Prototyp Fordu GT40 Mk.IV se v roce 1976 prodával za cenu dnešního supersportu

Vývojový prototyp Fordu GT40 Mk.IV bylo možné pořídit za částku, která se v dnešních dnech téměř rovná katalogové ceně nového Fordu GT.

Prohlížení starých magazínů v mnoha nadšencích probouzí vzpomínky na minulost automobilového průmyslu. Samostatnou kapitolou je mnohdy přítomná inzerce ukazující prodejní nabídky skvělých aut v dobách, kdy stála zlomek dnešních cen. Vhodnou, avšak netradiční ukázkou je inzerát otištěný v magazínu Road & Track v roce 1976, který nabízel k mání devět let starý Ford GT40 Mk.IV.

Ford GT40 byl speciálním autem, s nímž Ford dokázal porazit Ferrari, a jeho čtvrtá verze byla tou nejlepší a nejvzácnější, jelikož vzniklo pouhých 12 kusů. Cílem vylepšování původního závodního vozu bylo zvítězit ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1967, kvůli čemuž byl vůz výrazně lehčí a aerodynamičtější oproti typu Mk.II, který zde zvítězil rok předchozí (Mk.III byl silniční vůz vycházející z Mark II). Vůz byl vyvinutý a propagovaný společností Shelby American a v roce 1967 nastoupil pouze do dvou vytrvalostních závodů, jež ale zároveň vyhrál – Le Mans a Sebring.

Překvapení při nálezu takového auta v běžné inzerci však může být ještě větší, jelikož nabízený exemplář nesl číslo podvozku J-3. Dle archivu Racing Sports Cars se jednalo o vývojový prototyp, který s největší pravděpodobností nikdy nezávodil. Na slavném okruhu závodu Le Mans se objevil pouze v dubnu 1967, kde byl podrobený testování s Brucem McLarenem a Markem Donohuem za volantem. Ford následně přivezl do Le Mans čtveřici kusů s čísly podvozků J-5 až J-8, přičemž v závodě zvítězil první z nich, kdy byl řízený Danem Gurneyem a A.J. Foytem.

Prodávající J.L. Rodgers III v inzerátu uváděl, že byl prototyp J-3 zrestaurovaný specialisty z Holman & Moody a v roce 1972 se objevil na stránkách magazínu, v němž byl později inzerovaný. Požadovaná cena dosahovala 100 000 amerických dolarů, což v dnešní ekonomice představuje částku přibližně 420 000 dolarů. Za podobné množství peněz lze u Fordu objednat zbrusu nový Ford GT poháněný dvakrát přeplňovaným vidlicovým šestiválcem EcoBoost.

Nelze však opomenout pohled na trh s klasickými auty. Přestože se prodejní cena přepočítaná na dnešní hodnotu může zdát jako hodně peněz, poslední veřejně prodaný Mark IV stál nového majitele přibližně 2 miliony amerických dolarů. Pokud kupec z roku 1976 vzácný Ford GT40 stále vlastní, do dnešního dne mu investice přinesla obrovskou návratnost.

De Tomaso Vallelunga: Proč šikovná koncepce neuspěla?

První italské auto s motorem uprostřed utrpělo kvůli podvozku, který jej dělal těžko použitelným.

Číst celé

Ferrari F355 Berlinetta: Svezli jsme se posledním osmiválcovým Ferrari s mrkačkami

Ferrari F355 Berlinetta na českých silnicích nepotkáváme často, ale dostali jsme příležitost, abychom si jej pořádně prohlédli a krátce se svezli.

Číst celé

Ford Mustang BOSS 429: Závodní osmiválec málem žral tenisové míčky

Extrémní Mustang BOSS 429 vznikl, aby ukončil nadvládu Chrysleru v NASCAR a obsadil stupně vítězů. Na krátkou chvíli se mu to opravdu povedlo.

Číst celé

Budoucnost Porsche 911 zachránil nadšený inženýr, který naštvaně maloval na zeď

Porsche 911 mělo na začátku 80. let definitivně skončit, ale naštvaný inženýr Peter Schutz dal vedení jasně najevo, že ikonické kupé prostě nesmí zemřít.

Číst celé

Katovna: Akci vám odmoderuje jen o malinko lépe než Libor Bouček

Katovna podruhé. Dnes tu máme krabici od bot ve verzi kupé, jednu horkou novinku a prý příjde i Leoš Mareš.

Číst celé

Lamborghini V12: Mistrovské dílo Giotta Bizzarriniho žilo téměř pět desetiletí

První vidlicový dvanáctiválec od Lamborghini je jedním z nejdůležitějších motorů v historii italského automobilového průmyslu.

Číst celé