BMW M440i xDrive Coupé: První jízda za nosem
Přinášíme první dojmy z nového mild hybridního sportovního bavoráku. S novým BMW M440i xDrive Coupé jsme si udělali krátký výlet na Křivoklát.
Jako nejvíce kontroverzní bavorák od slavných dob Chrise Bangla se nové BMW řady 4 se představilo světu s velmi odvážným exteriérovým designem, kterým okamžitě odstartovalo kritiku na sociálních sítích. Za novou čtyřkou stojí korejský designér Seungmo Lim, který se při navrhování odpoutal od designového jazyka dosavadních bavoráků a dal světu auto, jehož rysy se nepodobají ničemu, s čím jsme se doposud setkali.
Bobří zuby, nebo čumáček prasátka. Říkejte tomu, jak chcete. Všichni víme, že myslíte zcela novou přední masku, jejíž tvar se nijak nepodobá ikonickým ledvinkám všech dřívějších bavoráků. Obrovská maska chladiče je hlavním tématem ostrých diskuzí na internetu, ale při osobním setkání vypadá výrazně lépe než na fotkách. V tmavých odstínech laku ale není tak nápadná a s jistotou můžeme očekávat, že si většina zákazníků objedná vůz v některé z temnějších barev.
Všichni si vzpomínáme na éru návrháře Chrise Bangla, jehož bavoráky nám tenkrát připadaly zvláštní, ale postupem času uzrály a dnes se nám líbí. Velmi podobný osud nejspíše čeká i novou čtyřku, která naživo nevypadá nejhůře, ale musíte si k ní najít cestu, aby se vám začala líbit. Největším problémem nového designu ale není podivně tvarovaná maska namísto ledvinek, ale lehká ztráta identity značky.
Když se pozorně zadíváte na novou čtyřku z boku, zjistíte, že z linií bočních oken zmizela legendární Hofmeisterova křivka. Dlouhá desetiletí byla podpisovým znakem téměř všech modelů mnichovské automobilky a najednou je pryč. Nyní tam uvidíte podobnou linii, ale ne tu samou. Seungmo Lim a jeho tým nenechali kámen na kameni a z nového čtyřkového BMW bohužel odstranili dva hlavní designové prvky, které bychom na něm tak rádi viděli. Původní ledvinky a slavná linie C sloupku jsou minulostí, alespoň u čtyřky.
Ať už se vám nová čtyřka líbí, nebo ne, za jejím volantem exteriér vozu stejně neuvidíte. A právě po usednutí do interiéru začínám mít pocit, že je nové BMW řady 4 vážně dobrým autem! Tedy, interiér se příliš neliší od interiéru řady 3, z níž nová trojka opět vychází, ale cítíte se v něm příjemně. V kožených sedadlech se sedí pohodlně s pokrčenýma rukama a nataženýma nohama, volant padne do ruky jako ulitý a všude okolo je nejmodernější výbava.
Prezentace nových modelů se v koronavirové době uskutečňují jednoduchým způsobem. Během prvních seznamovacích jízd jsem si novou čtyřku s nejsilnější „obyčejnou“ motorizací M440i xDrive půjčil na 3 hodiny s volnou trasou jízdy a úkolem bavit se.. a ideálně to nerozbít. A tak jsem vyrazil z Prahy směrem na Křivoklát, kde jsem asi hodinu jezdil na svém oblíbeném desetikilometrovém úseku okresky tam a zpátky.
Už při nastartování motoru jsem si uvědomil, že mi unikla hlavní vlastnost motorizace M440i xDrive. Displej přístrojů a chybějící tlačítko systému stop-start mi něco tají. Aha. Není čistě benzínová, je elektrifikovaná. Dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec B58 TwinPower Turbo je spojený s novým 48 voltovým mild hybridním systémem. Společně vytvářejí nejvyšší výkon 374 koní a 500 newtonmetrů. Jedinou konfigurací pohonu je ústrojí s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF s hydrodynamickým měničem a pohonem všech kol xDrive.
Svůj odpolední výlet začínám cestou po dálnici a všímám si prvních vlastností. V komfortním režimu se na digitálním přístrojovém štítu neukazuje otáčkoměr, nýbrž ukazatel zatížení a ukazatel funkce elektrického pohonu. Už ve městě čtyřka při nízkém zatížení občas zhasínala motor a plachtila. Otáčkoměr se objevuje až po přepnutí do sportovního režimu, se kterým auto trochu ztuhne a zpřesní. Komfort v interiéru je při dálničních rychlostech příjemný a odhlučnění je na skvělé úrovni.
Přijíždím k okreskám okolo Křivoklátu, ale plány mi komplikuje počasí. Stěrače se míhají tam a zpátky. Silně prší. Nenechte se zmást fotografiemi, ty jsou oficiální a z jiných dnů a míst. Už teď vím, že to nebude na opravdu rychlou jízdu, protože bych „malé Mko“ nerad vracel rozbité a s odtahovkou jako bonus. Křivoklátské okresky jsou v podzimních podmínkách zrádné a zrovna dneska jsou pokryté vrstvou mokrého listí, pod nímž je mokrý asfalt vidět jen ve vyjetých stopách.
Už při průjezdu první zatáčkou cítím, že nová čtyřka jezdí lépe, než vypadá. S poddajným tužším podvozkem a sportovním řízením s rychlejším převodem se odhodlaně vrhá do zatáček, s chirurgickou přesností je vykružuje a se silným zátahem elektrifikovaného šestiválce sprintuje vstříc dalšímu oblouku. Kola drží na asfaltu jako přilepená a silné lineární brzdy umožňují zpomalovat přesně tak, jak při nájezdu do zatáčky chcete. Náročnější klimatické podmínky mi navíc umožňují ochutnat snadněji dostupné limity.
Čtyřka je při sportovní jízdě snadno ovladatelná, výborně čitelná a s obrovskou přilnavostí pohonu všech kol jezdí rychle a s až neuvěřitelnou jistotou. Ani na mokrém povrchu a listí se při výjezdech ze zatáček nemusíte bát šlápnout na plyn a nechat silný šestiválec, aby za doprovodu hlubokého zvuku a syčení turbodmychadla vystřelil auto ze zatáčky. Zrychluje jako šílené, ale ani se čtyřkolkou preferující zadní kola nemá snahu s vámi praštit do nejbližšího stromu.
Nové BMW M440i xDrive Coupé mi při prvním seznámení připomíná, že bychom vážně neměli soudit knihu podle obalu. I když se vzdává typických rysů mnichovských vozů a vypadá zvláštně, stále je to bavorák a málokdo v posledních letech dělá řidičská auta tak dobře, jako BMW. Podivný design a ztrátu identity jim asi odpustím, protože se začínám těšit na týdenní testování. Záměrně jsem vám o něm neřekl všechno, abych si nevystřílel náboje před plnohodnotným testováním.