Exkluzivní test Rolls-Royce Dawn: Řídili jsme nejluxusnější kabriolet na trhu

Rolls-Royce Dawn je nejlepší luxusní kabriolet na světě. Neexistuje k němu tištěný ceník, ale pokud na něj máte, určitě se nezajímáte o to, kolik stojí.

Sedím v pohodlném sedadle za volantem s tenkým věncem, připomínajícím lodní kormidlo, a přes dlouhou kapotu koukám na Spirit of Ecstasy, jak se s roztaženými křídly prodírá okolním provozem. Vznešená soška letící dámy je už více než 100 let automobilovým symbolem nejlepšího luxusu. Je páteční dopoledne a pozvolna projíždím pražským provozem, zatímco přemýšlím nad tím, že jsem nikdy dříve neřídil dražší a luxusnější auto. Připadá mi až neuvěřitelné, že tenhle kabriolet patří někam doprostřed modelové řady proslulé britské značky.

Rolls-Royce Dawn se představil v roce 2015, aby dočasně nahradil stárnoucí Phantom Drophead Coupé. Dawn je v současnosti jediným goodwoodským modelem se stahovací střechou a vychází z cestovního kupé Wraith. Oba vozy se mohou zdát totožné, ale továrna uvádí, že přibližně 80% ze všech karosářských panelů je nových. S Wraithem má Dawn společný motor a platformu, ale Britové neradi slyší, když před nimi zmíníte podobnost obou modelů. Tím nejlepším na Wraithu i Dawnu je, na rozdíl od Phantomu, že si je majitel může řídit sám, aniž by před okolím vypadal jako obyčejný řidič šlechticů.

Projíždění pražskými ulicemi mi dává příležitost, abych se seznámil s dechberoucím interiérem. Říká se, že Rolls-Royce si nekupujete. Rolls-Royce si objednáváte na zakázku. Míra individualizace nejluxusnější značky na světě je doslova neomezená. Už od první chvíle mám dojem, že sedím za volantem superluxusní silniční jachty, čemuž napomáhá námořnické čalounění interiéru. Noblesní interiér v kombinaci tykrysové a tmavě modré jemné kůže se mi sice nejprve zdá pocitově studený, ale postupně mu přicházím na chuť, protože ladí s exteriérem a je příjemně prosvětlený.

Rolls-Royce si zakládá na pocitové spokojenosti a každý vyrobený kus je uměním na čtyřech kolech. Interiér je dekorovaný chladným lesklým kovem, přístrojová deska se skládá z nádherných klasických ručičkových budíků s bílým podkladem, koberce na podlaze mají dlouhá hustá vlákna a milovníky kvalitního poslechu potěší prvotřídní příplatkové audio Rolls-Royce Bespoke. Kvalita materiálů a zpracování je na takové úrovni, kterou lze značky jako Rolls-Royce čekali – na nejlepší.

První kilometry v chladných podzimních stínech projíždím s nataženou střechou. Odhlučnění interiéru je až neuvěřitelné a chvíli si připadám jako v elektromobilu. Rolls-Royce Dawn má pod kapotou mohutný dvakrát přeplňovaný 6,6 litrový vidlicový dvanáctiválec, který patří k nejtišším spalovacím motorům na světě. Při klidné jízdě je slyšet pouze tiché ševelení, a to až poté, co stáhnete látkovou střechu. Když konečně vyjíždím z města ven a zpoza mraků vystupují hřejivé sluneční paprsky, za jízdy skládám plátěnou střechu a začínám si užívat opravdovost Dawnu. Se střechou je v něm úžasné ticho, ale jízda bez ní je nepochybně lepší a úžasnější.

Motor se celou dobu točí lehce nad hranicí volnoběhu a ukazatel výkonové rezervy, který v Rolls-Royce nahrazuje tuctový otáčkoměr, mi při každém rozjezdu naznačuje, že využívám maximálně deset procent ze všech dostupných koní, zatímco je monumentální příď majestátně zvednutá. Dostávám se na pražský okruh a překvapuje mne zde netradiční minimální provoz, takže okamžitě pobízím Dawn, aby mi ukázal, co umí. Při malém sešlápnutí plynu motor auto lehce unáší, ale co plná síla? Sešlapávám plyn k podlaze, osmistupňová automatická převodovka od ZF jemně podřazuje o několik stupňů a Dawn začíná nabírat na rychlosti.

Dvanáctiválec má solidní sílu, a když se budu držet formálních vyjádření automobilky, jeho výkon je pro obrovský luxusní kabriolet adekvátní*. Z tabulkových údajů se může zdát, že se bude chovat jako výbušné monstrum, ale skutečnost je úplně jiná. Sametový dvanáctiválec s rostoucími otáčkami nabírá na síle zdvořile a vlídně, aniž by otravoval posádku v interiéru. Zapomeňte na brutální kopnutí do zad a vystřelení vpřed při sešlápnutí plynu na podlahu, protože tohle Rolls-Royce neumí a ani nechce umět.

Dawn je o zážitcích z pohodlné jízdy, pro které jsem vyrazil na okresky při cestě do karlštejnského golfového resortu. Okolní scenérie jsou skvělé a vzduchový podvozek dává najevo, že patří k tomu nejlepšímu, co existuje. Ani na hodně rozbitých cestách není nepohodlný, hladce pohlcuje nerovnosti a lehce se pohupuje. Pro svižnější jízdu na zdejších technických okreskách se moc nehodí, ale s Dawnem stejně nechcete jezdit rychle. Každý ujetý metr si chcete pořádně užít.

Pohotovostní hmotnost těžkého Dawnu se pohybuje okolo dvou a půl tuny, ale v zatáčkách není tak těžkopádný, jak jsem zprvu očekával. Ležérní dlouhé řízení s variabilním při vyšších rychlostech příjemně ztuhne a zpřesní a Rolls projíždí zatáčkami překvapivě zlehka. Při rychlých průjezdech vlásenkami působí trochu nejistě, za což mohou nejen jeho rozměry, ale i pomalé náklony karoserie. Průjezdy vracečkami jsou pomalé a připadá mi, že si velký volant spíše podávám z ruky do ruky, než abych normálně ručkoval.

Na úzkých českých okreskách jsou však problémové rozměry a cena Dawnu. Silničky na okrajích lesů jsou mnohdy slepé a navíc na nich jezdí autobusy. Pokaždé, když do některé z nich vjíždím, doufám, že se proti mně nevynoří rychle jedoucí autobus. V běžném autě by to nebyl takový problém, ale Dawn je zkrátka příliš drahý na to, abych s ním chtěl nabourat, a hlavně neumí razantně brzdit. Brzdové kotouče jsou masivní, ale bojují s hodně těžkým autem. Pedál brzdy je nutné sešlápnout trochu hlouběji, aby Rolls začal silně zpomalovat. 

Můj čas za volantem nejluxusnějšího kabrioletu současnosti se nachýlil ke konci. Přijíždím ke golfovému resortu nedaleko Karlštejna, který jsme si vybrali jako nejvhodnější lokalitu pro focení. Po posledním zastavení ještě krátce sedím za volantem, užívám si poslední okamžiky na tomto sedadle a pak sahám po klice, abych otevřel těžké dveře proti směru jízdy. Sebevražedné dveře jsou završením každé jízdy, protože z Rollsu vystupuji důstojným vykročením ven.

Obcházím auto, hledám co nejlepší záběry a zároveň si vznešený kabriolet prohlížím. Je dokonale elegantní a nese spoustu úžasných detailů. Rolls-Royce Dawn navazuje na výjimečný drophead Silver Dawn z padesátých let, ale představuje klasicistní modernu. Rolls-Royce nabízí více než 44 tisíc odstínů laku a každý z nich je unikátní. Testované auto je nalakované v modrém odstínu Midnight Sapphire, jehož součástí jsou mikroskopické střepy rozdrceného skla, které na slunci jasně září.

Rolls-Royce Dawn je fascinující ukázkou bezchybnosti, která vznikne, když se spojí německé inženýrství s britskou elegancí, ale jeho šlechtické charisma si mohou dovolit pouze ti nejbohatší, protože jak tomu u této značky bývá, je šíleně drahý. Mohl bych najít základní cenu, ale neudělám to z prostého důvodu. Když patříte k těm, kteří si ho mohou koupit, víte to a nezajímá vás, kolik stojí.

* 571 koní a 820 newtonmetrů

K životnímu nákupu stačí 2 miliony. Tahle auta musíte koupit právě teď

Ceny na trhu s ojetými zajímavými auty rostou skoro exponenciální řadou, ale pokud máte pod postelí schované dva miliony, můžete pořídit opravdu skvělá sportovní a supersportovní auta. Tohle je můj výběr.

Číst celé

Campagnolo: Od bicyklů přes NASA a sporťáky zase zpátky

Campagnolo je legendou v silniční cyklistice, ale jako průkopníci lití hořčíkových slitin se uplatnili i v nám zajímavějších oborech.

Číst celé

Proč se Mazda MX-5 NB podobá původnímu Viperu? Důvod je prostý

Velmi podobný design dvou značně rozdílných sportovních vozů je zapříčiněn mužem jménem Ken.

Číst celé

Lancia Delta S4 Stradale: Silniční verze závodní bestie skupiny B

Lancia Delta S4 Stradale vznikla, aby automobilka mohla homologovat závodní speciál pro rallye skupiny B.

Číst celé

Toyota GR Yaris: 5 zajímavostí o nejlákavějším hot hatchi současnosti

Toyota GR Yaris je nepochybně nejzajímavější sportovní auto roku 2020. Představujeme vám 5 technických zajímavostí, které byste o nové Toyotě měli vědět.

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé