Subaru Tribeca: Velké SUV pro USA se prodávalo i v Čechách

V historii Subaru byla sedmimístná Tribeca největším modelem značky na evropském trhu a zároveň byla vozem Subaru s nejobjemnějším motorem pod kapotou.

Spojené státy americké jsou pro japonské automobilky nejdůležitějším trhem, a to platí i pro značku Subaru. Obecně platí, že v Americe se během několika týdnů prodá stejné množství japonských aut jako evropském trhu za celý rok. Není tak velkým překvapením, že japonští výrobci navrhují auta zejména pro americký trh a úspěšně odpoutávají zájem zákazníků od obrovských amerických koncernů.

S hlavním zacílením na severoamerický trh se v roce 2005 představilo luxusní SUV Subaru B9 Tribeca, které bylo pojmenováno po části Manhattanu v New Yorku. Původně se Tribeca měla vyrábět spolu s připravovaným Saabem 9-6, ale kvůli nevyhnutelnému bankrotu švédské automobilky z nadějné spolupráce sešlo. Největší SUV od Subaru se tak osamoceně vydalo do konkurenčního boje s největšími SUV evropských prémiových značek.

Subaru Tribeca se však neprodávalo pouze ve Spojených státech amerických, v Kanadě a Austrálii, ale také v Evropě, a dokonce se oficiálně dováželo i do České republiky. Na českém trhu se Tribeca prodávala od roku 2006 s plochým motorem boxer s protiběžnými písty a pohonem všech kol SymmetricalAWD. Bohužel, takto velké a těžké auto bez dieselu nedokázalo příliš konkurovat nejprodávanějším největším SUV na trhu.

Oficiální cestou si na českém trhu našlo své majitele 202 exemplářů Tribecy, jejíž prodej u nás byl ukončen po čtyřech letech. Největší Subaru v historii bylo prvním modelem značky pro sedm osob a většina z nás si jej pamatuje kvůli odvážnému dynamickému designu prvního modelu. Pozdější modernizace vypadala výrazně klidněji a více se přiblížila standardům automobilového designu pro tehdejší americký trh.

Tribeca byla uvedena český trh jako modelový rok 2008 s třílitrovým šestiválcovým boxerem o maximálním výkonu 245 koní a pětistupňovou automatickou převodovkou. Od následujícího modelového roku byla poháněna modernější a výkonnější 3,6 litrovou jednotkou s nejvyšším výkonem 258 koní a vylepšeným pětistupňovým automatem Sportshift E-5AT. Novější verze byla nejen výkonnější, ale také úspornější.

Dochované prospekty ukazují, že Subaru cílilo zejména na zákazníky toužící po zážitku z jízdy a příjemném jízdním komfortu. Nejluxusnější model v moderní historii Subaru byl zároveň tím nejdražším. V modelovém roce 2008 se Tribeca na českém trhu prodávala v šesti výbavových stupních. Prodejní cena byla stanovena od 1 249 800 Kč za základní pětimístnou verzi s výbavou Comfort, nejvyšší cena pak dosahovala 1 469 800 Kč za sedmimístnou verzi ve výbavě Executive.

Celosvětový zájem o Tribecu ale začal klesat. V České republice byl oficiální prodej ukončen již v roce 2009. Toho roku se v Čechách prodalo jen 20 aut a poslední skladové zásoby zmizely od dealerů v roce následujícím, když se prodalo zbylých 7 aut. Nepochybně se ale do Čech dostaly i další exempláře skrze neoficiální dovoz z USA. Tribecy pro americký trh se od těch evropských odlišují upraveným nastavením podvozku, převodovkou, brzdami a drobnými změnami v exteriéru i interiéru.

V lednu 2012 automobilka oznámila blížící se ukončení produkce, jež probíhala v americké továrně v Lafayette v Indianě. Tribeca však setrvala ve výrobě až do ledna 2014, přičemž se v roce 2013 umístila na 7. příčce na seznamu nejhůře prodávaných nových aut v USA. Nástupcem Tribecy na australském a jihoasijském trhu byl model Exiga. V USA je nástupcem Tribecy model Ascent, který v současnosti zastává pozici největšího modelu Subaru všech dob.

Na evropském trhu se duchovní nástupce Tribecy nikdy nepředstavil. Ze současných modelů Subaru je Tribece nejpodobnější Outback. Subaru Outback bylo poprvé představeno v roce 1995 jako vůz kategorie crossover a bylo považováno za první svého druhu. Brzy se stalo po celém světě populárním autem milovníků přírody a venkovních aktivit. Outback byl skutečně prvním vozem svého druhu a stal se okamžitým hitem a spoluzakladatelem moderních crossoverů.

Nejnovější Subaru Outback staví na velmi podobných základech jako starší luxusnější Tribeca – 2,5 litrovém plochém čtyřválcovém motoru boxer o 175 koňských silách, převodovce Subaru Lineartronic s plynule měnitelným převodem a pohonu všech kol SymmetricalAWD s aktivním rozdělováním točivého momentu mezi nápravy a režimem X-MODE pro snazší jízdu v terénu. Výlety do přírody nebyly nikdy jednodušší.

Subaru Outback nyní zhmotňuje vše, co značka Subaru představuje – robustnost umožňující dojet kamkoli, všestrannost pro aktivní životní styl, a především bezpečnost s chytrou technologií EyeSight – to vše proto, abyste se snáze dostali do vašeho cíle v pohodlí a s pocitem maximálního bezpečí. S jistotou stojí na vrcholu modelové řady Subaru, tedy na stejném místě, které kdysi patřilo dnes trochu zapomenutému luxusnímu SUV Tribeca.

Ferrari 348 tb & 348 ts: Evoluce osmiválců s malou revolucí pod slupkou

Ferrari 348 bylo dalším z úspěšné série základních osmiválcových modelů Ferrari a bylo prvním modelem značky s lisovaným ocelovým monokokem.

Číst celé

Jak závodní XJ-S změnilo vnímání značky Jaguar

Závodní Jaguar XJ-S díky slavnému Tomu Walkinshawovi změnil vnímání značky v motoristickém sportu a ovlivnil vývoj jejích sportovních vozů.

Číst celé

5+1 důvodů, proč mám rád Mazdu MX-5 RF

Lukáš opět strávil několik dnů s zeleno-oranžovým RF a rozhodl se na něj podívat více subjektivním dojmem. Jak se mu líbí?

Číst celé

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Číst celé

Bizzarrini 1900 GT Europa: Poslední hřebíček do rakve

Bizzarrini byl výjimečný konstruktér, ale mizerný podnikatel. Přestože svým levným sportovním autem oslovil mnoho lidí, uspěchaná investice do materiálu mu vytvořila nepřekonatelnou překážku.

Číst celé