Subaru Forester 2.0 e-Boxer: Mild-hybrid podle pravidel Subaru

Subaru Forester se v minulém roce představilo s mild-hybridním pohonem e-Boxer, se kterým je výrazně lepší a svižnější než předchozí model.

Evropské emisní a homologační předpisy si nevybírají, takže pokud chcete prodávat auta v Evropě, musíte se jim podřídit. Subaru bylo donuceno postupně elektrifikovat svou modelovou řadu a v první vlně hybridních modelů se zaměřilo na ty nejprodávanější – základní crossover XV a větší SUV Forester. Subaru využilo příležitosti a v případě Foresteru rovnou uvedlo docela novou generaci, která je výrazně lepší než ta předchozí.

Nové Subaru Forester e-Boxer na první pohled vypadá jako rozsáhlá evoluce minulého modelu, ale současně je zcela nově navrženým vozem. Forester je třetím modelem Subaru, který vznikl na celosvětové platformě Subaru Global Platform, a přestože se na pohled odlišuje pouze modernějším elegantnějším designem, ve skutečnosti je o 20 milimetrů širší a má prodloužený rozvor náprav o 30 milimetrů. Prodloužením rozvoru vzniklo více místa na zadních sedadel a rozšíření karoserie zvětšilo vzdálenost mezi rameny cestujících.

Modernizovaný interiér Foresteru zaujme hlavně novou palubní deskou a nejmodernější komfortní a bezpečnostní výbavou. Subaru vybavilo Forester technologií Driver Monitoring System – kamerou, umístěnou v typické středové kapličce na palubní desce, která hlídá pozornost a únavu řidiče. Systém monitorování řidiče je naprogramován na snímání očí a v praxi funguje tak, že jakmile řidič na více sekund odkloní zrak od výhledu dopředu, například se věnuje mobilnímu telefonu, je Foresterem okamžitě pokárán pípáním.

Kamerový systém rovněž nabízí komfortní funkci, kterou je automatické nastavení vozu podle řidiče. V nastavení lze vytvořit profily až pěti řidičů a podle jejich tváře a očí je Forester rozeznává při nastupování a samočinně nastavuje posez za volantem, vnější zrcátka, klimatizaci a další funkce podle uloženého nastavení z jejich poslední jízdy. Novému Foresteru nechybí ani bezpečnostní systém EyeSight, jež nepřetržitě sleduje prostor před vozidlem pomocí dvojice kamer umístěných pod horním okrajem čelního skla.

Nejdůležitější mezigenerační změnou nového Foresteru je elektrifikovaná motorizace e-Boxer. Subaru s uvedením mild-hybridní technologie čekalo až do chvíle, kdy vývoj technologie dosáhne úrovně, se kterou budou inženýři automobilky spokojení. Subaru sice s hybridními technologiemi dorazilo na evropský trh za pět minut dvanáct a vydalo se po již projeté cestě, ale to nevadí, protože z Foresteru udělalo o poznání lepší auto.

Hnací ústrojí motorizace e-Boxer tvoří starý známý atmosférický dvoulitrový zážehový čtyřválcový boxer o 150 koních, kterému nově napomáhá elektromotor. Forester e-Boxer se oficiálně řadí do kategorie mild-hybridů, ale inženýři Subaru se rozhodli umístit elektromotor do převodovky CVT s virtuálními převodovými stupni, takže pomocí spojky umí poskytnout funkci běžného hybridu a pohánět Forester pouze elektřinou. EV mód není pro běžné mild-hybridy standardem a funguje hlavně při parkování a klidné jízdě a Forester s plně nabitým akumulátorem umí ujet až 1,4 kilometru čistě na elektřinu. S častější jízdou především na elektromotor ušetříte spíše ve městě a musíte počítat s tím, že práce s plynem vyžaduje citlivé lechtání.

Forester e-Boxer ale z elektromotoru vytěžil i lepší dovednosti, než jen bezemisní parkování. Subaru si stále zakládá na atmosférických boxerech s variátory, které u běžných motorizací bez elektromotorů poskytují pouze pomalou jízdní dynamiku. Forester e-Boxer už takový není, protože mu elektromotor pomohl omezit největší slabost atmosférických motorů, kterou je malý výkon v nízkých otáčkách. Elektromotor podporující klikovou hřídel spalovacího motoru Foresteru významně pomohl.

Čtyřválec reaguje na plyn živěji a v porovnání s neelektrifikovaným dvoulitrem předchozího Foresteru je znatelně silnější ve spodním pásmu otáček. Forester stále není kdovíjaký rychlík a atmosféricky plněný motor pochopitelně vyžaduje větší vytáčení kvůli dosažení vyššího výkonu, ale konečně není potřeba motor příliš točit při běžném ježdění, takže Forester je při jízdě kromě příjemného odhlučnění podvozku i tišší od motoru.

Subaru se u nových modelů zajímá hlavně o bezpečnost a elektrifikaci, ale zachovává si sportovní jízdní vlastnosti jako součást DNA značky. Ne, Forester e-Boxer pochopitelně nemůžeme srovnávat s atletickým sportovním kupé Subaru BRZ, ale i jako SUV větších rozměrů jezdí v zatáčkách překvapivě agilně. Nechá se snadno ovládat a zatáčky projíždí vcelku přesně, má spoustu mechanické přilnavosti, a když ji začne ztrácet, dochází k tomu plynule a čitelně. Forester se kvůli komfortnímu podvozku při rychlém tempu v zatáčkách znatelně naklání a na blížící se limit upozorní velkým zasednutím na vnější kola.

Inženýři Subaru se při ladění podvozku museli vypořádat se 110 kilogramovým nárůstem hmotnosti, za který může elektromotor a 118 voltová lithium-iontová baterie uložená v kovové bezpečnostní schránce pod podlahou zavazadlového prostoru. Forester e-Boxer je při běžném ježdění příjemně pohodlný a filtruje nerovnosti bez přenášení nepříjemných rázů do interiéru. Subaru u Foresteru e-Boxer samozřejmě nezapomnělo na další typickou vlastnost svých modelů, kterou je stálý pohon všech kol Symmetrical AWD, s nímž má hodně přilnavosti i na mokrém povrchu a nabízí jízdní režimy pro snazší jízdu na sněhu nebo v blátě.

Subaru Forester e-Boxer se snaží zaujmout prostornějším interiérem a bezpečnou konstrukcí, protože si z nárazových testů Euro NCAP odvezlo nejvyšší možné hodnocení pěti hvězdami a dosáhl ve svém segmentu vůbec nejlepšího hodnocení, ale nás zaujalo především pohonem. Forester e-Boxer ukazuje, že přidání elektromotoru do hnacího ústrojí může některým modelům jen prospět. Jízdní projev nového Foresteru je výrazně lepší a celkově se z něj stalo pohodovější auto na běžné ježdění.

Dokonalý svět Marcella Gandiniho

Pokud milujete auta a čtete Temple of Speed, určitě už jste v článcích narazili na řadu zmínek o geniálním italském vizionáři, který pracoval pro Bertoneho a asi každé auto, které kdy nakreslil, bylo a stále je ikonou. Jste si ale jisti, že znáte celý rozsah práce Marcella Gandiniho? Pokud ne, čtěte dále a hlavně si prohlédněte naši galerii.

Číst celé

Audi Avus Quattro: Duchovní předchůdce Veyronu oslavoval úspěchy na okruhu AVUS

Audi na začátku 90. let vzdalo hold svým historickým úspěchům na legendárním okruhu AVUS. Koncept Audi Avus Quattro byl duchovní předchůdce Bugatti Veyron 16.4.

Číst celé

Porsche 911 Carrera 2.7 Turbo: Příběh historicky první silniční 911 s turbem

Porsche 930 Turbo bylo oficiálně první silniční 911 s turbodmychadlem, ale sériovému vozu předcházel prototyp s menším boxerem o objemu 2,7 litru.

Číst celé

Youngtimer na obzoru: Audi R8 4.2 s manuálem

Tento článek bychom vlastně vůbec neměli vydat. Jakmile si totiž kultura automobilových nadšenců všimne zajímavého auta a udělá z něj legendu – nebo alespoň kult či youngtimera -, ceny začnou šplhat.

Číst celé

Plazící se lowridery oslavovaly svobodu a zviditelňovaly menšinu

Stylová nepřehlédnutelná auta, která jsou doplněna hip hopem nesoucím se z výkonných audiosoustav. Lowridery vznikly v hispánské menšině, aby její členové mohli sdílet svou svobodu a upozornit americké obyvatelstvo voláním “jsme tady!”. Z jednoduché myšlenky se postupem let stal jeden z nejlépe vypadajících tuningových směrů na poli amerických aut.

Číst celé

40 rychlostních rekordů. Tím se pyšní Mazda RX-8

Čtyřiadvacetihodinová rekordní jízda se odehrála v roce 2005 na německém závodním oválu pod dohledem Mezinárodní automobilové federace.

Číst celé