Škoda Fabia 1.0 TSI: Jak se jezdí s motorem podle testu WLTP?

Mladoboleslavská automobilka mi dovolila vyzkoušet modernizovanou Fabii, s níž jsem se projel v domácích podmínkách. Jaké jsou moje první dojmy?

Škoda Fabia třetí generace přišla na trh už před čtyřmi roky a v poslední době se na ní viditelně projevuje působení zubu času. Česká značka letos přispěchala s důležitou modernizací, za níž z velké části stojí i nový homologační emisní test WLTP, který vstoupí v platnost co nevidět. Úpravy skvěle prodávaného modelu se tak netýkají jenom decentních vizuálních změn, ale výrazně se podepisují na hnacím ústrojí.

Jak mám ve zvyku, okamžitě jsem skočil po nejlepší variantě, jakou si zákazníci mohou objednat. V mých rukách přistál šedivý hatchback ve stylingovém balíčku Monte Carlo, jež je nejvyšším možným stupněm výbavy. Oproti předchozí Fabii se ta modernizovaná zvenku liší hlavně přepracovanou výraznou přídí, která nese nové světlomety s technologií LED. Stejná technologie je použitá i v případě zadních skupinových svítilen, což je kromě doplňkových odrazek jediná výrazná změna uskutečněná na zádi.

Zákazníky oblíbený líbivý balíček Monte Carlo dekoruje karoserii kontrastními černými doplňky, k nimž patří přední spoiler, boční prahy, malý střešní spoiler a zadní difuzor. V interiéru se nachází sportovně tvarovaná sedadla disponující pohodlným bočním vedením podporujícím oporu těla řidiče v zatáčkách. Pokud se však na novou Fabii podívám jako na celek, nemůžu se zbavit dojmu, že se mi přepracovaný vůz líbí o fous méně, než ten původní.

Změny v interiéru však nejsou na první pohled výrazné. Palubní desce vévodí dobře čitelný přístrojový štít, jež doplňuje pro Fabii nový infotainment Swing Plus s 6,5“ barevným dotykovým displejem. Automobilka se snaží zaujmout hlavně mladé zákazníky, kvůli čemuž palubní výbava disponuje plnou konektivitou se smartphony.

Z mého pohledu se ale největší změny Škody Fabie odehrály pod kapotou. Vývojové oddělení značky totiž novou Fabii vybavilo pouze malými tříválci, přičemž se zbavilo „neekologických“ dieselů (alespoň tak je vidí nová metodika měření emisí). Základem nabídky je atmosférická litrová jednotka MPI, jejíž základní verze nabízí výkon 60 koní, silnější pak 75 koní. Více lákavé jsou z mého pohledu přeplňované motory 1.0 TSI s nejvyššími výkony 95 a 110 koní. Přeplňované motory jsou kvůli nastupujícímu emisnímu testu WLTP bohužel vybavené filtrem pevných částic.

Nejsilnější dostupnou motorizaci jsem zvolil se standardním manuálním šestikvaltem, přičemž za příplatek bude dostupný i sedmistupňový dvouspojkový automat DSG. I přes slušný tabulkový výkon pro mě byl motor malým zklamáním. Droboučký motor je sám o sobě slabý a větší zátah se neobejde bez pořádného roztočení turbodmychadla, které začíná plnit od přibližně 1 700 otáček za minutu. Odezva na povely řidiče skrze plynový pedál je zároveň až příliš dlouhá a ani po překročení potřebných otáček pro vyšší akceleraci se nedostavuje řidičské nadšení. Pro městské ježdění je nevýkonnější motor nabídky příjemný, avšak nesmíte v něm hledat charakter sportovce. Úniku před ježděním v hluboké turbodíře nepomáhá ani převodovka vybavená až příliš dlouhými převodovými stupni. Její řadící ústrojí má pak přesné, ale poněkud dlouhé dráhy.

Modernizovaná Fabia se ale snaží oslovit širokou klientelu, která v ní nevyhledává sportovního ducha. Tomu odpovídá i naladění pohodlného podvozku, který snadno pohlcuje drobné a střední nerovnosti. Na velkých výmolech ale už nezvládá utlumit všechny rázy, kvůli čemuž se do interiéru přenáší výrazné otřesy. Škoda pro variantu hatchback úplně poprvé nabízí i osmnáctipalcová kola, s nimiž však musí jízdní komfort značně klesnout. Takto vybavený vůz jsem ale bohužel neměl možnost vyzkoušet.

Při běžných rychlostech funguje podvozek na výbornou, ale při svižnějších průjezdech zatáčkami jsem velmi často pociťoval, že tohle škodováckému hatchbacku zkrátka moc nejde. Kromě velkých náklonů karoserie mi na menší důvěře k autu nepřidávalo ani městské řízení filtrující veškerou komunikaci od předních kol.

Když se však na přepracovanou Škodu Fabii podívám pohledem cílové skupiny, jedná se o vcelku povedené auto. S drobným faceliftem se podařilo omladit celkový vzhled a v interiéru se objevily nové zajímavé možnosti výbavy. Nenáročným uživatelům pravděpodobně nebude vadit ani hnací ústrojí nabízející pouze průměrnou dynamiku, za jehož pomoci se ale pohodlně přepraví z jednoho konce města na druhý. Pro milovníky sportovní jízdy a mechaničnosti ale nová Fabia zkrátka není.

Pět aut, která bych chtěl řídit o chvíli déle

Pravděpodobně všechny z nás baví neustále poznávat další a další auta. Občas se ale objeví kousky, v nichž bychom chtěli strávit více času, než bylo možné.

Číst celé

Ferrari 166 MM: Vítěz Le Mans řídil 23 hodin v kuse

První produkčním modelem Ferrari byl úspěšný závodní vůz, který značce přinesl historicky první vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Ovšem, nebylo to jednoduché.

Číst celé

Sportovní auta ztělesňující zklamání. Tahle se vážně nepovedla

Čtyřkolové ikony si připomínáme každým dnem, ale co auta, na něž mnohdy zapomínáme? Vybrali jsme šest takových, na něž svět zapomněl právem.

Číst celé

Dino Pininfarina Berlinetta Speciale: První Ferrari s motorem uprostřed

Prototyp Dino Pininfarina Berlinetta Speciale, vycházející ze závodního Ferrari 206 P Dino, sehrál důležitou roli při přípravách malého Ferrari s motorem uprostřed, které položilo základy nejúspěšnějším modelům značky.

Číst celé

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

BMW 2002 Turbo: Vzestup a pád prvního evropského silničního auta s turbem

BMW 2002 Turbo v sedmdesátých šokovalo automobilový svět, protože dokázalo zamést s výkonnějším Porsche.

Číst celé