Smutný osud Mustangu Mach 1, který sloužil u japonské policie

Zapomenutý služební vůz policie z prefektury Tochigi odhaluje skrytý příběh oficiálně dovezených Mustangů do Japonska.

Od konce první poloviny šedesátých let minulého století se vyrobilo více než 10 milionů Mustangů. Přestože lze očekávat jejich výskyt téměř všude, pravděpodobně byste je nehledali v japonské prefektuře Tochigi. Tochigi se nachází několik hodin cesty na sever od Tokia a místní středisko pro vydávání řidičských průkazů vypadá jako obyčejná úřední budova. Nikdo v ní nemluví anglicky a cizinci, kteří žádají o místní řidičský průkaz a neumí se dorozumět japonsky, si musí přivést překladatele.

V budově se však nachází i něco, co nepotřebuje žádný překlad: Ford Mustang Mach 1 z roku 1973, který sloužil u místní policejní divize. Policejní sbor z Tochigi využíval výkonný Mustang Mach 1 v letech 1973 až 1984, kdy s ním na dálnici pronásledoval rychle jedoucí Datsuny Fairlady Z nebo Toyoty Celica. V době, kdy si japonské tuningové společnosti začaly získávat respekt v zahraničí, vsadila vláda malého ostrovního státu na americký Mustang s velkolepým vidlicovým osmiválcem 429 Cobra Jet. Byl to špinavý Harry v zemi samurajů, který se oháněl revolverem ráže .44 Magnum.

Ptáte se, jak se dostal plně vybavený Mustang z roku 1973 do rukou policistů z prefektury Tochigi? Tento zapomenutý stroj je v japonské automobilové kultuře slavný. Policejní Mustang se objevil všude od dětských knih až po časopisy a modelářská společnost AUTOart z Hongkongu dokonce vyrobila zmenšeninu v měřítku 1:18, jíž vzniklo pouhých 6 000 kusů (dnes jsou mezi sběrateli žádané a vzácné).

Odpověď vás možná překvapí. Nejednalo se totiž o individuální dovoz, ale byla to jen špička málo známého úkazu. Policejní vůz prefektury Tochigi je jedním z několika Mustangů oficiálně dovezených do země vycházejícího slunce. A není jediný, který se dochoval až do dnešních dnů.

Mark Wilson, personalizační manažer Ford North America, v minulosti narazil na akčním serveru eBay na originálně vypadající zelený Mustang Mach 1 z roku 1973, který se nacházel v Kalifornii, ale nedokázal si nevšimnout, že některé osvětlení bylo upravené. Auto mělo žlutá boční obrysová světla a červená světélka na zadním nárazníku. Největší zvláštností však byl rychloměr cejchovaný v kilometrech za hodinu.

Inzerát skutečně nabízel originální Mustang, který byl původně oficiálně dovezený do Japonska. To Wilsonovi potvrdil i kolega a zaměstnanec společnosti Ford v Pacifiku, jemuž se podařilo najít oficiální záznam o exportu. Mark Wilson ztracený exemplář historie Fordu okamžitě zakoupil.

Ford oficiálně vyvážel Mustangy do Japonska mezi lety 1971-1973 a vždy se jednalo o vozidla s plnou volitelnou výbavou. V roce 1971 byla exportována pouze nadupaná varianta Mach 1 s motorem Cobra Jet, ale všechny tři karosářské varianty (fastback, hardtop a kabriolet) byly vyváženy až v letech 1972 a 1973. Veškerá auta byla vybavená automatickou převodovkou.

Marketing americké automobilky se zaměřoval hlavně na velké množství amerických vojáků umístěných v Japonsku během války ve Vietnamu. Éra ikonických muscle cars se pozvolna blížila ke svému konci, ale poptávka po silných vozech stále trvala a exkluzivní auta prodávaná v omezeném množství pomáhala Fordu k vysokému zisku. Dále nelze přehlížet americký vliv na zdejší automobilovou kulturu, protože se klasické Mustangy řadí k vyhledávaným autům mezi japonskými nadšenci a sběrateli i v dnes. A to i přes přísné zákony o kontrole vozidel a drahou silniční daň.

Modifikace požadované japonským zákonem byly udělány poněkud náhodně, protože byly prováděny nejméně třemi dovážejícími společnostmi. Antény byly někdy na straně řidiče nebo spolujezdce a na různých místech. Nalepeny byly i samolepky s instrukcemi v japonském jazyce. Některé součásti osvětlení pocházely ze soudobého Nissanu Skyline, zatímco boční obrysová světla se zdají být převzata z Fordu Galaxie.

Část Mustangů původně dovezených do Japonska se v současnosti nachází v Austrálii a Spojených státech amerických, kde jsou novými majiteli přepracovány zpět do specifikace USDM. Mnozí z vlastníků se dokonce domnívají, že provedené úpravy jsou dílem původních majitelů. Jen hrstka vozidel, k nimž se řadí i Wilsonův Mach 1, zůstává v původní japonské specifikaci.

A co se týče slavného policejního Mustangu Mach 1 z Tochigi, tak ten je údajně v naprosto smutném stavu. Pomalu rezaví v zaprášeném showroomu vedle kabrioletu Chevrolet Impala, který sloužil jako průvodní auto při přehlídkách. Přední část je zdvižena, aby se zabránilo kolapsu zavěšení pod velkou hmotností motoru. Vypadá zapomenutý a zastrčený v místnosti, jež není běžně přístupná veřejnosti. Údajně ani neexistují žádné fotografie zachycující policejní Mach 1 v době jeho vrcholné slávy.

Nicméně je téměř zaručeno, že někde ve venkovských oblastech kolem Tochigi je nějaký policista, který je v důchodu a na své zahradě kontroluje úrodu, pije čaj a vzpomíná na to, jaké to bylo řídit tuto nahněvanou bestii s majákem.

Umění na kolech. Speciální edice Veyronu berou dech

Nejslavnější model v historii Bugatti byl nejen luxusní a brutálně rychlý. Jeho speciální edice byly uměleckými díly. Tahle pětice je podle nás nejlepší!

Číst celé

Challenger: Dokument popisující příběh Peugeotu 205 T16 v rally skupiny B

Starší dokument Challenger vypráví o vzniku a závodění Peugeotu 205 T16 ve skupině B.

Číst celé

Hliníková kola vynalezlo Bugatti a ovládlo s nimi motorsport

Ettore Bugatti vylepšil patent amerického konstruktéra a poprvé v historii použil kola z hliníkových slitin na závodním autě.

Číst celé

Ford GTX1: Víte, že se GT vyrábělo i bez střechy?

Ford GTX1 byl představený na tuningové výstavě SEMA v roce 2005, aby se stal otevřenou verzí amerického supersportu. Vyrobilo se jej přibližně 100 exemplářů, což z něj dělá nevšední auto.

Číst celé

Koenig Ferrari Testarossa: Twin-turbo o 1 000 koních a možnost Spideru

Legendární Koenig Specials začali upravovat Ferrari Testarossa krátce po uvedení na trh. S dvojitým přeplňováním vyvinula až 1 000 koní a mohla být i bez střechy.

Číst celé

Kontroverzní BMW navržená Chrisem Banglem. Jsou krásná, nebo ošklivá?

Chris Bangle patří k nejkontroverznějším automobilovým designérům posledních desetiletí. V letech 1992 až 2009 působil v BMW Group a podílel se na vývoji nejvýraznějších bavoráků moderní historie.

Číst celé