Sport: Turbosvišť kanárkovitý

Swift Sport se vrátil a pod kapotou je úplně nový. Točivou atmosférickou šestnáctistovku nahradila přeplňovaná čtrnáctistovka. Možná trochu ztratil původní kouzlo, ale pořád je skvělý.

Produkce sportovně laděných aut ze země vycházejícího slunce je v posledních letech opět na vzestupu. Po krátkém období, při němž zdejší automobilky zvažovaly, zda se jim skutečně vyplatí vyrábět zábavná auta, se opět vracíme do éry řidičsky zábavných a zajímavých vozů. Kromě návratů starých ikon v moderní podobě se na trhu objevují i modely, které trochu působí, jako by částečně vznikly na konci minulého tisíciletí. To je považováno za vrcholné období japonských automobilových legend.

Jedním z takových aut je i nové Suzuki Swift Sport, jež letos vstoupilo na český trh ve třetí generaci. Japonští inženýři zapracovali na tom, aby nové auto bylo výrazně lepší než to staré. Určitě to neměli jednoduché, protože minulý Swift Sport patřil k nejlepším moderním sportovním hatchbackům z Japonska. Nová generace Swiftu Sport vychází z již čtvrté generace kompaktního hatchbacku, založeného na platformě HEARTECT, a snaží se zaujmout zákazníky vyladěnými jízdními vlastnostmi a jediným nabízeným balíčkem výbavy.

Už od prvního osobního setkání se mi nový Swift Sport vážně líbí. Od běžných Swiftů se totiž snaží odlišit černými doplňky karoserie s texturou uhlíkových vláken, které v kombinaci s nejzajímavějším barevným odstínem Champion Yellow vytváří úžasně vypadající celek. Kanárkově žlutý Swift Sport září a strhává na sebe pozornost celého okolí, ale samozřejmě si můžete Swift koupit i v nekanárkovitých barvách. Sportovní doplňky karoserie nejsou pouze na oko, protože oproti minulé generaci je současný Swift Sport aerodynamičtější o 10%.

Ve sportovně laděném interiéru zaujmou hlavně měkká sportovní přední sedadla s výrazným bočním vedením, červené lišty a přístrojový štít, na kterém vyčnívá sytě červený otáčkoměr. Návrháři ze Suzuki se jím pokusili umocnit agresivnější vzhled sportovního Swiftu, ale pravdou je, že je spíše na škodu. Záplava rudé barvy na ciferníku trochu skrývá proužek znázorňující červené pole otáčkoměru.

Minulý Swift Sport byl mezi řidičskými nadšenci oblíbený hlavně kvůli točivé atmosférické šestnáctistovce, se kterou se v nástupci už nesetkáme. Charakterní atmosféra musela ustoupit turbodmychadlem přeplňované přímovstřikové čtrnáctistovce BoosterJet o maximálním výkonu 140 koní. Výkon nového motoru je oproti původní atmosféře vyšší jen o několik málo koní, ale s točivým momentem 230 newtonmetrů je mnohem silnější, protože minulý motor dokázal vyvinout pouze 160 newtonmetrů.

Inženýři ze Suzuki si s naladěním motoru dali záležet. Elektronicky ovládaný obtokový ventil turbodmychadla zůstává při rozjezdu otevřený a turbo začíná pracovat naplno až při větší zátěži. Výkonová křivka je plochá a vrcholí mírně otupělou špičkou v 5 500 otáčkách za minutu. Technickou zajímavostí motoru je, že turbodmychadlo je namontované přímo k výfukovým kanálům hlavy motoru. Absencí výfukových svodů došlo ke zkrácení prodlevy turbodmychadla. Další zajímavostí je, že přestože červené pole otáčkoměru začíná v 6 200 otáčkách za minutu, řídicí jednotka omezuje další zrychlování motoru už v 6 000 otáčkách.

Malá čtrnáctistovka s lehoučkým Swiftem pěkně cvičí. Motor je schopný ze sebe vydat to nejlepší už v nízkých a středních otáčkách, ale ve vysokých otáčkách jeho tah mírně vadne. To lze považovat za výhodu, protože Swift Sport není potřeba příliš točit, aby se s ním dalo jet rychle i na klikatých technických okreskách. Maximum točivého momentu je dostupné v 2 500 – 3 500 otáčkách, což znamená, že Swift umí být rychlý i při středním zatížení motoru. Motor se snadno sbírá z nízkých otáček a do některých zatáček není potřeba podřazovat.

Zatímco zvolený motor může být pro některé milovníky minulé točivé atmosféry a řidičského vzrušení nezajímavý, největším pozitivem Swiftu Sport je způsob, jakým dokáže jezdit. Novinka totiž není oproti minulé generaci pouze výkonnější, ale inženýrům se povedlo ji zkonstruovat výrazně lehčí. S pohotovostní hmotností 980 kilogramů je nový Swift Sport oproti minulému autu lehčí o 80 kilogramů.

To je pochopitelně jedním z nejdůležitějších důvodů skvělých jízdních vlastností nového auta. Swift Sport je v zatáčkách lehkonohý, čemuž napomáhá i šikovně naladěný podvozek. Auto je nejen pohodlné v běžném provozu, ale návykově zábavné při sportovní jízdě. Nadšení z rychlé jízdy pomáhá i vcelku přesný šestistupňový manuál, s trochu delšími převody, v jehož kulise je cítit stará dobrá mechaničnost.

Suzuki Swift Sport není klasický moderní sportovní hatchback s tvrdým podvozkem a nekonečnou přilnavostí, ale je úplným opakem. S měkčím podvozkem a úzkými pneumatikami nejsou limity příliš daleko, ale při jejich dosažení není auto zákeřné a je snadno čitelné. Při velmi rychlé jízdě v zatáčkách je trochu nedotáčivé. Jízdním vlastnostem by výrazně pomohl samosvorný diferenciál, který Swift Sport bohužel nemá. Nízká pohotovostní hmotnost navíc znamená, že skvěle brzdí, aniž by brzdy byly přetěžovány.

Suzuki se netají rozhodnutím udělat nový Swift Sport přístupnější širšímu spektru řidičů, o čemž svědčí i jediná varianta, jíž je pětidveřový hatchback. Nové auto je oproti minulé generaci civilizovanější a jednodušší na ovládání, což jistě ocení mnoho zákazníků. I přesto však Suzuki Swift Sport neztrácí nic z přitažlivosti minulých generací.

Swift Sport zabalený v praktičtějším kabátě dokáže nabídnout zábavné sportovní svezení, které je charakteristické snadnou ovladatelností. Nejvíce se mi na něm líbí skutečnost, že i přes velké množství komfortní a bezpečnostní výbavy, v níž nechybí například pokročilý systém sledování provozu před vozem nebo systém sledování únavy řidiče, působí jednoduchým dojmem. Neskrývají se v něm složité technické záludnosti, čímž mi připomíná mé oblíbené zábavné hatchbacky z konce minulého tisíciletí.

Ferves Ranger: Miniaturní off-road od Ferrariho pro italské zemědělce

Ferves Ranger vyvinul Carlo Ferrari za použití dílů z lidových Fiatů 500 a 600.

Číst celé

Porsche 911 Carrera 2.7 Turbo: Příběh historicky první silniční 911 s turbem

Porsche 930 Turbo bylo oficiálně první silniční 911 s turbodmychadlem, ale sériovému vozu předcházel prototyp s menším boxerem o objemu 2,7 litru.

Číst celé

Katovna: Svými rozměry je to superrychlý obchoďák

Třetí Katovna v pořadí hodnotí nejen rychlé varianty běžně dostupných aut, ale i jednu žhavou sportovní novinku.

Číst celé

GTO versus GTO: Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Americký magazín Car and Driver nezvládl sehnat originální Ferrari 250 GTO do unikátního srovnávacího testu s americkým Pontiacem GTO, a tak musel improvizovat. Čtenářům přinesl srovnání na základě kratičkých dojmů, jaké novináři získali na sedadle spolujezdce Ferrari a ve speciálně vyvinutém muscle caru.

Číst celé

Koenigsegg CC8S: Fascinující výsledek odhodlání švédského snílka

První model v úspěšné historii Koenigseggu vsázel na nejlepší dostupné technologie a v tabulkách překonal supersport, jímž se inspiroval.

Číst celé

Trhači asfaltu od protinožců: 5 australských muscle cars

Okruh Bathurst je v Austrálii něco jako kostel a v minulých desetiletích byl důvodem vzniku velkého počtu místních muscle cars. Pojďte se podívat, co Australané vyráběli v sedmdesátých a osmdesátých letech.

Číst celé