BMW M3 GTR Straßenversion: Závodní M3 pro každý den nikdy nevyjela

Coupe Sport Leichtbau nebylo nejlepší silniční verzí BMW M3 E46. BMW v roce 2002 vyrobilo několik kusů GTR Straßenversion, které se i přes homologaci pro běžný provoz nikdy nedostaly na silnici.

Sportovní divize BMW M Power se za několik desetiletí svého působení zařadila k nejdůležitějším tvůrcům řidičsky zajímavých aut. Její fanoušci se každým dnem přou, jaký z jejích počinů je vlastně nejlepší. Jako skutečný vítěz je často zmiňováno BMW M3 E46, které se poprvé představilo na ženevském autosalonu v říjnu roku 2000.

Pod kapotou se objevil nový 3,2 litrový řadový šestiválec S54, který pomocí šesti nezávislých elektronicky ovládaných škrticích klapek dosahoval nejvyššího výkonu 343 koní při 7 900 otáčkách za minutu a točivého momentu 365 newtonmetrů při 4 900/min. Netrvalo dlouho a M3 E46 je stala skutečnou legendou, o čemž svědčí i její dnešní vysoké tržní ceny. I neustále rostoucí hodnoty poslední M3 s atmosférickým šestiválcem však mohou být zanedbatelné při srovnání s nejlepší vyrobenou verzí generace E46. To platí i ve srovnání s ostřejší verzí CSL (Coupe Sport Leichtbau).

BMW M3 GTR Straßenversion vzniklo v roce 2002 jako silniční verze soutěžní M3 GTR, ale přitom bylo vyvíjené mimo závodní program. Za vývojem Straßenversion stojí speciální oddělení sídlící v továrně v německém Regensburgu, kde se mimo jiná auta vyrábělo i běžné BMW M3 E46. Pod kapotu silniční verze GTR se dostal mírně podladěný čtyřlitrový vidlicový osmiválec P60B40 schopný poskytnout maximální výkon až 387 koní při 7 000 ot./min a točivý moment 390 Nm při 5 000/min. Stejně jako závodní motor, i ten v silničním autě byl vybavený mazáním se suchou skříní.

Osmiválec s mírně sníženým výkonem (motor závodní verze vyvinul až 450 koní) byl jedním z mála kompromisů při vývoji. Součástí pohonného ústrojí silniční verze byla šestistupňová manuální převodovka s dvoulamelovou spojkou a mezi hnacími zadními koly byl umístěný variabilně uzamykatelný diferenciál M.

Kvůli výrazně lepším a rychlejším jízdním výkonům verze GTR musel být přepracovaný podvozek, což si vyžádalo i značné vyztužení karoserie a kvalitnější uložení tlumičů. Nastavení podvozku vycházelo z nastavení závodního auta a oproti běžnému BMW M3 bylo GTR značně sníženo. Bodykit inspirovaný okruhovým speciálem nejen dobře vypadal, ale zároveň i omezoval aerodynamický vztlak.

Silniční BMW M3 GTR využilo rozsáhlého snížení hmotnosti. Střecha, zadní spoiler, větrací otvory a další komponenty byly vyrobené z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP), který byl použitý i na závodním autě. Zaměření inženýrů na nejrozumnější snížení hmotnosti bylo patrné i v interiéru. Sportovní sedadla Recaro sice byla kožená, ale velké úspory váhy bylo dosaženo odstraněním zadních sedadel.

Specialistům z Regensburgu se povedlo dosáhnout skvělého výsledku. Původní BMW M3 E46 totiž vážilo závratných 1 549 kilogramů, ale u silniční verze GTR se ručička váhy zastavila na hodnotě 1 350 kilogramů. M3 GTR Straßenversion bylo schopné dosáhnout nejvyšší rychlosti až 295 kilometrů v hodině.

BMW původně zamýšlelo, že po skončení závodní sezóny 2001 vyrobí deset exemplářů GTR Straßenversion, které prodá vybraným zákazníkům za cenu €250,000, ale nakonec vzniklo jen šest vozů. Tři z nich byly označeny jako vozidla pro technický vývoj a později byly rozebrány na součástky a zbylé tři kusy se nachází kdesi v depozitáři BMW.

Nissan 200 SX S14 díl 1.: Čtyři roky s dvoukilem

Kupovat japonské auto v Německu je dobrý nápad, ale nejde udělat kšeft, když jde Turek na oběd.

Číst celé

Zastřel a ujeď 1/3: Předváleční gangsteři měli smysl pro eleganci

Mafiáni předválečné doby vsázeli na pancéřování, eleganci a výkon motoru. Těchto 6 aut patřilo k jejich oblíbeným volbám.

Číst celé

Ferrari P4/5: Rozpoutalo konflikt mezi sběratelem a továrnou Ferrari

Jim Glickenhaus je nadšeným sběratelem závodních Ferrari, ale automobilce se nelíbilo, když se rozhodl závodit s vlastním prototypem jejich značky.

Číst celé

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé

Vývoj Bugatti Veyron odstartoval skicou motoru W18 na obálce

Ferdinand Piëch toužil po exkluzivním osmnáctiválci, ale neměl pro něj vhodné auto. Přání jeho syna jej inspirovalo ke koupi Bugatti a vývoji Veyronu.

Číst celé

Edsel: Značka vyrábějící špatná auta ve špatný čas

Koncern Ford Motor Company chtěl otřást automobilovým trhem, ale ve skutečnosti vyhodil mnoho peněz z okna. Příběh značky Edsel ukazuje, že ani velké zázemí nezaručuje jistotu.

Číst celé