Subaru Levorg 1.6GT-S: S rodinným kombíkem v Alpách
Rodinný kombík s výborně naladěným podvozkem jsem vzal na horské silnice rakouských Alp, na nichž mi ukázal, že mu takové prostředí svědčí ze všeho nejvíce.
Kombíky na sobě mají poslední dobou něco fascinujícího. Auta, která v mých očích dříve představovala životní nudu, v posledních letech nahradila záplava SUV. Najednou na kombících spatřuji něco zajímavého. Když mi manažer Hondy zavolal, jakým způsobem se dopravím na tiskovou prezentaci v Rakousku, zapřemýšlel jsem se, čím vlastně pojedu. Na ten týden jsem měl totiž naplánované auto, jaké v představách mých známých neprobouzí pocit zábavy a vzrušení. Jenže ono se v tomhle voze skrývá víc, než jak to na první pohled vypadá.
Subaru Levorg se na trhu objevilo před přibližně čtyřmi lety a od té doby prošlo decentní modernizací, která se dotkla spíše použitých technologií. Už od oficiálního představení ve mně probouzí vzpomínku na staré kombíky Subaru vycházející z bláznivé Imprezy GT a pozdější WRX. Mou myšlenku ovlivňuje i design přední části téměř shodný s pozvolna odcházejícím Subaru WRX STI. Navenek je Levorg vážně líbivý, až nutí přihlížející poutat na sebe pozornost.
Vypůjčený exemplář je však vybavený kompletním balíčkem STI, který kromě hezkých doplňků karoserie a interiéru obsahuje tužší stabilizátory podvozku a nádherná kola pocházející přímo z našlápnutého sedanu, který je v Evropě téměř minulostí. Ačkoliv jsem stále fascinován perverzně vypadajícím růžovým lízátkem na tmavém autě, kvality drahého balíčku se opravdu projeví až na alpských okreskách. Je tedy na čase vyrazit, protože kombík navržený s hesly LEgacy, reVOlution a touRinG čeká tisícikilometrová zkouška v téměř všech možných režimech.
Do alpského střediska Kitzbühel se vydávám jižní cestou přes hraniční přechod Dolní Dvořiště, díky čemuž musím s Levorgem projet několik stovek kilometrů dálnic, okresek, ale i centrum rakouského města Linz. Cestování po širokých dálnicích výrazně usnadňuje vyspělý systém EyeSight 3.0, který za pomoci dvojice kamer sleduje prostor před vozidlem a pomáhá asistenčním a bezpečnostním prvkům v jejich funkci. V moderních autech totiž není dlouhé cestování tolik náročné, jako bylo dřív. To mě vede k důkladnému vyzkoušení asistentů a v Levorgu zapínám hlídání jízdy v pruhu, jež umí zareagovat a vrátit vůz do původního směru, a adaptivní tempomat, který nastavuji na běžnou cestovní rychlost, jelikož bych nerad skončil v rakouském vězení.
S chytrými asistenty kilometry ubíhají a Subaru je i s tužším podvozkem překvapivě pohodlné auto na cestování. Interiér nabízí dostatek prostoru a komfortu, nikde nic nevrže a vše je na omak příjemně zpracované. Preciznost japonských inženýrů lze zpozorovat v každém zákoutí perfektně odhlučněného vnitřku vozu s typickou vynikající ergonomií, jež by špatně navrženou pozicí za volantem měla řidiče zakrátko unavit.
Pod kapotou Levorgu pracuje turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový boxer o zdvihovém objemu 1,6 litru s přímým vstřikováním benzínu, který dosahuje nejvyššího výkonu 170 koní a točivého momentu až 250 newtonmetrů. Hnací ústrojí se samočinnou převodovkou s plynule proměnným převodem Lineartronic, neboli CVT, je bohužel nejslabší stránkou jinak povedeného auta. Ačkoliv motor nevytváří nesnesitelné dunění v nízkých otáčkách a variátor si při běžné jízdě žije svým životem, aniž by otravoval posádku, nemůžu se zbavit dojmu, že by si Levorg zasloužil něco více i na evropském trhu. V malém domácím Japonsku je totiž dostupný i s téměř třísetkoňovým dvoulitrem, který je však stále spojený s převodovkou CVT. Nevýhodou je i nemožnost volby převodovky, jelikož by manuál tomuhle autu opravdu slušel.
Přestože by Levorg mohl být výkonnější a rychlejší, největší talent odhaluje v okamžiku, kdy opouštím dálnice a vrhám se na okresky vedoucí do Alp. Podobně jako mnoho japonských aut, i tohle má rychlejší podvozek, než motor. Zapomeňte na myšlenku, že kombík nemůže být zábavný. Levorg jede v zatáčkách jako po kolejích, k čemuž mu dopomáhají i příplatkové výztuhy STI, díky nimž se v obloucích téměř nenaklání. Potěšením na duši benzínového nadšence je i tužší přesné řízení, kterým lze auto velmi snadno a jistě směrovat z jedné zatáčky do druhé. Mezi nimi se však opět ukazuje fakt, že by výkonnější motor s manuální převodovkou z Levorgu udělal úžasný dostupný nástroj schopný odvézt běžnou rodinu, ale zároveň během toho i bavit řidiče.
Důležitou roli při jízdě hraje i přibrzďování kol při průjezdech zatáčkami a chytrý pohon všech kol Symmetrical AWD pomáhající autu vystřelit ze zatáček při akceleraci. Zrychlení je však značně omezené převodovkou CVT, kvůli níž Levorg neoplývá takovou dynamikou, jakou by řidič mohl od vozu čekat po nahlédnutí do tabulky parametrů. Při jízdních vlastnostech auta na zakroucených hladkých silnicích v rakouských Alpách však na takový neduh brzo zapomínám a užívám si schopností, jakými Levorg disponuje. V zatáčkách umí být opravdu rychlý a až překvapivě zábavný.
V závěru je Subaru Levorg 1.6GT-S s paketem STI opravdu povedené kombi, které je téměř bezchybné. Jeho největším problémem na evropském trhu je nemožnost konfigurace hnacího ústrojí, k čemuž se řadí hlavně absence manuální převodovky, jež by jej z jízdního hlediska posunula o pořádný krok dále. Když se však podívám na dostupné auto jako na celek, líbí se mi způsob, jakým funguje. Je bezproblémové při každodenním městském ježdění, pohodlné na dlouhých dálničních cestách a skvělé v okamžiku, kdy sjedete na zakroucené okresky, na nichž je Levorg snad úplně nejlepší.