Tesla Model 3: Kvalita výroby dosahuje úrovně Kia z 90. let

Cenově dostupný model měl být sázkou na jistotu, jenže ne vždy to jde podle představ.

Vizionář Elon Musk je jedním ze zakladatelů automobilky Tesla Motors, která změnila vývoj elektromobilů tak, jak je známe. Společnost se poprvé dostala do veřejného podvědomí v roce 2008 pomocí sportovního elektromobilu Tesla Roadster, jenž byl později doplněn limuzínou Model S a SUV Model X. Sázkou na jistotu se však měl stát lidový Model 3, který zatím selhává.

Cenově dostupným Modelem 3 se Elon Musk, jenž v současné době působí jako generální ředitel společnosti, chtěl pokusit o zvýšení celkové produkce značky. Do roku 2020 by rád přesáhl hranici 500 000 prodaných elektromobilů, k čemuž by kromě Modelu 3 mohl dopomoci i závratně rychlý modernizovaný Roadster a futuristický tahač Semi. Otázkou však je, zda má nákladní vůz šanci uspět mezi běžnou dieselovou konkurencí? Přece jen, kromě ekologické myšlenky, která je paradoxně vykoupena obrovskou spotřebou elektrické energie, a image nabízí jen šílené zrychlení, které ale dopravcům nijak zvlášť nepomůže. Většina běžných tahačů odvádí svou práci na výbornou a s jistou spolehlivostí.

Vraťme se však k samotnému Modelu 3, jehož úspěch je nyní pro značku klíčový, protože není tajemstvím, že se postupně blíží k bankrotu a dle nedávných odhadů dokáže hospodařit jen do srpna/září letošního roku. Model 3 se poprvé představil světu v březnu 2016 a ke konci roku existovalo až 400 000 rezervací na vůz, který s cenou od 35 000 amerických dolarů stál přibližně polovinu oproti modelům S a X.

Ačkoli se Tesla Model 3 stala hitem dříve, než se dostala do opravdové produkce, stále nedochází ke slíbeným dodávkám obrovskému množství zákazníků. Automobilka pravděpodobně ani nepůjčuje vozidla novinářům, protože nejspíše není hrdá na jejich kvalitu. Se špatnou kvalitou výroby se potýkaly již modely S a X, u nichž byly jednotlivé díly karoserie špatně slícované, technicky nefungovaly nebo povrch jejich laku připomínal tzv. pomeranč.

Expert Sandy Munro má zároveň obavu o bezpečnost Modelu 3, v němž může dojít k problémům s otevřením zadních dveří v případě nehody, pokud dojde k přerušení přívodu elektrické energie do zámků. Pasažéři mohou v případě nehody opustit zadní sedadla jen skrze přední dveře a zavazadlový prostor. Pro takové situace jsou i špatně značená řezná místa, v nichž zasahující záchranáři mohou přerušit elektrické vedení. Možnost odpojení celého elektromobilu od proudu je v případě nárazu klíčová.

Další problémy Modelu 3 se týkají samotného dílenského zpracování, které je prý viditelné například u zadních svítilen. Jedna z nich má natolik těsnou spáru s karoserií, že do ní lze stěží strčit nehet, u druhé se vedle ní naopak vejde celý prst. Taková tolerance je u výrobce, který se honosí luxusními modely, doslova šokující. S podobným případem se Munro setkal naposledy u vozů značky Kia, které opouštěly výrobní linku v devadesátých letech minulého století.

Samotná produkce běžně dostupného elektromobilu Tesla neběží podle původních plánů. V polovině roku 2017 Elon Musk sliboval výrobu 5 000 kusů týdně a v prosinci téhož roku měl výrobní linku opouštět až čtyřnásobek. Jaká byla skutečnost? Ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku Tesla vyrobila 2 425 exemplářů Modelu 3, což je 202 kusů týdně.

Vidina velkého úspěchu Tesly Model 3 na světových trzích se tedy zatím nekoná. Přestože je značka důležitým světovým průkopníkem na poli elektromobilů a jejich technologií, a ač bych jí rád popřál úspěch, pravděpodobně se řítí do velkých problémů. Opravdu může vzniknout obrovský zájem o zoufale vyrobené auto? Myslíte si, že se Elonu Muskovi podaří obrátit situaci k dobrému, nebo zavře brány svých továren ještě letos? Napište nám do komentářů váš názor.

Porsche 924 Carrera GT: Zapomenutý homologační speciál

Model 924 se pro Porsche stal krokem vedle, který byl ještě ke všemu drahý. Společnost to však nevzdala a postupným vývojem zkonstruovala ostrý speciál, s nímž značka dostala druhý dech.

Číst celé

50 let smůly. Koupila si Tesla prokletou továrnu?

Když v roce 2010 mladá elektro-automobilka Tesla hledala své první pořádné výrobní prostory, dohodla se na odkoupení kalifornské továrny Toyoty. Jenže tato fabrika za svých dnes již 56 let existence zažila tolik nešťastných okamžiků, až si svět začal říkat, jestli není prostě prokletá.

Číst celé

Campagnolo: Od bicyklů přes NASA a sporťáky zase zpátky

Campagnolo je legendou v silniční cyklistice, ale jako průkopníci lití hořčíkových slitin se uplatnili i v nám zajímavějších oborech.

Číst celé

Katovna: Akci vám odmoderuje jen o malinko lépe než Libor Bouček

Katovna podruhé. Dnes tu máme krabici od bot ve verzi kupé, jednu horkou novinku a prý příjde i Leoš Mareš.

Číst celé

Bugatti slaví výročí rekordní jízdy: Veyron prolomil 400 km/h před 15 lety

Bugatti Veyron 16.4 letos oslavuje 15 let od uvedení na trh a rychlostního rekordu, kterým se navždy zapsalo do historie automobilismu.

Číst celé

Vývoj moderního Bentley 4½-litre „Blower“ odhalil asymetrii originálu z 20. let

Bentley pracuje na vývoji 12 nových exemplářů ikonického typu 4½-litre „Blower“. Výzkum odhalil výrobní nedostatky původního vozu z dvacátých let.

Číst celé