Subaru e-Boxer: Vše, co potřebujete vědět o hybridním boxeru

Subaru e-Boxer je první hybridní pohon automobilky Subaru. Představíme vám jeho konstrukci, funkci a rozdílnost jízdních vlastností oproti běžným modelům.

Subaru následuje trend vývoje automobilů a představuje první elektrifikované modely, které byly představeny na autosalonu v Ženevě 2019. Nejprodávanější modely XV a Forester byly vybaveny zbrusu novým hybridním pohonem e-Boxer, který spojuje elektromotor se dvěma klíčovými technologiemi vozů Subaru: motorem boxer a symetrickým pohonem všech kol. Technika pohonu Subaru e-Boxer je spojena s upravenou převodovkou Lineartronic, do níž je integrován elektromotor napájený vysokonapěťovou lithium-iontovou baterií.

I když Subaru ve Spojených státech amerických nabízí plug-in hybridní pohon, v Evropě začíná s elektrifikací v podobě mild-hybridního systému bez možnosti vnějšího dobíjení. Vozy s pohonem e-Boxer vyžadují pouze benzín, protože s elektřinou hospodaří samy. Elektrický systém se nabíjí při chodu spalovacího motoru nebo rekuperací brzdné energie při jízdě. Smyslem e-Boxeru je zlepšit ekonomiku provozu a odezvu na přidání plynu v nízkých otáčkách.

Funkce pohonu Subaru e-Boxer

Hybridní pohon Subaru e-Boxer spojuje atmosférický dvoulitrový boxer FB20 s přímým vstřikováním paliva a elektromotor integrovaný v bezestupňové převodovce Lineartronic, který je umístěn na ose klikového hřídele vedle primární řemenice variátoru. Inženýři Subaru navrhli e-Boxer tak, aby fungoval stejně, jako funguje pohon běžných neelektrifikovaných Subaru. Hnací síla motoru je přenášena přes variátor a elektronicky ovládanou mezinápravovou spojku, sloužící jako rozvodovka, na všechna kola.

Nově je za variátorem umístěna elektronická spojka umožňující odpojení motoru, elektromotoru a převodovky od pohonu, čímž umožňuje nezávislé nabíjení baterie. Při čistě elektrickém pohonu je spalovací motor odpojen od zbytku ústrojí spojkou u hydrodynamického měniče, která je použita i u standardních modelů. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechny čtyři kola.

Výkonové parametry e-Boxeru

Spalovací motor pohonu e-Boxer disponuje nejvyšším výkonem 110 kW/150 koní, k němuž se přidává elektromotor o síle 12,3 kW/16,7 koní. Maximální točivý moment motoru je 194 newtonmetrů a elektromotor nabízí dalších 66 newtonmetrů. Kombinovaný výkon celého hybridního pohonu e-Boxer se neuvádí, protože oba výkony nelze jednoduše spočítat. Lithium-iontový akumulátor má napětí 118 V a maximální výkon 13,5 kW. Udávaná kombinovaná spotřeba paliva 7,2 l/100 km byla změřena metodikou WLTP.

Ovlivnil hybridní pohon hmotnost a její rozložení?

Elektrické komponenty pohonu e-Boxer zvýšily hmotnost o 110 kilogramů, z nichž 60 kg připadá na přední nápravu a 50 kg na zadní nápravu. Rozložení hmotnosti tak zůstává velmi podobné a Subaru říká, že ačkoli došlo k nárůstu, v zatáčkách je takřka neznatelný. Jízdní vlastnosti crossoveru Subaru XV ve verzích s běžným atmosférickým dvoulitrem a hybridním pohonem e-Boxer jsou velice podobné.

Jízdní vlastnosti a jízda v elektrickém módu

První řidičské dojmy ukazují znatelnou asistenci elektromotoru při rozjezdu a v nízkých otáčkách, kdy je e-Boxer silnější než běžné boxery Subaru. Elektromotor obecně pomáhá zrychlovat reakce motoru na plynový pedál v nižších rychlostech, ale ve středních a vyšších rychlostech už je jeho asistence takřka neznatelná. Řídicí jednotka e-Boxeru sama reguluje sílu rekuperace a způsob použití elektromotoru.

Smyslem pohonu Subaru e-Boxer je pomáhat spalovacímu motoru, ale rovněž umožňuje krátkou jízdu čistě na elektrický pohon. Elektrický dojezd je přibližně 1,6 kilometru a poté se znovu spouští spalovací motor, aby pomohl dobít akumulátor. Činnost systému e-Boxer lze sledovat na centrálním displeji a při čistě elektrické jízdě se rozsvěcí zelená kontrolka EV.

Bezpečnost

Subaru si v posledních letech zakládá hlavně na bezpečnosti. Modely XV a nový Forester stojí na nejnovější platformě SGP (Subaru Global Platform), která se vyznačuje vysokou pasivní bezpečností, kterou doplňuje aktivní bezpečnostní systém EyeSight. Baterie hybridního pohonu je umístěna v bezpečnostním rámu pod podlahou zavazadlového prostoru a je testována proti různým typům nárazu.

Hledáme naší bývalou Hondu Civic, pomozte nám ji najít

První auta v nás probouzí spoustu vzpomínek a taky touhu je mít zpátky, když přemýšlíme o nákupu druhého vozu na běžné ježdění.

Číst celé

Eliška Junková: Drobná dáma za volantem bugatky

Nadějně vyhlížející závodní kariéru Elišky Junkové ukončila tragická smrt manžela na Nürburgringu.

Číst celé

Pecky představené v Goodwoodu. Těchto 9 mám nejraději

Devět unikátních sportovně laděných aut, která se v posledních letech představila na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Číst celé

Reklamy z minulosti: Takhle se upravovala francouzská auta v 50. letech

V 50. letech minulého století nabízely francouzské společnosti téměř nepřebernou nabídku vylepšení pro běžné automobily. Nechyběl mezi nimi ani lepší karburátor pro legendární Kachnu.

Číst celé

Proč Koenigsegg Jesko nepoužívá dvouspojkovou převodovku

Devítirychlostní převodovka se sedmi spojkami v novém Koenigseggu Jesko je úžasným dílem talentovaných švédských inženýrů. Jak nový výkřik technického vývoje Koenigseggu funguje?

Číst celé

Diagnostika v praxi: 5 důvodů, proč turbodiesel může ztratit výkon

Máte turbodiesel, který už nemá takovou sílu jako kdysi? Připravili jsme pro vás pětici důvodů, proč tomu tak může být.

Číst celé