Recenze knihy: Taky to nehuntuju, čtení pro vaše auto

S detailingem je to jako s barbery. V posledních letech se s nimi roztrhl pytel, ale pokud si dobře nevyberete, zaplatíte pálku za to, že svůj lak nebo vlasy jen zničíte.

Taky to nehuntuju by si měl přečíst každý, kdo jen vlastní auto, ať už je jeho vztah k němu jakýkoli. Pokud chcete pro svůj povoz to nejlepší, nebo pokud to s detailingem myslíte vážně až profesionálně, v knížce najdete všechny důležité zásady i vyšší dívčí techniky, o kterých běžný majitel řidičáku nemá ani tušení. Ale i když chcete věnovat péči o auto jen pár nutných chvil, Taky to nehuntuju vás naučí vyždímat těchto pár minut na maximum. A trochu péče si přeci zaslouží každé auto, i služebák.

První česká kniha o detailingu tak není vhodná jen pro lidi, kteří nemají lak. Pokud tedy máte pouze laminátovou plechuli na rallycross, nebo jste Luigi Fagioli s Mercedesem W25, knížku Taky to nehuntuju nepotřebujete. Nedoporučil bych ji také všem majitelům Tesly, protože Tesly si nic jiného než huntování nezaslouží.

Na začátku knihy je rozcestník, kde se každý rychle zařadí podle toho, jak auto používá, kolik najede kilometrů a kolik mu chce věnovat péče. Chybí pouze možnost auto na špalkách a 0 kilometrů, takže já si bohužel nevybral. S knihou můžete strávit jen pár chvil, nebo se ponořit do studia detailingu. Tak jako tak, vaše auto to ocení.

Knížka se dále rozděluje také na 10 kapitol, z níž každá ma průměrně 3 až 11 dalších podkapitol. Nejdelší části jsou logicky v podstatě profesionální a věnují se speciálním postupům dekontaminace, leštění a ochrany laku. Byl bych opravdu rád, kdyby si tyto části přečetli odvážlivci, kteří sami sebe pasují na detailery bez větší praxe. Ono to totiž není o tom, aby auto vypadalo lépe, když opouští garáž, ale aby ochrana fungovala dlouhodobě a byla k laku maximálně šetrná.

V moderním světě, kde mají auta lak často tenčí než bankovku, je hlavně pořádná ochrana laku ihned po koupi nutností. Tak tenké laky totiž nenabízí přílíš prostoru k vyleštění škrábanců.

Můj přístup k péči o auto je průměrný, proto jsem ocenil kapitolu UMYJ SI SÁM, se spoustou jednoduchých rad k mytí, konzervaci a péči o plastové a gumové prvky. Člověk si myslí, že to tak nějak ovládá, ale pozorný autor ho upozorní na spoustu detailů, které jsem si neuvědomoval. Padnou i doporučení na fungující přípravky. Třeba péče o gumy okolo oken a dveří by se měla stát pro každého rutinou…

Dále nechybí celá kapitola o interiéru, kolech, retuších laku a nezapomnělo se ani na plátěnou střechu roadsteru. Knížka také odpovídá na kontroverzní otázku, jestli svého mazlíka dávat pod plachtu, nebo je lepší ji raději vynechat. Uvnitř je také tabulka, kde jsou přehledně sepsané přípravky a další věci, které usnadní práci.

Knížka obsahuje desítky názorných a krásných fotografií. Užil jsem si už fotky Pola GTI nebo čtyř oké Oktávky (které jsem hrozně přišel na chuť, narozdíl od té současné). Nechybí ani četné bavoráky, Miata (pardón, MX-5) nebo Porsche Cockster. Z čeho jsem si sedl na zadek jsou fotky aplikace průhledné fólie na Mercedes AMG GTR a Viper SRT-10, což jsou dvě auta, ve kterých si často vysnívám svezení.

Taky to nehuntuju je teprve druhou recenzí knížky mezi více než 800 dalšími články na Temple of Speed, našem nezávislém a dobrovolnického projektu. Udělala nám radost, protože je příjemně napsaná a udělala dobře našim autům (která teď vyhlíží už jen svářečský průkaz). V dnešní době, kdy zdražuje vše, včetně ojetinek, se její koupě navíc pořádně vyplatí.

Nejslavnější Shelby GT500 na světě. Jak vznikla novodobá Eleanor?

Hlavní hvězdou filmu Gone in 60 Seconds nebyl Nicolas Cage, ale unikátní Shelby GT500 z roku 1967, který se proslavil jako „Eleanor“.

Číst celé

Citroën C6 Lignage: Nadějná socha na kolech

Citroën řadíme mezi ty významnější automobilky naší historie. Prodával nádherná a revoluční auta, nebál se riskovat a bohužel často prohrával. Dnes tu máme Citroën C6 Lignage, koncept symbolizující plané naděje Citroënu na přelomu milénia.

Číst celé

Československo jako motoristická velmoc – Sosnová Classic 2023

Jak nejlépe vzpomenout na pionýrské časy automobilů a motocyklů před 120 lety? Přesně tolik let uběhlo letos od startu prvního závodu na Českolipsku. Sosnová Classic byla i tento rok láskyplným polibkem evropské tradici motorismu.

Číst celé

Umění na kolech. Speciální edice Veyronu berou dech

Nejslavnější model v historii Bugatti byl nejen luxusní a brutálně rychlý. Jeho speciální edice byly uměleckými díly. Tahle pětice je podle nás nejlepší!

Číst celé

Heuliez Pregunta: Budoucnost Lamborghini, kterou vytlačilo Murciélago

Budoucnost Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let inspirovala stíhacími letouny. Unikátní prototyp byl smeten ze stolu okamžitě poté, co italskou automobilku koupilo Audi.

Číst celé

Summer Story: Valentino Balboni zachraňuje dívky v nesnázích

Čtyři krásné dívky, tři skvělé automobilové ikony a galantní Valentino Balboni. Po zhlédnutí filmečku Summer Story si budete přát, aby Simon Kidston natočil celovečerák.

Číst celé