Targa: Karoserie, která téměř vymřela

Odnímatelný střešní díl, ale přitom silueta kupé? To jsou karoserie typu targa.

Který druh karoserie na dnešním trhu chybí nejvíce? Podle nás je jím targa, kterou v posledních letech nabízí jen málo výrobců. Poprvé se tento typ karoserie objevil už v roce 1957, kdy jej Fiat použil u svého vozu 1200 „Wonderful“, jenž navrhl Giovanni Michelotti pracující pro karoserii Vignale. Přestože se stejný typ otevřené karoserie objevil i v roce 1961 v případě Triumphu TR4, taktéž navržený Michelottim, poprvé se slovo targa objevilo u Porsche 911 v roce 1965. Porsche se při pojmenovávání karoserie inspirovalo slavným sicilským závodem Targa Florio. Slovo „targa“ v italštině znamená „deska“, což odkazuje na odnímatelný střešní díl karoserie, jímž jsou vozy využívající tento systém proslavené. V minulém desetiletí vozy s karoserií targa postupně ustoupily nové technologii, jíž se staly pevné skládací střechy. Vybrali jsme tak jedenáct aut, která jsou skvělým příkladem téměř zapomenutého druhu karoserie.

Bentley Continental SC

Bentley vyráběl Continental SC (Sedanca Coupé) jako limitovanou edici Continentalu T, během níž vzniklo 73 exemplářů s odnímatelným skleněným střešním dílem nad předními sedadly. Všechny kusy opustily továrnu během roku 1993 a ke slavným majitelům se řadil i boxer Mike Tyson.

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport

Veyron byl donedávna nejrychlejším autem na světě a Bugatti neváhalo, aby představilo i jeho otevřenou verzi. Majitelům byla k dispozici jak klasická pevná střecha, tak i látková v podobě deštníku, jenž mohl být použitý jako nouzové řešení při náhlém dešti. Pokud byla nasazena pevná střecha, Grand Sport dosahoval rychlosti přesahující 400 km/h, ale bez ní však jen 369 km/h.

Ferrari F355 GTS

Targa se objevila i v nabídce Ferrari. Ačkoliv s touto karoserií vznikaly i předchozí modely, nás nejvíce zajímá typ F355, který byl posledním sériovým Ferrari s odnímatelným střešním dílem. Poprvé se objevil v roce 1995 a vycházel ze standardní Berlinetty. Střecha mohla být uložena za sedadly a dohromady vzniklo 2 577 exemplářů, z nichž naprostá většina byla vybavena šestistupňovou manuální převodovkou.

Ferrari 575 Superamerica

V roce 2005 Ferrari nabídlo karoserii typu targa i v případě speciální edice modelu 575M Maranello. Střecha Ferrari Superamerica byla elektricky ovládaná a při manipulaci rotovala v úhlu 180°, přičemž byla pokládána na víko zavazadlového prostoru. Dohromady vzniklo jen 559 exemplářů. Ferrari se inspirovalo myšlenkou Enza Ferrariho, že by mělo být vyrobeno jen tolik vozů, kolik trh poptává.

Honda CRX Del Sol

Toužíte po levném autě s karoserií targa? Odpovědí vám může být poslední generace Hondy CRX, jenž vznikla na platformě Civicu páté generace. Roadster s pohonem předních kol byl k dispozici i s elektronicky ovládanou střechou, která se vyskytovala převážně u variant VTi s dvouvačkovým čtyřválcem B16A.

Honda NSX-T

Honda nabídla odnímatelnou střechu i v případě své chlouby, supersportu NSX. Shigeru Uehara se při vývoji inspiroval i kokpitem stíhačky F-16 a k finálnímu ladění vozu přizval i legendárního pilota F1 Ayrtona Sennu. Honda NSX byla prvním masově vyráběným autem s celohliníkovou karoserií.

Lamborghini Diablo VT Roadster

Odnímatelnou pevnou střechu nabídli i v Lamborghini. Diablo VT Roadster disponovalo elektricky ovládaným karbonovým panelem, který byl ukládán nad víko zavazadlového prostoru. Oproti karoserii kupé se Roadster dočkal přepracovaného vzhledu. Pozměněný byl například přední nárazník a chlazení brzd.

Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF je jedním z mála zástupců targy na současném automobilovém trhu. Japonská automobilka se vydala touto cestou, aby nabídla pevnou střechu zákazníkům, jenž postrádají hardtop u standardního roadsteru. MX-5 RF přišla na trh se zbrusu novým odstínem laku Machine Grey, ale po technické stránce je shodná se standardní MX-5 s látkovou střechou.

Porsche 911 Targa (901)

První případ, kdy se označení Targa objevilo v názvu samotného auta. 911 byla vybavena nerezovým rámem za sedadly, který splňoval přísné americké bezpečnostní předpisy stanovené US National Highway Traffic Safety Administration, které byly v tehdejší době velkým problémem pro plně otevřená auta.

Porsche 911 Targa (991)

Porsche drží tradici a karoserii typu targa nabízí i v rámci současné generace 911, která se v moderní podobě objevila v roce 2014. Plně elektrický systém střechy je doplněný rámem za předními sedadly, na něhož navazuje pevné zadní sklo.

Toyota Supra JZA80

Odnímatelnou střechu targa nabízela i ikonická Toyota Supra poháněná dvakrát přeplňovaným řadovým šestiválcem 2JZ-GTE. Střešní díl byl vyrobený z hliníku a tento typ karoserie se v roce 1996 na americkém stal standardem všech přeplňovaných exemplářů.

Porsche 911 GT2 (993): Nekompromisní ovdovovač

Legendární Porsche 911 GT2 (993) je vyhledávaným autem nadšenci i sběrateli vozů značky Porsche. Vzniklo jako závodní speciál, ale úspěšná homologace si vyžádala výrobu silniční verze.

Číst celé

Je tu Temple of Speed STORE s unikátní kolekcí oblečení

Otevíráme internetový obchod Temple of Speed STORE s unikátní kolekcí oblečení, jejímž nákupem podpoříte naší budoucí tvorbu.

Číst celé

Bizzarrini 5300 GT: Ital se srdcem z Corvetty

Dohodnout se s Enzem Ferrarim nebylo jednoduché. Po neshodách mu byl konkurencí nejen Ferruccio Lamborghini, ale i jeho bývalý inženýr Giotto Bizzarrini.

Číst celé

Heuliez Pregunta: Budoucnost Lamborghini, kterou vytlačilo Murciélago

Budoucnost Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let inspirovala stíhacími letouny. Unikátní prototyp byl smeten ze stolu okamžitě poté, co italskou automobilku koupilo Audi.

Číst celé

LaFerrari: První svatý

Ještě před deseti lety byla myšlenka hybridního hyperauta pasé. Taková představa se líbila jen málokomu. Když se na to ale podíváme pořádně, nepůsobí jako špatný nápad.

Číst celé

Lancia Thema 8.32: Předokolka s motorem Ferrari

Osmiválcová Thema se tvářila jako nenápadné Ferrari pro čtyři, ale více než na závodní tratě byla vhodná pro německý Autobahn.

Číst celé