Shelby Mustang z Hertzu. GT350 H byl nejlevnější způsob jak získat závodní auto

Americká autopůjčovna Hertz se v roce 1966 spojila se Shelby, aby společně spustili program „Rent-A-Racer“. Za volant speciálního GT350 H mohl za malý poplatek usednout úplně každý.

Potřeba pronájmu auta je zřídkakdy zábavným zážitkem. Obvykle ji potřebujete, protože vaše auto vypovědělo funkci, nebo jste na dovolené a potřebujete se dostat z letiště do hotelu. Když už se rozhodnete utratit nějaké peníze z bankovního účtu a auto si pronajmout, většinou přichází hořké zklamání. Vozy dostupné za přijatelné peníze jsou často nepřitažlivé a nudné. Pocit, že není z čeho vybírat, však nezažívali Američané v roce 1966, když se rozhodli pronajmout si auto z nabídky autopůjčovny Hertz.

Jméno Shelby bylo dobře známé v motoristickém sportu a zakladatel značky Carroll Shelby byl legendou po úspěchu ve vytrvalostním čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans. Jeho tým pomohl k úspěchu závodního programu Fordu GT40. Příjem skutečných peněz pro značku Shelby byl tvořený prodáváním vysoce výkonných silničních aut, které si mohli koupit fanoušci a nadšenci. Shelby začal nabízet upravenou variantu populárního Fordu Mustang, jež se jmenovala GT350, ale nové auto potřebovalo nějakou formu reklamy.

V roce 1966 se Shelby spojil s americkou sítí autopůjčoven Hertz, aby společně připravili geniální propagaci. Shelby připravilo sérii výrazných černo-zlatých GT350 určených pouze pro Hertz. Za pouhých 17 dolarů na den si lidé mohli pronajmout výkonnou verzi Mustangu a ochutnat život se silným osmiválcem pod kapotou. To znamenalo, že mnoho lidí chtělo vyzkoušet, jaké to je řídit auto upravené Shelby, zatímco poutavé zbarvení sloužilo jako mobilní reklama pro iniciativu „Rent-A-Racer“.

Ikonické Mustangy Shelby byly pojmenované GT350 H a pod jejich kapotou se nacházel vidlicový osmiválec Cobra 289 o výkonu 306 koňských sil a točivém momentu 446 newtonmetrů. Prvních 85 kusů bylo do vozového parku Hertzu dodáno se čtyřstupňovými manuálními převodovkami, které umožňovaly snadné dosažení největší síly vozů. Následujících 800 vozů bylo objednáno s automatickými převodovkami, aby byly snadné pro ovládání často nezkušenými zákazníky.

Shelby GT350 H byly seriózní výkonné stroje a podle pověstí byly některé kusy vraceny s pozůstatky startovních čísel a na sjetých pneumatikách. V některých vozech byly dokonce nalezeny stopy po dočasné montáži bezpečnostního rámu.

Součástí dohody mezi Hertzem a Fordem bylo, že všechny exempláře měly být po ukončení pronájmů vráceny. V dílnách Fordu a Shelby prošly rekonstrukcí a následně byly prodány široké veřejnosti. Dnes jsou tyto vozy sběratelsky velmi cenné a nejžádanější jsou nejstarší exempláře s manuálem. Marketingová strategie se ukázala pozitivní jak pro Shelby, tak pro Hertz. Černé Mustangy se zlatými pruhy se staly ikonami.

Myšlenka „Rent-A-Racer“ byla oživena v roce 2006, kdy Shelby oslavoval čtyřicáté výročí od vzniku původního Shelby GT350 H, když bylo vyrobeno 500 vozů Shelby GT-H. Jako základ posloužil Mustang GT, který byl vybavený výkonným motorem Ford Racing Performance FR1. O rok později vznikla i otevřená varianta a všechny tyto vozy byly dostupné pouze v síti autopůjčoven Hertz.

Moderní obdoba Shelby GT350 H vznikla i v roce 2016, když původní reklamní kampaň „Rent-A-Racer“ slavila padesáté výročí. Shelby připravil novou edici pro autopůjčovny Hertz, jež vycházela z pětilitrového Mustangu GT. Tentokrát však vzniklo pouhých 140 vozů s přepracovaným podvozkem, novým výfukem a upravenou karoserií. Některé z těch to vozů jsou stále k dispozici k pronájmu v amerických půjčovnách Hertz.

Plazící se lowridery oslavovaly svobodu a zviditelňovaly menšinu

Stylová nepřehlédnutelná auta, která jsou doplněna hip hopem nesoucím se z výkonných audiosoustav. Lowridery vznikly v hispánské menšině, aby její členové mohli sdílet svou svobodu a upozornit americké obyvatelstvo voláním “jsme tady!”. Z jednoduché myšlenky se postupem let stal jeden z nejlépe vypadajících tuningových směrů na poli amerických aut.

Číst celé

Tři N: Mladá sportovní divize Hyundai má základy u BMW

Vypadají jako obyčejná auta, ale výkony i schopnostmi překvapí. Kvůli čemu se sportovní divize automobilky Hyundai jmenuje N a proč má základy u BMW?

Číst celé

První 911 pro chudé. Přivítejte Porsche 912

Typ 912 měl být menším bráškou slavné 911, ale zákazníkům se zalíbil natolik, že se v prvních letech prodával jako housky na krámě.

Číst celé

Zrození, život a smrt Lamborghini Countach

Klínovitý idol mládeže sedmdesátých a osmdesátých let měl mnoho porodních bolestí, ale nakonec se mu úspěšně podařilo nahradit nezapomenutelnou Miuru.

Číst celé

Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Číst celé

BMW Z3: Splněný sen nejen Jamese Bonda

Petr se rozhodl, že se s námi podělí o zážitky se svým vytouženým BMW Z3. Jaký tedy je možný konkurent Miaty?

Číst celé